Februárové číslo časopisu Film.sk

obalka resizeZ hľadiska distribúcie slovenských filmov možno uplynulý rok považovať za rok rekordov. Februárové Film.sk zverejňuje návštevnosť slovenských filmov v kinách, jej rebríčku kraľuje dokument o hokejistovi Paľovi Demitrovi 38. Mesačník tiež otvára tému animovaných filmov a seriálov v slovenskom prostredí a spovedá režiséra Martina Šulíka, ktorý posledných desať rokov zasvätil československej novej vlne.

Režisér Martin Šulík, najplodnejší tvorca v oblasti celovečernej hranej tvorby 90. rokov, sa posledných desať rokov venoval československej novej vlne. Najnovšie stojí za seriálom Československý filmový zázrak, čo je tretia časť rozsiahleho dokumentárneho projektu o čs. novej vlne. Predchádzali mu televízne portréty tvorcov Zlatá šedesátá aj dvojdielny celovečerný film 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna. V rozhovore hovorí, že práca na tomto projekte zmenila jeho celé premýšľanie o filme, no približuje aj svoje nové projekty a zaujíma i stanovisko k udalostiam v Audiovizuálnom fonde. Ďalší z rozhovorov sa venuje novej publikácii Naše filmové storočie, o ktorej pre Film.sk hovoria jej autori, kinofili František Gyárfáš a Juraj Malíček. Každý z nich sa v nej s čitateľmi delí o svoje najobľúbenejšie filmy a práve rozdielnosť ich názorov publikáciu robí zaujímavým čítaním.

Rozsiahla je vo februári rubrika Aktuálne. Upozorňuje na znovuotvorenie Kina Lumière po ukončení druhej fázy rekonštrukcie, pripomína cenu Europa Cinemas za najlepšiu dramaturgiu, ktorú si zástupcovia kina prevzali v januári, a upozorňuje aj na zmeny a novinky v jeho programe. Film.sk informuje aj o účasti slovenskej kinematografie na medzinárodnom filmovom festivale a európskom filmovom trhu v Berlíne a o výbere nového filmu Ivana Ostrochovského Koza do sekcie Fórum kde sa sa bude uchádzať o cenu v súťaži Najlepší hraný debut. Po novom roku je časopia zároveň prvým periodikom, ktoré zverejňuje kompletné údaje o distribúcii slovenských filmov za uplynulý rok a ich podiel na celkovej návštevnosti. Na domáce filmy vrátane minoritných koprodukcií vlani prišlo viac ako 230 000 divákov a hrubé tržby po prvý raz prekročili hranicu 20 miliónov eur. V roku, keď  očakávame vznik prvého celovečerného animovaného filmu v ére samostatnosti LokalFilmis sa téma februárového čísla venuje domácej tvorbe v oblasti animovaného filmu so zameraním na seriály a krátke filmy. Skúma podmienky, v akých domáci autori tvoria a tiež možnosti finančných zdrojov doma i v medzinárodných štruktúrach.

V oblasti recenzií sa časopis zameral na dve snímky. Zo zahraničných titulov hodnotí film Kukuričný ostrov gruzínskeho režiséra Georgea Ovašviliho, držiteľa Krištáľového glóbusu na vlaňajšom MFF Karlove Vary. Poetický film o starom farmárovi, ktorý na opustenom ostrove vychováva svoju vnučku, sa divákom nesnaží prihovárať slovom, ale predovšetkým obrazom a zvukom. Z domácich titulov recenzuje film Rukojemník Juraja Nvotu o malom chlapcovi, ktorého rodičia na konci 60. rokov emigrovali do Rakúska a on zostal v Československu v starostlivosti starého otca. Film má všetky predpoklady na úspech a s prižmúrenými očami nad nekompaktnosťou jeho rozprávania o ňom možno povedať, že ide o „taký milý film“. Postavu starého otca vo filme stvárnil Milan Lasica, dramatik, prozaik, textár, spevák, glosátor, herec, režisér, humorista a moderátor, ktorý vo februári oslávil 75 rokov. Jeho jubileum si Film.sk pripomína v rubrike Profil.

Vo februárovom čísle si svoje miesto našli aj dve nové rubriky. Pod názvom Ako vzniká film spúšťa redakcia seriál, v ktorom počas roka prevedie čitateľov rôznymi fázami tvorby a výroby filmu až po jeho verejnú prezentáciu. Na úvod predstavuje prvý krok, ktorým je vznik námetu. Novinkou je aj anketová rubrika. Redakcia ňou skúma záujem bežných divákov o slovenské filmy v kinodistribúcii. V rubrike pod názvom Z pohľadu diváka čitatelia odpovedajú na otázky, či navštevujú slovenské filmy a ako ich hodnotia.

Svoje tradičné miesto má v mesačníku seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. V pravidelných rubrikách si záujemcovia  prečítajú aj to, na čom pracujú animátorka Vanda Raýmanová, režiséri Peter Bebjak a Dušan Hudec. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière riaditeľka filmového seminára 4 živly Daniela Chlapíková a o svojich obľúbených slovenských filmoch píše básnik a literárny vedec Michal Habaj.