Art Film Fest prevedie filmovou cestou Okolo sveta

Art Film Fest 2014 logo resizeFilmy slávnych režisérskych osobností s obsadením známych hereckých osobností budú dominovať vo výbere ostro sledovaných zahraničných filmov roka, v sekcii Okolo sveta, na blížiacom sa Art Film Feste v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. Na plátna prinesie svetové filmy v exkluzívnej slovenskej premiére.

„Ide o výber filmov, z ktorých každý je zaujímavý iným pohľadom na zobrazovanú súčasnosť alebo aj nedávnu minulosť. V každom prípade sú to silné a prenikavé umelecké výpovede, za ktorými stoja vyhranené tvorivé osobnosti,“ povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ sekcie Okolo sveta Peter Nágel.

Filmom, ktorý vo svete vyvoláva veľké polemiky a po prvýkrát ho práve na Art Film Feste zhliadnu aj slovenskí diváci, je Božie dieťa (Child of God) režiséra a scenáristu Jamesa Franca, ktorý je publiku skôr známy ako skvelý herec. Na konte má však viac ako dvadsiatku filmov, ktoré uvádzali najprestížnejšie filmové festivaly v Sundance, Berlíne či Cannes. Jeho novinka vznikla na základe románu uznávaného spisovateľa Cormaca McCarthyho, podľa ktorého novely bol nakrútený aj oscarový film Táto krajina nie je pre starých. Božie dieťa je odvážnou interpretáciou psychicky narušeného človeka, ktorý počas svojho života porušil všetky vžité konvencie spoločenského správania. Prudký a násilnícky muž, ktorý postupne stratí rodinu aj domov a doslovne i metaforicky zostúpi na úroveň jaskynného vydedenca, prepadne desivým zločinom a totálnej ľudskej degradácii. „Lester je vrah a narušená individualita. V žiadnom prípade nie je možné jeho správanie tolerovať. Ale v umení sa môže postava ako on stať predmetom skúmania, čo sa ukrýva vo vnútri nás všetkých,“ povedal James Franco. Jeho Božie dieťa súťažilo o Zlatého leva v Benátkach.

Joe 06 resizePôsobivú kombináciu priateľstva, násilia a vykúpenia prinesie na plátna americký film Joe režiséra Davida Gordona Greena. Príbeh, ktorý sa odohráva v zaostalej časti amerického juhu, znovuobjavuje herecké majstrovstvo Nicolasa Cagea v titulnej úlohe životom ťažko skúšaného bývalého väzňa, ktorý sa snaží kontrolovať vrodené problematické inštinkty, až kým mu jeho odhodlanie neskríži tínedžer, ktorý v ňom prebudí vľúdneho ochrancu. Snímka súťažila na festivale v Benátkach, odkiaľ si vtedy 16-ročný herec Tye Sheridan odniesol Cenu Marcella Mastroianniho. Jeden zo zabudnutých príbehov beatnickej generácie sa divákom odhalí v americkej snímke Zbav sa svojich miláčikov (Kill Your Darlings) režiséra Johna Krokidasa. Začína sa nástupom hlasu beatnikov, Allena Ginsberga, na štúdiá na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, kde ako slušný chlapec stretáva svoj osud v podobe rovesníkov, s ktorými zdieľal literárne ambície a nadšenie pre rebéliu. K ich „libertínskemu krúžku“ okrem ďalších budúcich hviezd literatúry, slobody a škandálov Williama Burroughsa a Jacka Kerouaca, patrí predovšetkým strhujúci Lucien Karr, ktorého však čaká obvinenie z vraždy hlavného Gingsbergovho konkurenta. Film okrem napínavého príbehu púta aj hviezdnym hereckým obsadením, Ginsberga stvárňuje Daniel Radcliffe, Kerouaca Jack Huston a predstaví sa aj Elizabeth Olsen. Film mal svetovú premiéru v Sundance a súťažil v sekcii Benátske dni v Benátkach.

Festivaloví návštevníci sa môžu tešiť aj na nový film legendárneho juhokórejského režiséra Kim Ki-duka Moebius, ktorým doviedol do dokonalosti svoju metódu mlčanlivého rozprávania. Hoci ide o veľmi  znepokojivý až výstredný film, jeho majstrovstvo dokáže sprostredkovať divákom bez jediného dialógu. Film o žene, ktorá zastihne pri nevere svojho muža a rozhodne sa pre krutú pomstu, ktorú napokon vykoná na vlastnom synovi, má atribúty antickej tragédie, plnej temného humoru, ale tiež sexuálneho násilia. Podľa skutočných udalostí vznikol aj austrálsky film Stopy (Tracks) režiséra Johna Currana. Diváka zavedie do pôsobivej až romantickej austrálskej púšte 70. rokov minulého storočia, keď sa mladá žena rozhodne uskutočniť svoj fenomenálny plán: osamotená len v sprievode štyroch tiav prejsť naprieč austrálskou pustatinou k Indickému oceánu. Jej priekopnícka cesta v dĺžke 2700 kilometrov zachytáva problematiku životného prostredia, život Aborigíncov, ale aj skutočné hodnoty, ktoré človek nachádza, až keď je odkázaný len sám na seba, odvrátený od konzumnej spoločnosti. Stopy zaujali vo svetovej premiére v Benátkach.