Súčasné slovenské filmy v Maďarsku

SFU logo resizeV maďarských mestách Budapešť a Segedín sa pravidelne každý rok v novembri konajú prehliadka a seminár slovenského filmu. Aktuálny 22. ročník podujatia nesie názov Slovenský film v dobrej kondícii a predstaví naše filmy z obdobia posledných dvoch rokov. V Budapešti sa filmová prehliadka začne už v pondelok 17. novembra, o tri dni neskôr na ňu nadviaže Týždeň slovenského filmu v Segedíne.

Program prehliadky slovenského filmu a filmového seminára v Budapešti je rozdelený do niekoľkých programových blokov a počas troch dní uvedie deväť celovečerných filmov, jeden krátkometrážny a tri pásma filmov poslucháčov Vysokej školy múzických umení v Bratislave a Akadémie umení v Banskej Bystrici. Dva večery sú zamerané na filmy s pohľadom do histórie našej krajiny. Hranú tvorbu reprezentuje slovenský nominant na Oscara, dramatický príbeh Miloslava Luthera Krok do tmy (2014), ktorý sa odohráva v 50. rokoch minulého storočia a ukazuje, ako je možné vyrovnať sa s minulosťou, a film českého režiséra Zdeňka Jiráského V tichu (2014) o osudových zlomoch v živote krok do tmy 8 resizepiatich židovských umelcov, ktorých mená chcel nacizmus navždy vymazať z histórie. Z dokumentárnej tvorby pohľad do histórie reprezentuje snímka Zamatoví teroristi (2013) trojice režisérov Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes o troch romantických hrdinoch, ktorí fyzicky žijú v prítomnosti, no v spomienkach stále bojujú s komunistickým režimom. S podtitulom Národnosti a etniká sa premietnu dva dokumentárne filmy. Jedným z nich je osobná výpoveď režisérky Vladislavy Plančíkovej (2013) Felvidék – Horná zem o aktuálnej, no stále tabuizovanej téme slovensko-maďarských vzťahov, druhým je dokument Ladislava Kaboša Všetky moje deti (2013) o katolíckom kňazovi Mariánovi Kuffovi a jeho pomoci rómskej komunite.

Z nových hraných filmov diváci na podujatí uvidia poviedkový film desiatich režisérov Slovensko 2.0, ktorý podáva obraz o Slovensku za posledných dvadsať rokov a zároveň je obrazom rôznych žánrov, ako sa dá prostredníctvom filmu reflektovať naša skutočnosť. Premietnu sa tiež príbeh o zrade, mŕtvej láske a pomste odohrávajúci sa na periférii Slovenska Babie leto (2013) režiséra Gejzu Dezorza a film o vplyve  médií a zo zákulisia politickej kampane na prezidenta Kandidát (2013) v réžii Jonáša Karáska. V programe je aj životopisný dokumentárny film o hokejovej legende 38 dvojice režisérov Dana Dangla a Lukáša Zednikoviča, ktorý filmová prehliadka uvádza s podtitulom In memoriam Pavol Demitra a divákom ho osobne predstavia tvorcovia filmu. Súčasťou programu je ešte stredometrážna komédia Andreja Kolenčíka a Petra Begányiho Výstava (2013) o vzťahoch na pracovisku v malom provinčnom múzeu, kam ešte nedorazil ekonomický boom a kde sa zastavil čas.

Aktuálny 22. ročník prehliadky slovenského filmu a filmového seminára v Budapešti sa uskutoční v termíne od 17. do 19. novembra 2014, filmy sa budú premietať v Kine Uránia a v priestoroch Slovenského inštitútu. Filmový seminár na tému súčasného slovenského filmu budú viesť scenárista a dekan Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Ondrej Šulaj, estetik a filmový teoretik Peter Michalovič a generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký. Po skončení podujatia v Budapešti sa v termíne od 20. do 24. novembra 2014 uskutoční Týždeň slovenskej kinematografie v Segedíne v Kine Grand Café, kde budú uvedené filmy budapeštianskej prehliadky, okrem študentských pásiem a celovečernej snímky V tichu Zdeňka Jiráského.