Cannes 1: Rozprávky z divočiny

Cannes logo resizePrijatie na otvorenie 67. canneského festivalu bolo priam bolo priam bombastické. Nestačilo, že sa kniežacia rodina Grimaldiovcov od filmu francúzskeho režiséra Oliviera Dahana Kňažná z Monaka (Grace de Monaco), ktorý festival slávnostne otvoril, dištancovala, ale svoje protestné hlasy pridali aj taxikári. Mimochodom film je zlý, nudný a popisný, no Nicole Kidman hrá výborne.

Nikdy som ešte nevidela toľko nahnevaných ľudí. Šoféri taxíkov združení v organizácii VTC (Turistické dopravné prostriedky a taxikári) sa rozhodli pre štrajk na letisku v Nice (blokali aj autobusy, aby nedajbože nikoho Nicole Kidmanneodviezli), a to práve v čase keď prichádzali zahraniční hostia. Štrajk rozšírili aj na Antibes a, samozrejme, na Cannes. Protestovali proti neoficiálnym súkromníkom, ktorí im berú kšeft. Jeden z nich povedal:„Šoféri sú Litovčania, ich bossovia Rusi a autá si prenajímajú z Nemecka“. To, že prichádzajú o pekné sumy peňazí ich nezaujímalo. Mnohých štrajk, zrejme francúzsky národný šport, stál 3 až 4 hodiny čakania pred letiskom a ďalšie 3 hodiny na odvoz do hotelov. No, našťastie, na všetko zle sa rýchlo zabudne.

Timbuktu resizePrvá súťažná snímka Timbuktu mauretánského režiséra Abderrahmana Sissaka však hneď uviedla hostí do inej reality, s upozornením, že sa stávajú aj horšie veci. Sissako nie až taký neznámy v roku 2002 dostal cenu FIPRESCI za snímku Heremakono, čakajúci na šťastie uvedený v Cannes v súťaži Istý pohľad (Certain regard). Timbuktu je mimoriadne ambiciózny projekt, ktorý hovorí o okupácii džihádistami a ich vraždení. Film vo forme katarzie sa nakrúcal na hranici Mauretánie a Mali a tiež na Sahare. Je plný krutosti a filmovo pútavo upozorňuje na jeden z najpálčivejších problémov súčasnosti.

Turner resizeAnglický režisér Mike Leigh potvrdil, že svoje dobré meno nezískal náhodou. Súťažný film Pán Turner (Mr.Turner ) o známom anglickom maliarovi, žijúcom na prelome 18. a 19. storočia, patrí do radu vydarených životopisných filmov. Rešerše k téme trvali 3 roky, skúšky 24 mesiacov, samotné nakrúcanie 16 mesiacov a postprodukcie 20 mesiacov. Opus Pán Turner sa nakrúcal s pomocou numerickej kamery Alexa, ktorá poskytuje nové možnosti snímania. Svojského maliara JMW Turnera (1775 -1851) bravúrne stvárnil Timothy Spall. Mimoriadne na filme sú však krásne zábery prírody a v neposlednom rade aj precízne zobrazenie prostredia. Egoyan resizePrecíznosť v hereckých prejavoch, dobových kostýmoch a atmosfére, sú charakteristickým znakom tohto zaujímavého, ale na môj vkus trochu dlhého filmu.So zaujímavou témou sa dostal do súťaže film popredného kanadského režiséra Atoma Egoyana Väzeň (Captives) u únosoch. V tomto prípade o stratenom deväťročnom dievčati. Polícia zo zmiznutia najprv podozrieva otca, neskôr sa veci vyvinú oveľa komplikovanejšie a nezrozumiteľnejšie. Egoyan má rád záhady, ale do tejto kriminálky sa akosi nehodili, pôsobili zmätočne a výsledok bol viac ako rozpačitý.

Toto bude nová Adèle, Zlatá palma je istá povráva sa o 3 hodiny 16 minút trvajúcom filme tureckého režiséra Nuri Bilge Ceylana Zimný spánok (Winter Sleep). Nemám rada tieto predpovede, vždy sa to zvrtne i keď musím pripustiť, že snímka je zatiaľ Ceylan resizenajzaujímavejšia i najprovokatívnejšia. Bývalý herec, momentálne spisovateľ, vlastní malý hotel v prekrásnom a divokom prostredí Anatólie s manželkou a sestrou, ktorá je frustrovaná z rozvodu. Keď by som v krátkosti chcela zhrnúť o čom hovorí tento film  tak asi o všetkom, o láske, snahe o porozumení, manželských rozporoch a nedorozumeniach, chudobe, náboženstve, lpení na tradíciách, pomste, priateľstve, prosto o všetkom, čo patrí k životu. Tvorca využil ako atmosferotvorný prvok aj unikátne scenérie, ale najviac sa filozofuje o živote, pravde, náboženstve, a to dlho, predlho. Nehovoria sa banality, hlúposti, ale neraz som mala dojem, že som v divadle. Text bol navyše dosť komplikovaný a niekedy sa titulky nestačili dočítať. Snímka je však mimoriadne zaujímavá aj svojou stavbou , aj výpoveďou, len by nutne potrebovala nožnice a dlhočizné, miestami až unavujúce, dialógy skrátiť. Nechcem predbiehať, možno sa mýlim, ale o Zlatá palma to asi nebude. Alebo predsa...

Svadba resizeO to viac potešil Argentínčan Damián Szifrón snímkou Rozprávky z divočiny (Relation Salvajes) – nápadom, prevedením a vynikajúcimi hereckými výkonmi. Už samotná expozícia je ohromujúca a predznamenávajúca, že všetko čo sa bude diať nie je v norme. Všetko čo sa prekročiť dá sa prekročí v rôznych samostatných poviedkach, nakrútených s humorom a ľahkosťou. A pritom ide v mnohých prípadoch o násilie, vraždy, napríklad o tom, ako odtiahnutie auta zničí život jednej rodiny, ako servírka spozná v hosťovi muža, ktorý zničil jej otca a dohnal k samovražde, pomstu vybaví za ňu kuchárka veď vo väzení nie je až tak zle. A po všetkých neuveriteľných bláznovstvách príde na upokojenie, ak sa tak dá nazvať, veľkolepá, bláznivá svadba, na ktorej sa nevesta dozvie, že hosťom je aj bývala manželova milenka. Nelení, manžela podvedie, sokyňu do krvi doráňa a nakoniec sa obaja novomanželia dokážu povzniesť nad neverami a odpustiť si. Aj tak sa dajú problémy riešiť. V niečom mi potoky krvi a nadsázka pripomínali Quentina Tarantina, ale len trochu, lebo Szifrón je originálny a neopakovateľný. Ak sa film kúpi do našej distribúcie, návštevnosť má zaručenú.

Saint Laurent resizeŽivotopisné filmy o veľkom francúzskom módnom návrhárovi Yves Sain Laurentovi nakrútili v krátkom časovom období dvaja režiséri. Prvý premietli na tohtoročnom Berlinale a s druhým sa dostal do súťaže v Cannes francúzsky režisér Bertrand Bonello pod titulom Saint Laurent. „Móda ma zaujímala len čiastočne, ale to čo ma fascinovalo na Saint Laurantovi, to bola zmiešanina sily a krehkosti jedného dinosaura na konci jednej epochy, v ktorej iste remeslo prechádzalo do priemyselného obdobia“, povedal režisér filmu. Gaspar Ulliel, hlavný predstaviteľ extravagantného módneho návrhára si zasa myslí, že film je v podstate fikcia." No tento fakt, mi dal možnosť byť slobodným, zamyslieť sa nad postavou a pochopiť Yvesa v plnej šírke a hĺbke. Nemal som zviazané ruky.“ Snímka sa zamerala na časové obdobie rokov 1966 – 1976 a práve v poslednom roku mal Sait Laurent azda najúspešnejšiu módnu prehliadku, ktorá na dlhé roky predznamenala trend svetovej módy. Búrlivý život tohto velikána módy je sympatickou témou do diskusie, ako ďaleko možno zájsť pri zobrazovaní životopisných filmov. Film však ostal niekde na pol ceste, celkový obraz si divák o tvorcovi neodnesie.

Zázraky resizeTalianov zastupuje v súťaži Alice Rohrwacher. Jej súťažný príspevok Zázraky (Le meraviglie) sa odohráva v jednej malej dedinke v Ombrii , a to v rodine žijúcej na pokraji spoločnosti.  Svojrázny otec rodiny sa zaoberá včelárstvom a predajom medu, izoluje sa od vonkajšieho sveta a život spojený s prírodou je mu nadovšetko. Z troch dcér je vodcovskými schopnosťami obdarená najstaršia dcéra Gelsomina a aby toho nebolo dosť na prevýchovu  pribudne do rodiny mladý delikvent Martin, teda sa musia udržiavať striktné pravidlá. A čo celé okolie i rodinu obráti hore nohami je nakrúcanie televíznej hry Dedina zázrakov. Nie je to veľké dielo, ale smutný i veselý pohľad na ľudí nie ochotných sa podrobiť zabehaných spoločenským normám.

Hoseman resizeV Cannes sa nezabudlo sa ani na starý dobrý a osvedčený western pod titulom The Homesman. (Voľne by sa dalo preložiť Ten, kto prináša domov.) Prišiel s ním Tommy Lee Jones ako režisér i hlavný predstaviteľ. Príbeh hovorí o troch stratených ženách, ktoré sa nezávislá a na všetko odhodlaná žena Mary Bee Cuddy z Nebrasky rozhodne sama hľadať naprieč americkou divočinou. Náhodou jej cestu pretne muž nie najlepšej povesti a na všetko schopný Georges Brigg. Snímka má zaujímavý príbeh, ale veľký film z neho nevydoloval ani Tommy Lee Jones, ani Hilary Swank, ani Meryl Streep  v maličkej epizódnej úlohe.