Na vine sú hviezdy (Fault in our Stars)

Na vine sú hiezdy resizeLáska a smrť patria asi k najsilnejším momentom života. Nečudo, že sú nevyčerpateľnou témou umeleckých diel všetkých žánrov, filmové príbehy nevynímajúc. Jeden z nich pod názvom Na vine sú hviezdy prináša v týchto dňoch do našich kín distribučná  spoločnosť Barracuda Movie.

Na základe úspešnej rovnomennej  románovej predlohy Johna Greena ho nakrútil ako svoj druhý celovečerný film americký režisér Josh Boone (1979), ktorý v roku 2012 (v čase, keď vyšla spomínaná kniha) debutoval titulom Stuck in Love - príbehom  spisovateľa, jeho rodiny, a problémov s láskou v rôznych podobách. Rozprávačkou príbehu je Na vine sú hviezdy 5 resizešesťnásťročná Hazel Grace Lancasterová (Shailene Woodley). Hneď na začiatku varuje, že pôjde síce o rozprávanie  romantické, ale smutné. Bodaj by nie, keď jej už ako trinásťročnej diagnostikovali rakovinu štítnej žľazy v štvrtom štádiu a metastázy zasiahli pľúca. Zázrakom prežila, ale žije stále v tieni smrti. Pohybovať sa môže iba s ťažkým kyslíkovým prístrojom, prakticky nepozná normálny život, nemá priateľov. Na stretnutí podpornej skupiny pacientov s rakovinou sa  však zoznámi so sedemnásťročným Gusom Watersom (Ansel Elgort), ktorého zákerná choroba pripravila o nohu a možnosť hrať basketbal, nie však o vtip a šarm. Postupne sa zbližujú a zamilujú. Lenže, koľko času im osud dopraje?

Na vine sú hviezdy 4 resizeNa prvý pohľad by sa  mohlo zdať, že  ide o isté klišé  citového vydierania diváka - teenageri postihnutí rakovinou,  milujúci a až príliš starostliví rodičia (výrazná je najmä postava Hazelinej matky v podaní Laury Dern), ktorí trpia možno viac ako ich deti a do toho neskôr ešte aj citácie z Denníka Anny Frankovej, reálnej bytosti, ktorá v amsterdamskej skrýši  dúfala, že sa vyhne smrti v koncentráku a všetko v živote ju ešte len čaká... Nuž, pre niekoho je to „doják“. No a, prečo nie?  Jeho bonusom však je, že protagonisti  knižnej predlohy i jej filmovej adaptácie  sa bránia osudu i súcitu okolia čiernym humorom a pohŕdaním konvenciami, takže publikum sa neraz i Na vine sú hviezdy 7 resizezasmeje. Vtipné sú aj scény, v ktorých musí dvojica prekonať hoci aj rozdielnosť svojich záľub. Napríklad Gus miluje videohry a číta  predovšetkým ich knižné spracovanie. Hazel dáva prednosť serióznej literatúre. Jej najobľúbenejším čítaním je jediný román Petra van Houtena (Willem Dafoe) o rakovine, ktorý sa končí doslova uprostred vety. Ona by však chcela vedieť, čo sa stalo s  románovými postavami, ako pokračovali ich osudy. Sníva, o tom, že sa na to spýta spisovateľa osobne. Ten sa však odsťahoval do Amsterdamu a nereaguje na poštu. Gusa kniha tiež upútala a podarí sa mu s autorom nielen skontaktovať, ale dokonca zorganizovať výlet  za ním do Európy. Lenže dobrý spisovateľ nemusí byť zároveň dobrým človekom, splnené sny sa nemusia končiť šťastne a život nehrá vždy fér.

Na vine sú hiezdy resizeUrčite, filmoví kritici môžu mať isté výhrady  k spracovaniu témy, ale dôležitejší je jej dosah Hazel nachádza svoju „Malú večnosť – nekonečno medzi zrátanými dňami“. A divák si možno uvedomí, že psychológovia majú pravdu, keď niekedy radia: Navštívte onkologické oddelenie nemocnice a hneď pochopíte, akými zbytočnosťami sa denne umárate, ak nejde o zdravie a život. V tomto zmysle  má „najvtipnejšia smutná lovestory podľa svetového knižného bestselleru“ – ako znie slogan filmu Na vine sú hviezdy - jasne odčítateľné posolstvo.

Na vine sú hviezdy 3 resizeNa vine sú hviezdy (Fault in our Stars), USA, 2014
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Josh  Boone