Najrôznejšie podoby lásky v Kine Lumière

Kino Lumiere logo resizeV apríli bola v Kine Lumière úspešne otvorená FilmotékaŠtudijná sála Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Májový výber filmov jej dramaturgovia sústredili na tému lásky, ktorú filmári reflektujú naprieč dejinami najrôznejším spôsobom, no premietnu sa aj ďalšie pozoruhodné diela. V máji Filmotéka v piatich programových cykloch uvedie spolu viac ako päťdesiat titulov, vrátane krátkometrážnych filmov.

Filmotéka premieta filmy výlučne archívneho charakteru v premyslenej dramaturgii kurátorov so zámerom priblížiť divákom diela z histórie kinematografie, ktorých kvalitu overil čas. Témou májového programu sa stala láska v najrôznejších podobách. Svoje rozhodnutie kurátori Michal Michalovič, Rastislav Steranka a Richard Šteinhübel zdôvodňujú slovami, že „láska bola, je a s najväčšou pravdepodobnosťou aj bude pre filmárov vďačným námetom. Možno práve preto, že s láskou má skúsenosť každý z nás, sa na jej najrôznejšie podoby veľmi radi pozeráme aj na striebornom plátne. Májový program Filmotéky preto prináša okrem filmov v už zavedených cykloch aj diela, ktoré tak či onak reflektujú práve ľúbostný cit v plnom rozpuku“.

smrt v benatkach visconti resizeK takýmto filmom v májovom programe kina patrí napríklad francúzska snímka Muž a žena (1966) Clauda Leloucha o stretnutí a zbližovaní dvoch ľudí, ocenený Zlatou palmou na MFF v Cannes a Oscarom za najlepší cudzojazyčný film. Premietnu sa aj filmy Smrť v Benátkach (1971) Luchina Viscontiho o pôvode krásy, Manželstvo Márie Braunovej (1979) Rainera W. Fassbindera, ktorý cez príbeh lásky reflektuje aj spoločensko-politickú situáciu Nemecka v povojnových rokoch, alebo Homo Faber (1991) Volkera Schlöndorffa, adaptáciu rovnomenného románu švajčiarskeho spisovateľa Maxa Frischa o incestnom vzťahu otca a dcéry. „K téme lásky sa vraciame aj v cykle Double Bill, v ktorom oba uvádzané filmy – Hitchcockove Okno do dvora aj Kieślowskeho Krátky film o láske – sa dotýkajú našej témy. Dokonca aj asi najlepší film Georga Lucasa THX 1138 načrtáva v jednej rovine ľúbostný motív,“ dopĺňajú kurátori.

diktator chaplin resizeMájový program tvoria okrem filmov o láske i ďalšie pozoruhodné diela. V cykle Histórie filmu sa premietnu filmy s dôrazom na obraz vojny cez premisu absurdnosti. Jedným z nich je legendárny film Charlesa Chaplina Diktátor (1940), druhým britský film Dlhý deň umierania (1968) Petra Collinsona, ktorý analyzuje vnútorný svet troch vojakov – výsadkárov. Menej vážne témy reflektujú žánrové filmy v cykle Zabávajte sa, prosím!. Diváci uvidia bizarnú poľskú komédiu Kingsajz (1987) v réžii Juliusza Machulskeho, zvláštne podobenstvo o totalitnej krajine, ktorá sa môže nachádzať v hociktorom štátnom úrade. Druhým zástupcom cyklu bude jeden z prvých kultových filmov vôbec, gotický komediálny muzikál Rocky Horror Picture Show Jima Sharmana z roku 1975, ktorý je poctou sci-fi filmom a hororom.

Cyklus Herec v hlavnej úlohe uvedie filmy s havrania cesta holly resizehercami z amerického hereckého štúdia Leeho Strasberga. Toto štúdio vzniklo v roku 1947 v New Yorku, sformovalo niekoľko desiatok skvelých hercov a už viac ako šesť desaťročí sa považuje za posvätný chrám hereckého umenia. Do cyklu sú zaradené štyri tituly, a to legendárny film Polnočný kovboj (1969) s Dustinom Hoffmanom a Johnom Voightom, Malé životné etudy (1970) s Jackom Nicholsonom, Norimberský proces (1961) s Montgomerym Cliftom a Lynchov Modrý zamat (1986) s Dennisom Hopperom. Vo Filmotéke sa premietnu aj filmy pri príležitosti výročí osobností. Zo slovenských hercov si kino pripomenie tvorbu Ladislava Chudíka snímkou Polnočná omša (1962) v réžii Jiřího Krejčíka, ďalej Štefana Kvietika vo filme Martina Hollého Havrania cesta (1934) a oboch vo filme Niet inej cesty (1968) Jozefa Zachara. Premietať sa bude aj film Juraja Lihosita o prvých krokoch dospelosti Vlakári (1988) pri príležitosti 70. výročia režisérovho narodenia a krátke filmy slovenského tvorcu dokumentárnych filmov Kazimíra Barlíka (1923 – 1994).

Novým cyklom s ambíciou stať sa pravidelnou súčasťou programu Filmotéky je cyklus Kraťasy z archívu. Zameria sa na menej známu krátkometrážnu tvorbu z rokov 1945 až 1990. Podľa slov filmovej historičky Evy Filovej, ktorá tento cyklus dramaturgicky pripravuje a lektorsky ho aj uvedie, „dokumentárne, populárno-vedecké, agitačné, inštruktážne, reklamné, spravodajské aj animované filmy sú obrazom doby, v ktorej vznikli, sú výsledkom silnejšieho alebo slabšieho ideologického tlaku, mierovým a humánnym posolstvom, reflektujú spoločnosť – jej „zdravé jadro“ aj problematické miesta“. Prvý blok krátkych filmov ponúkne spolu sedem titulov pod spoločným názvom Slávne májové dni s filmami Paľa Bielika, Ladislava Kudelku či Viktora Kubala. Pravidelne je do kinosály zaradená aj Detská filmotéka, v máji sa bude premietať pásmo šiestich krátkych animovaných filmov Eduarda Hoffmana Rozprávanie o psíčkovi a mačičke (1952) a tiež blok krátkych animovaných československých, bulharských a nemeckých filmov zo 70. a 80. rokov minulého storočia.