Wiesbaden bude patriť slovenským filmom

50 SFU resizeV stredu 9. apríla sa v nemeckom Wiesbadene začne už 14. ročník festivalu filmov zo strednej a východnej Európy goEast. Tento rok vo svojom programe predstaví vo väčšom rozsahu  slovenskú kinematografiu, ktorej je venovaná samostatná profilová sekcia Fokus. Festival potrvá do 15. apríla a divákom ponúkne deväť slovenských filmov.

Festival goEast Wiesbaden je zameraný na kinematografiu regiónu strednej a východnej Európy a svojou kvalitnou dramaturgiou mapuje jej vývoj. „Festival goEast už dlhšie sleduje silnú a kvalitnú generáciu mladých a dynamických slovenských režisérov a producentov, ktorí sa postupne pevne etablujú v kontexte európskej nezávislej filmovej tvorby. Som rada, že tento rok môžeme Slovensko predstaviť o niečo komplexnejšie,“ hovorí Alexandra Strelková, riaditeľka Národného kinematografického centra (NKC) SFÚ, ktoré slovenské zastúpenie na festivale zabezpečuje. Sekciu Fokus Slovensko otvorí na slávnostnom ceremoniáli krátky film Dušana Hanáka Prišiel k nám Old kym sa skonci1 resizeShatterhand (1966). Zo starších slovenských filmov bude uvedená aj snímka Petra Solana Kým sa skončí táto noc (1965), ktorá sa bude premietať ako pocta nedávno zosnulému režisérovi. Súčasnú kinematografiu bude zastupovať pásmo krátkych filmov v zložení Výstava režisérov Andreja Kolenčíka a Petra Begányiho, Homo Ciris Jany Minárikovej, Sneh Ivany Šebestovej a Pandy Matúša Vizára, ktorý osobne uvedie producent filmu Peter Badač.

Pod hlavičkou slovenského fokusu sa v programe festivalu budú premietať naše filmy aj v ďalších sekciách. Sekcia Beyond Belonging tento rok ponúkne opätovný pohľad na utópiu socializmu. Jej zámerom je poukázať na stopy, ktoré komunistické časy zamatovi teroristi resizezanechali na identite spoločnosti zasiahnutých krajín, na temné stránky neoliberalistického spoločenského zriadenia i na slabé sociálne postavenie mnohých vrstiev spoločnosti. V tejto súvislosti budú mať návštevníci festivalu možnosť vidieť slovensko-český Slnečný štát (2005) Martina Šulíka a koprodukčný film Zamatoví teroristi (2013) trojice režisérov Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes. V sekcii venovanej mladým divákom goEast School Film Days sa premietne snímka Juraja Jakubiska Pehavý Max a strašidlá (1987).

Súčasťou slovenského programu na wiesbadenskom festivale bude aj panelová diskusia na tému  novodobého vývoja a súčasného stavu slovenskej kinematografie a jej vyhliadok do najbližšej budúcnosti. Diskusiu pod názvom Slovak Cinema Now bude viesť nemecký filmový kritik a publicista Martin Blaney a za Slovensko sa jej zúčastnia scenáristka a režisérka Zuzana Liová, producent Peter Badač, filmová kritička Eva Križková a Alexandra Strelková zo SFÚ. Na pôde festivalu sa po prvýkrát uskutoční aj workshop venovaný mladým filmárom a filmovým študentom pod názvom East West Talent Lab, ktorého snahou je užšie prepojenie mladých filmových tvorcov zo strednej a východnej Európy a Nemecka. Zároveň je pripravená aj prezentácia študentských a krátkych filmov z Nemecka, Slovenska, Česka a Slovinska a tiež pitchingové fórum pre krátke, experimentálne a dokumentárne filmy, do výberu ktorého sa dostal aj pripravovaný krátky film Ochutnávač režiséra Michala Baláža z produkcie spoločnosti Artichoke. Projekty vo fóre sa budú uchádzať o cenu goEast Development Award vo výške 3 500 Eur.

Sekciu Fokus Slovensko spoluorganizuje Slovenský filmový ústav (SFÚ) s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR. Program slovenského zastúpenia je zároveň aj súčasťou širšieho projektu venovaného slovenskej kultúre pod názvom Dni slovenskej kultúry, ktorý zastrešuje honorárny konzul Slovenskej republiky Imrich Donath a koná sa pod záštitou UNESCO a v partnerstve so Zastupiteľským úradom SR a Slovenským inštitútom v Berlíne.