ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Birdman

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Birdman8 resize„Riggan je hlboko ľudský. Predstavoval som si ho ako Dona Quijota. Jeho humor vychádza z rozdielov medzi jeho úprimnými túžbami a sprostou realitou, ktorá ho obklopuje. V podstate je to príbeh každého z nás.“ Týmito slovami charakterizoval Alejandro Gonzáles Iňárritu, slávny mexický scenárista a režisér, hrdinu svojho nového filmu – čiernej komédie Birdman (s podtitulom Nečakané kúzlo ľahostajnosti), ktorej premiéra je v slovenských kinách 22. januára 2015. Snímku distribuuje Barracuda Movie.

V súlade s názvom filmu je Riggan Thomson niekdajším populárnym predstaviteľom komiksového vtáčieho superhrdinu Birdmana, ktorý sa  výrazne zapísal do pamäti divákov rozličných vekových kategórií. To je však minulosť. Dnes sa snaží Birdman2 resizevrátiť do povedomia prostredníctvom serióznejšej práce – pokúša sa na Broadwayi produkovať, režírovať a hrať jednu z hlavných úloh v dramatizácii poviedky amerického autora Raymonda Carvera (1938-1988), ktorému sa pripisuje renesancia americkej krátkej prózy. Riggan verí, že presvedčivým výkonom v Mekke americkej divadelnej kultúry oslávi comeback na vyššej ako komiksovej úrovni, dokáže svoje herecké kvality a zaradí sa medzi kritikou i publikom obdivovaných umelcov. Poviedku What We Talk About When We Talk About Love (O čom hovoríme, keď hovoríme o láske) z roku 1981 si nevybral náhodne. Dve partnerské dvojice v nej pri fľaši ginu rozoberajú ľúbostné vzťahy a sporia sa o to, čo je a čo nie je láska, vychádzajúc zo svojich aktuálnych skúseností. Mnoho nevyjasnených otázok v tejto citlivej oblasti má aj Riggan: Birdman7 resizemierne napätý vzťah s bývalou manželkou Sylviou (civilná, povznesená Amy Ryan), ktorá sa občas objaví v divadle, aby Rigganovi pripomenula jeho prehrešky, najmä neveru s jej najlepšou priateľkou, ktorá bola príčinou rozchodu. Muža, plne zamestnaného prípravou divadelnej premiéry, trápi aj milenka Laura (psychicky labilná Andrea Riseborough), túžiaca po dieťati a zle znášajúca Rigganovu ľahostajnosť v tejto otázke. Ženský štvorlístok, oscilujúci neustále okolo Riggana, dopĺňa jeho dcéra Sam (okaňa Emma Stone), ktorá sa po návrate Birdman11 resizez odvykačky zamestnala v divadle ako otcova asistentka, a napokon hlavná herečka Lesley (tvárna Naomi Watts), ktorá má tiež svoje komplexy i vrtochy. Keď sa na jednej z posledných generálnych skúšok záhadne zraní neúspešný herec, situáciu príde zachraňovať Mike Shiner (hyperaktívny Edward Norton), veľmi svojský a nevyspytateľný protagonista, ktorý je síce zárukou diváckeho úspechu predstavenia, ale aj motorom mnohých trápnych a nepredvídateľných skratov. Nad touto pestrou zmesou neurotikov s manierami a vrtochmi hviezd,  túžiacich po sláve a uznaní, sužovaných nedostatkom sebavedomia a zraniteľnosťou, bdie pragmatický producent Jake (Zach Galifianakis), Rigganov najlepší priateľ a šedá eminencia divadla, ktorý je jedinou zárukou, že dramatické, prerušované a nedokončené skúšky dospejú až k premiére.

Birdman12 resizeRiggana Thomsona, niekdajšieho Birdmana, hrá Michael Keaton (1951), spoľahlivý herec predovšetkým malých úloh, ktorého najhviezdnejším obdobím bola spolupráca s režisérom Timom Burtonom na dvoch častiach komiksového Batmana (1989,1992). Iňárritu teda preukázal veľkú dávku zmyslu pre humor, keď niekdajšieho Batmana obsadil do úlohy bývalého Birdmana, no oplatilo sa. Keaton bezo zvyšku využil vzácnu príležitosť zahrať si titulnú úlohu psychologického charakteru, za čo už dostal Zlatý glóbus, a pri množstve nominácii v iných súťažiach to určite nebude posledná prestížna cena. Postava Riggana je utkaná zo silného predsavzatia rehabilitovať sa v očiach divadelnej verejnosti, ale aj z mučivých pochybností, či to dokáže. Cíti, čo je dobré divadlo, ale váha, či súbor, ktorý dal Birdman10 resizedohromady, dokáže jeho predstavy zrealizovať. (Spôsob, akým odstráni z javiska neschopného herca, svedčí o jeho bezohľadnosti. Účel svätí prostriedky aj v divadle.) Žije v neustálom napätí, hroziacom výbuchom, pričom musí čeliť slovným útokom svojho alter ega – vtáčieho superhrdinu Birdmana, ktorý komentuje každý Rigganov krok, vysmieva sa mu a spochybňuje jeho schopnosti. Riggan chvíľami prestáva rozlišovať medzi realitou a predstavami, sebe pripisuje zázračné Birdmanove schopnosti, napríklad ovládanie predmetov a ich likvidáciu silou myšlienky,  a podľa toho sa správa, až sa zdá, že tento súboj sa skončí pre Riggana fatálne. Buď sa zblázni, alebo zabije. Najlepšie mu – paradoxne – rozumie dcéra Sam, bývalá narkomanka, ktorá pôsobí v kolektíve nebotyčných eg Birdman resizenajnormálnejšie, a preto zohráva aj úlohu bútľavej vŕby pre neurotického otca i arogantného, prehnane sebavedomého Mikea Shinera. Jej jedinej pri hre na pravdu prezradí, že skutočne žije iba na javisku, že mimo neho akoby neexistoval.    

Premyslený scenár napísala štvorca Alejandro Gonzáles Iňárritu, Nicolás Giacobone, Alexander DinelarisArmando Bo, odmenená za tento výkon ďalším Zlatým glóbusom, ktorý býva považovaný za predzvesť Oscara (na túto prestížnu cenu má film deväť nominácií). Scenár poskytoval hercom veľký priestor na prezentáciu charakterov, nielen  figúrok, ale Birdman4 resizevyžadoval aj sústredenú prácu a dôkladnú prípravu na nakrúcanie. Je totiž zmesou vtipných, emocionálne nasýtených dialógov, stručných, zväčša ironických poznámok, úryvkov zo študovanej Carverovej dramatizácie, Rigganových vnútorných monológov (t.j. sporov s Birdmanom) a akoby nepodstatných reakcií komparzu. V tomto filme však nič nie je nepodstatné, nabitá pištoľ musí raz vystreliť, presne podľa Čechovových inštrukcií...

Osobitné požiadavky kládol na skvele vybraných hercov spôsob nakrúcania. Hoci kameraman Emmanuel Lubezki prezradil, že si pomáhali aj digitálnymi trikmi, divák má dojem, že celý film vznikol ako jeden-jediný dvojhodinový záber bez viditeľného strihu. Dlhé jazdy kamery po úzkych, miestami slabo Birdman13 resizeosvetlených , miestami úplne tmavých chodbách divadelného zákulisia (zrejme tie boli príležitosťou na nenápadný strih, ktorý obstarávali Douglas Crise a Stephen Mirrione), jej plynulé prelety na javisko, do hľadiska i okolia divadla s jeho početnými barmi, to bol fascinujúci, novátorský vizuálny zážitok, ktorému ťažko nájsť obdobu. Jednotlivé sekvencie vraj v skutočnosti trvali aj tridsať minút, čo predpokladalo vynikajúcu prípravu hercov na nakrúcanie, pri ktorom už nebolo miesto na chyby. Kombinácia silného príbehu so psychologicky prepracovanými postavami, vtipnými dialógmi a priekopníckou vizuálno-akustickou stránkou vytvárajú z Iňárrituovho piateho Birdman6 resizecelovečerného diela filmový skvost. (Tento rodák z Mexico City, ročník 1963, má už na konte také originálne opusy, ako Amores Perros – Láska je kurva, 2000, ocenený ako Najlepší film v Cannes a nominovaný na Oscara, 21 gramov, 2003, prvý režisérov americký film, Babel, 2006, s Cate Blanchetovou a Bradom Pittom, Biutiful, 2010, s Javierom Bardemom. Po Birdmanovi, 2014, druhom filme v čisto americkej produkcii, čaká Iňárritua v tomto roku americký western The Revenant – Navrátilec s Leonardom DiCapriom. Vo všetkých sa drží svojej hlavnej témy: komplikovaných vzťahov a osudov ľudí z rozličných prostredí či krajín, ktoré sa pretnú v jednom osudovom okamihu.)

Birdman5 resizeHektickosť predpremiérovej atmosféry v Birdmanovi podčiarkuje okrem mimoriadnej kamery aj hudobno-zvuková stopa s dominantnými bubnovými sólami. Neodbytný rytmus bubnov, zavrtávajúci sa až kamsi do mozgu (hudba Antonio Sanchez), najlepšie vyjadruje zúfalú dychtivosť hercov po úspechu a sláve, ale aj divoké tempo súčasného života nielen v New Yorku. Veľkú úlohu v ňom zohrávajú elektronické médiá, najmä mobily, smartfóny a iné technické vychytávky, ktoré vstupujú do intimity človeka a robia z nej verejne prístupnú vec, ako to vidieť v scéne, keď sa Riggan vymkne a len v slipoch musí obehnúť zaľudnenou ulicou celý mestský blok, aby sa dostal do divadla. Birdman3 resizeZíska tým viac klikov na sociálnej sieti, ako by sa mu mohlo podariť niekoľkoročným účinkovaním na Broadwayi. Symptomatický je aj jeho rozhovor so zatrpknutou, no obávanou divadelnou kritičkou z Times. V otvorenej hádke, sľubujúc, že ho svojím článkom zničí, hoci predstavenie nevidela, mu šprihne do očí, že on nie je herec, ale len celebrita. (Ako vidieť, za morom je to urážka, u nás najvyššie vyznamenanie.)

Iňárritu má pravdu. Jeho film o túžbe po naplnenom živote v neustálej zrážke snov s realitou nie je iba príbehom vymysleného hrdinu, ale každého z nás. Záver, v ktorom smoliar Riggan po nevydarenom samovražednom pokuse zrejme neleží rozbitý na dlažbe, ale voľne lieta povetrím ako chagallovská postava, prináša nádej. Aj výzvu, aby sa človek aspoň pokúsil ísť za svojím snom. Hoci výsledok je vždy neistý.

 

Birdman9 resizeBirdman (Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance), USA , 2014
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Alejandro González Iñárritu
Scenár: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo
Kamera: Emmanuel Lubezki
Strih: Douglas Crise, Stephen Mirrione
Hudba: Antonio Sanchez
Hrajú: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Emma Stone, Zach Galifianakis, Andrea Riseborough, Amy Ryan, Lindsay Duncan, Merritt Wever, Natalie Gold a ďalší.
Premiéra v SR: 22. januára 2015
Foto: Barracuda Movie

Share/Save/Bookmark