Magický hlas rebelky

Magicky 8 resizeSymbolika zohráva v našom živote nezanedbateľnú úlohu. Nečudo teda, že premiéru  celovečerného filmového dokumentu Magický hlas rebelky v slovenských kinách načasovala produkčná spoločnosť Barracuda Movie práve na 21. augusta - deň výročia okupácie Československa vojskami piatich armád Varšavskej zmluvy na čele so Sovietskym zväzom. Jeho protagonistkou je totiž  symbol  odporu voči nej a komunistickému režimu vôbec - legendárna  česká speváčka, signatárka a istý čas aj hovorkyňa Charty 77 - Marta Kubišová.

Na tohtoročnom  Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch získalo dielo Divácku cenu denníka Právo Plánuje sa aj jeho uvedenie na  slovenskej televíznej obrazovke. Jeho scenáristkou a režisérkou  je popredná osobnosť  českého dokumentu Olga Sommerová (1949).  Je autorkou 97 filmových a televíznych  dokumentov za ktoré získala rad domácich i zahraničných ocenení (stačí spomenúť tituly ako O čem sní ženy z roku 1999 či Věra 68  o

Magicky 3 resizegymnastke Vére Čáslavskej  z roku 2012) ale i autorkou  troch úspešných kníh. Navyše je  niekdajšou pedagogičkou FAMU, ale i Akadémie umení v Banskej Bystrici. V jej šľapajách kráčajú i jej deti z dvoch manželstiev - režisér Jakub Sommr (1976)  a Olga Špátová(1984), ktorú prizvala k spolupráci na najnovšom opuse ako kameramanku.

Príbeh Marty Kubišovej (1942)  je tak povediac – všeobecne známy. Teda pre pamätníkov, ktorí podobne ako ja kedysi nadšene počúvali jej prvé a na dlhú dobu posledné LP – Songy a balady z roku 1969 a po „zamatovej revolúcii“ v roku 1989 hltali každý televízny program či publikáciu o nej, prípadne sledovali jej reláciu Chcete ma?, kde sa predstavila ako vášnivá milovníčka zvierat. Magicky 2 resizePre mladú generáciu však musí pôsobiť  viac ako objavne, lebo Sommerovej sa podarilo vytvoriť nielen kultivovaný portrét známej osobnosti. Mapuje život našej spoločnosti v istom období a zároveň  sa zamýšľa nad pojmami ako sú hrdinstvo, odvaha, vlastná cesta...

Životopisné údaje hovoria, že sa Marta Kubišová narodila v rodine lekára – internistu v Českých Budějoviciach, ale od svojich desiatich rokov vyrastala spolu s bratom Janom v Poděbradoch. Zlý kádrový posudok jej zabránil dostať sa po maturite na gymnáziu na vysokú školu, takže začala pracovať v tunajších sklárňach. Jej spevácko-herecká kariéra  sa začala spievaním na „čajoch o piatej“,  neskôr vyhrala konkurz do Stop divadla v Pardubiciach, odkiaľ prešla do Magicky 5 resizeplzenského Divadla Alfa a v septembri 1964 do pražského Rokoka. V decembri 1965 začala spolupracovať s Václavom Neckářom a Helenou Vondráčkovou. Ako Golden Kids potom v roku 1968 vystupovali dokonca aj v parížskej Olympii. Medzitým v roku 1967 vyhrala prvýkrát Zlatého slávika (druhého a tretieho vyhrala v roku 1969 a 1970), vyhrala Bratislavskú lýru, vydala sa za režiséra Jana Němca a pieseň Modlitba pre Martu, ktorú naspievala pre televízny seriál  Pieseň pre Rudolfa III. sa zrazu stala niečím ako hymnou odporu voči okupácii. Začínajúca sa „normalizácia“  pre ňu znamenala zákaz umeleckej činnosti a problémy s ŠtB, ktoré sa ju snažilo zdiskreditovať v očiach verejnosti podvrhmi pornografických fotografií ap. Stres sa podpísal pod zhoršený zdravotný stav. V ôsmom mesiaci tehotenstva prišla o dieťa a prekonala klinickú smrť. Po manželovej emigrácii sa druhý raz vydala za Jana Moravca, Magicky 6 resizepracovala ako úradníčka  a v roku 1979 sa jej narodila dcéra Katarína. Mimochodom,  tá sa o maminej speváckej sláve dozvedela až ako desaťročná.

Divák sa zo životopisného príbehu dozvie tiež len niečo a skôr iba v náznakoch, hoci aj ako to bolo s manželmi, už vôbec nie o tom, čo bolo neskôr s otcom a s bratom. Nie je to adorácia, ale  milovníci bulváru si tiež neprídu na svoje. Napríklad Marta veľmi pekne hovorí o prvom stretnutí s Helenkou Vondráčkovou. O ich rozporoch z nedávnej minulosti už mlčí. Vo filme sa prelínajú archívne materiály (hoci aj okupácia v roku 1968, scéna so strateným darčekom pre Dubčeka, ktorého prišli pozdraviť s Ivou Janžurovou, stretnutia s chartistami, mítingy  z roku 1989 ) s Magicky 7 resizespomienkami a  súčasnosťou. Výpovede priateľov (medzi nimi nechýba i Václav Havel), spolupracovníkov (Vašek Neckář, Pavel Kohout, Petr Malásek či Milan Hein), kritikov (Jiří Černý), ale i čítanie z jej spisu o sledovaní tajnou políciou. Najmä však  výpovede samotnej protagonistky.

Spolu s ňou listujeme časom i fotografiami a spomienkami. Navštívime jej niekdajšiu chalupu, vidíme ukážky z prípravy muzikálu pre pražské divadlo Ungelt k jej sedemdesiatke -  Túžba menom Einodis. Je o reálnej postave - barónke Sidonii Nádhernej, ktorá čelila nacistickej totalite a jej osud je akousi paralelou s osudom Marty. Spevácko-hereckou partnerkou je tu speváčka Aneta Langerová, ktorá mala v čase nakrúcania 26 rokov, približne v tom veku sa Marta musela na dvadsať rokov Magicky 4 resizeodmlčať. Je teda samozrejmé, že na tú tému debatujú. Špeciálne pre Magický hlas rebelky spolu naspievali aj novú pieseň Život nie je pes.

Bonusom filmu je speváčkin humor a istá sebairónia. Modlitbu pre Martu musí vraj spievať pani Kubišová na každom koncerte, či chce, alebo nechce. Neprekáža jej to vraj natoľko ako skutočnosť, že text „Ať mír dál zůstava s touto krajínou, zloba, zášť a svár, ty ať pominou....“ či „vláda věci tvých se  lide k tobě navráti“ zostáva  aj po rokoch iba v proklamatívnej polohe.

Vari najpôsobivejšie sú však vo filme predsa len ukážky speváckeho umenia  a neopakovateľného hlasu Marty Kubišovej. Zábery, v ktorých sa prelínajú  niekdajšie „videoklipy“ jej slávnych piesní (napríklad Mama, Mária Magdaléna, Hey Jude ap.) a recitálu so súčasnými vystúpeniami. Dôraz na text. A nielen speváčke sa v niektorých momentoch  zviera hrdlo, keď si v duchu konfrontuje to, o čom sa spieva a čo sa dialo. Veď ako režisérka zdôrazňuje: vidíme nielen umeleckú profesionalitu, ale aj osobnosť, ktorá si stojí za svojou pravdou a „nenechala sa diablom nalákať na pohodlnú cestu za cenu stratenej sebaúcty“. Vlastne divák postupne prestáva vnímať ten dokument ako film, ale  jednoducho ho prijíma ako možnosť stretnutia so statočným človekom a piesňami. Jedným slovom: Zážitok.

Magický hlas rebelky, Česko, 2014
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Olga Sommerová