Marcové číslo časopisu Film.sk

f.sk-obalka-MAREC 2015 resizeDigitalizovanie filmov je dnes nevyhnutnosťou a Slovensko sa na tento proces vybavilo potrebnými technológiami v hodine dvanástej.  V rozhovore marcového čísla Film.sk to hovorí Peter Csordás, expert na digitalizáciu. Okrem zaujímavej témy digitalizácie prináša aj minuloročnú rekapituláciu kinodistribúcie, približuje nový maďarsko-slovenský film Mirage Szabolcsa Hajdua a v recenziách sa vracia k zaujímavým distribučným novinkám i k slovenskému filmu Návrat do horiaceho domu režisérky Anny Gruskovej.

Expert na digitalizáciu Peter Csordás stojí akoby v pozadí, no jeho rukami prešlo veľa slovenských filmov. Ako kolorista pracoval na domácich aj zahraničných dielach, televíznych seriáloch, reklamách či videoklipoch. V jeho bohatej kolekcii je napríklad aj Polanského film Oliver Twist, zo slovenských Legenda o Lietajúcom Cypriánovi Mariany Čengel Solčanskej, Zázrak Juraja Lehotského, Deti Jara Vojteka a najnovšie Koza Ivana Ostrochovského. V súčasnosti ho najviac zamestnáva pôsobenie na digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu, no v rozhovore sa vyjadruje aj o výhodách a obmedzeniach klasického filmu v porovnaní s digitálom. V tejto súvislosti je zaujímavou informácia, že v minulom roku sa v slovenskej kinodistribúcii už nepremietal ani jeden nový film z 35 mm kópie. Celkovo malo vlani v kinách premiéru 271 noviniek, čo bol historicky najväčší počet od roku 1945, a prišlo na ne viac ako 4 milióny divákov, čo je zasa druhá najvyššia návštevnosť od roku 1998. Téma marcového čísla prináša i ďalšie zaujímavé údaje a je obohatená aj o štatistiky o slovenskej kinodistribúcii v rámci krajín Európskej únie.

Zo slovenských noviniek v kinách časopis upozorňuje na dokument 5. pluk – Misia Afganistan režiséra Petra Kaštíla, ktorý divákom odkrýva misiu vojakov zo Žiliny v Afganistane v prvej línii konfliktu. Film je jednou z mála možností ukázať ich hrdinstvo aj ľuďom, ktorí by sa inak o ňom z bezpečia svojich domovov nedozvedeli. Ďalším filmom v slovenskej distribúcii je aj koprodukčný minoritný slovenský film Mirage režiséra Szabolcsa Hajdua. Ide o novodobý western, odohrávajúci sa na maďarskej puste. Hlavnú úlohu v ňom stvárnil herec režiséra Jima Jarmuscha Isaach de Bankolé, ktorý príde film na Slovensko uviesť osobne. Predstaví ho ako otváraciu snímku 22. MFF Febiofest. Ten uvedie tento rok takmer 130 filmov, o čom sa čitatelia dozvedia v rubrike Kalendárium. Rubrika Aktuálne zasa avizuje program 4. vzdelávacieho a networkingového podujatia Visegrad Film Forum, kde budú svoje skúsenosti záujemcom z oblasti filmu tlmočiť významné svetové osobnosti, medzi nimi aj oscarový zvukový majster Christopher Newman.

V oblasti recenzií sa časopis sústredil na dve zahraničné snímky, ktoré dopĺňa recenzia na slovenský dokumentárny film Návrat do horiaceho domu režisérky Anny Gruskovej. Podľa filmovej historičky Evy Filovej snímka o Chavive Reickovej, slovenskej patriotke, sionistke a vojačke naznačuje cestu, akou by sa mohla uberať realizácia autorských strihových dokumentov ako prirodzenej súčasti historických výskumov. Film.sk reflektuje aj nový film režiséra Roya Anderssona Holub sedel na konári a premýšľal o živote, ktorý si podmaní nejedného fanúšika škandinávskej kinematografie podfarbenej absurditou a Divoké historky argentínskeho režiséra Damiána Szifrona, ktoré sa stali jedným z najúspešnejších filmov v krajine svojho vzniku. V profilovej rubrike sa pripomína osobnosť herca Karola Čálika pri príležitosti jeho 70. narodenín a v rubrike In memoriam zasa spomína na režiséra, herca, choreografa i tanečníka Martina Ťapáka, ktorý zomrel začiatkom februára.

Svoje tradičné miesto má v časopise seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. V pravidelných rubrikách si záujemcovia v marci prečítajú aj to, na čom pracujú hudobná skladateľka Ľubica Malachovská Čekovská, kameraman Lukáš Teren a dokumentaristka a strihačka Barbora Paššová. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière filmový publicista Róbert Pospiš a o svojich obľúbených slovenských filmoch píše dizajnér Robert Paršo. V marcovom čísle pokračujú aj dve nové rubriky. Ako vzniká film je seriál, v ktorom redakcia počas roka prevedie čitateľov rôznymi fázami tvorby a výroby filmu až po jeho verejnú prezentáciu, pričom aktuálne sa venuje písaniu scenára. Rubrika Z pohľadu diváka sleduje záujem bežných divákov o slovenské filmy v kinodistribúcii.