ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

S Molièrom na bicykli (Alceste à bicyclette)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Moliere 8 resizeHoldom Molièrovi, jeho najznámejšej veršovanej hre Mizantrop a poctivému herectvu je francúzsky film u nás pomerne neznámeho scenáristu a režiséra Phillippe Le Guaya (1956) S Molièrom na bicykli, ktorý sa po prezentácii v rámci Týždňa francúzskeho filmu dostáva prostredníctvom spoločnosti Film Europe aj do bežnej distribúcie.

Scenár vznikol v spolupráci režiséra s hercom a spisovateľom Fabrice Luchinim (1951), pochádzajúcim, ako prezrádza jeho meno, z rodiny talianskych prisťahovalcov, ktorý je známy svojou vášňou pre divadlo, Mizantropa ovláda takmer spamäti a v danom prípade bol čiastočne aj autorom námetu a jedným z hlavných predstaviteľov. Film, Moliere 3 resizektorý je založený skôr na postavách ako na zápletke, sa začína v okamihu, keď herec Gauthier Valence (Lambert Wilson, nar. 1958), odchádza na ostrov Ré na západnom pobreží Francúzska, obmývaný vodami Atlantického oceánu, aby prehovoril svojho priateľa Serge Tanneura (Fabrice Luchini), už tri roky utiahnutého do samoty, na profesionálny návrat. Gauthier je sympatický, príťažlivý muž, ktorý drží krok s módou i moderným životným štýlom a užíva si peniaze i popularitu vďaka titulnej úlohe v televíznom seriáli z lekárskeho prostredia. Prvoplánový sitkom ho však neuspokojuje, túži po kvalitnejšom naplnení svojich hereckých ambícií, a tak siahne všetkými desiatimi po zaujímavom divadelnom projekte – novej inscenácii Molièrovho Mizantropa. Sám sa vidí v hlavnej postave Alcesta, nekompromisného človeka, nenávidiaceho spoločenskú pretvárku Moliere 10 resizea ľudí, ktorí sa jej prispôsobujú, hoci svojím založením je skôr Filintom, Alcestovým priateľom, ktorý ľudské nedostatky toleruje. Túto postavu chce však ponúknuť odľudovi Sergeovi, s čím ten pochopiteľne nesúhlasí, odvolávajúc sa na malý zástoj Filinta – iba päť výstupov v hre i na svoje charakterové predurčenie pre hlavného hrdinu. Keďže sa kolegovia nevedia dohodnúť na obsadení, rozhodnú sa skúšať počas piatich dní paralelne obe postavy, pričom o ich striedaní rozhoduje náhoda - hod mincou. Počas skúšok sa Gauthier so Sergeom zbližujú, len tak mimochodom prezrádzajú detaily zo svojich životov (Gauthier je napríklad rozvedený a žije s novou partnerkou – neurochirurgičkou, ktorá mu radila pri rovnakej televíznej úlohe, Serge má syna a Moliere 5 resizechystá sa na vazektómiu, aby už nikdy nepriviedol na svet ďalšie dieťa). Ich rozhovory, meniace počiatočnú kolegiálnu známosť na ozajstné priateľstvo, sa preplietajú s replikami z hry, presnejšie s prvou scénou z prvého dejstva, v ktorej je zhrnutá životná filozofia oboch postáv, dilema medzi pravdou a zhovievavosťou. Paralelne s kvalitou skúšok sa menia aj ich aktéri, ukazuje sa, že ani jeden z nich nie je čistým Alcestom ani jednoznačným Filintom, veď človek je oveľa zložitejšia bytosť ako jej názorová schéma. Práca nad Molièrovým textom prezrádza veľa o procese hereckej tvorby, o úpornom zápase hercov o správne uchopenie roly, ale aj o adekvátnu interpretáciu dvanásťslabičných veršov alexandrínov, pričom medzi mužmi dochádza ku každodenným sporom, odzrkadľujúcim nielen ich umelecké názory, ale i životné postoje, determinované aj krízou neskorého stredného veku.

Moliere 7 resizeSituácia sa ešte skomplikuje, keď medzi priateľov vstúpi žena, mladá Talianka Francesca (Maya Sansa, nar. 1975 v Ríme), ktorá sa rozvádza, a preto predáva na ostrove svoj pohodlný rodinný dom (Gauthier by mohol byť jedným z kupcov). Netradičný trojuholník, ktorý sa vytvorí, je vedomou parafrázou slávneho Truffautovho filmu Jules a Jim z roku 1961 o trojici mladých priateľov z obdobia okolo prvej svetovej vojny. Paralelu, plnú príjemných posedení, rozhovorov a najmä výletov na bicykloch, podčiarkuje použitie hudby z pôvodného filmu. Pravda, mužskí protagonisti už dávno nemajú vek svojich filmových predchodcov (sú starí aj na postavy z Mizantropa), no dôležitejšie ako fyzické sú ich psychické dispozície. Francesca, Moliere 9 resizepodobne ako Molièrova Celimena, očarí predovšetkým Alcesta – Sergea, no popri vitalite vnesie medzi priateľov aj konflikt, ktorý znásobí dovtedajšie nedorozumenia.

Príbeh o priateľstve, budovanom na základe spoločných profesionálnych záujmov a preverovanom ženským elementom i vlastnými limitmi, ktorého potenciál muži premrhajú kvôli svojej samoľúbosti a tvrdohlavosti, sa odohráva v prímorskom prostredí po skončení sezóny. (Ako si nespomenúť na Viscontiho Smrť v Benátkach!) Vyľudnené mestečko, kde jediný taxikár nemá celé dni zákazníka a Gauthier je jediným hosťom miestneho hotela, opustené piesočné pláže, po ktorých sa preháňa iba vietor, rozbúrené sivasté more, to sú exteriéry naplnené jemnou krásou a melanchóliou. Film je však zábavný, plné situačného (dva takmer identické pády z Moliere 4 resizebicykla, bitka na miestnom trhovisku, pornoherečka čítajúca klasický text Celimeny a jej afektovaná príbuzná) a najmä slovného humoru. Kultivované, do detailov prepracované a pritom životne bezprostredné dialógy poskytujú hercom príležitosť na ideálnu prezentáciu, pre ktorú by sa naozaj najlepšie hodilo ošúchané spojenie – herecký koncert pre dva hlasy. Lambert Wilson a Fabrice Luchini dokonale vyjadrili svoj nepretržitý boj o moc, ktorý je v pozadí celého príbehu, so všetkými jeho rošádami. Každý z nich chce hrať Alcesta, každý z nich chce mať hlavné slovo a ovládať partnera. Napokon neuspeje ani jeden. Serge sa po prechodnej renesancii svojho jednotvárneho života vracia do samoty, Gauthier zlyhá v úlohe, ktorú si vydupal za cenu straty priateľa. A ktovie, či to priateľstvo nebolo oveľa väčšou hodnotou než inscenácia Mizantropa...

Myslím si, že príbeh pochopí a pobaví sa na ňom aj divák, ktorý o Molièrovej hre nevie nič. Ak však pred návštevou kina opráši aspoň svoje stredoškolské vedomosti, potom lepšie ocení rafinovanosť scenára so sofistikovanými paralelami a jeho pôžitok zo sledovania tohto inteligentného filmu, nakrúteného s príslovečným francúzskym šarmom, sa určite znásobí. Navyše si odnesie nenásilné poučenie, že v živote i v umení je veľmi dôležité správne odhadnúť svoje sily. Možno aj to je jedna z ciest k spokojnosti, ak nie k šťastiu.

Moliere 2 resizeS Molièrom na bicykli (Alceste à bicyclette), Francúzsko, 2013
Scenár: Phillippe Le Gauy, Fabrice Luchini
Réžia: Phillippe Le Guay
Kamera: Jean-Claude Larrieu
Strih: Monica Coleman
Hudba: Jorge Arriagada
Hrajú: Fabrice Luchini, Lambert Wilson, Maya Sansa, Laurie Bordesoules a ďalší
Premiéra v SR: 20. marca 2014
Foto: Film Europe


    

Share/Save/Bookmark