V Česku sa Zlatý debut zabojujú tri slovenské filmy

Deti Vojtek resizeV stredu 8. októbra sa v Českej republike v mestách Bystřice a Třinec začne  22. ročník Medzinárodného festivalu  českých, poľských a slovenských filmov Filmové babie leto. Slovensko na podujatí budú reprezentovať štyri filmy, z toho tri sa budú uchádzať o hlavnú cenu v súťažnej sekcii debutov. Prehliadka potrvá do nedele 12. októbra.

V súťažnej sekcii debutov na tomto dlhoročnom podujatí, ktoré je obľúbeným stretnutím zástupcov i priaznivcov troch blízkych kinematografií, budú Slovensko reprezentovať tri debuty. Len nedávno v premiére uvedený poviedkový film Deti o rôznych podobách vzťahov rodičov a detí, ktorý bude zároveň otváracím filmom festivalu. V stredu 8. októbra ho na slávnostnom ceremoniáli uvedie osobne režisér Jaro Vojtek, úspešný dokumentarista a zároveň debutant v oblasti hraného filmu, a producentka Pavlína Kalandrová. V súťažnej sekcii sa budú o cenu Zlatý debut uchádzať aj Kandidát režiséra Jonáša Karáska, najnavštevovanejší slovenský film uplynulého roka  a Babie leto za osobnej účasti jeho režiséra Gejzu Dezorza.

Na festivale Filmové babie leto sa premietne aj minoritný koprodukčný česko-slovenský film Fair Play režisérky Andrei Sedláčkovej, český nominant na Oscara i Európsku filmovú cenu, ktorý je zaradený do sekcie Hity sezóny. V súvislosti s uvedením Sedláčkovej filmu sa na festivale zúčastní Stanislav Sajdok, český aktívny športovec a olympionik, rodák z Bratislavy, ktorý bude po uvedení filmu hosťom diskusie na tému dopingu v období socializmu. Počas festivalu sa uskutočnia aj rôzne sprievodné podujatia, a to besedy s tvorcami, workshopy i koncerty.

Oficiálne vyhlásenie víťaza Súťaže debutov i Diváckej ceny pre najlepší prvý hraný film sa uskutoční v sobotu 11. októbra. O držiteľovi hlavnej ceny Zlatý debut rozhodne sedemčlenná porota, v ktorej Slovensko budú zastupovať Peter Dubecký, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ), a teoretik filmu a estetik Peter Michalovič. V minulosti cenu Zlatý debut v Třinci získali dva slovenské filmy, a to Ticho Zuzany Liovej (v roku 2006) a Démoni Róberta Švedu (2008). Cenu publika si z festivalu odniesol film Marhuľový ostrov Petra Bebjaka (2011).