Decembrové číslo Film.sk

obalka 12 2013 resizeUž niekoľko dní majú záujemcovia o slovenský film možnosť dozvedieť sa novinky z oblasti slovenskej kinematografie a audiovízie. V predaji je posledné tohtoročné číslo mesačníka o filmovom dianí na Slovensku Film.sk 12/2013, bohaté na recenzie slovenských filmov v kinodistribúcii. Aktuálne s príchodom vianočných sviatkov si v súvislosti s programom v slovenských televíziách i kinách kladie otázku: A čo detský divák?

Film.sk vo svojom koncoročnom čísle otvára tému pôvodnej tvorby na Slovensku. Hľadá odpoveď na otázku, čo sa stalo s výrobou pôvodných filmových rozprávok v televíznej produkcii, no zaoberá sa aj detskou pôvodnou tvorbou pre kiná a archívnymi projekciami filmov pre deti. Okrem voľby aktuálnej témy decembrového čísla sa jeho redakčný okruh sústredil aj na diskutovanú tému digitalizácie kín. V rubrike Aktuálne vysvetľuje potrebu digitalizácie kín a slovami Martina Šmatláka, riaditeľa Audiovizuálneho fondu (AVF) približuje program určený práve pre túto skupinu žiadateľov. Čitateľov oboznamuje aj so štruktúrou podpornej činnosti AVF na rok 2014. V rubrike Aktuálne na pokračovanie sa redakcia venuje, aj v súvislosti s projektom Digitálnej audiovízie, informačnému systému SK Cinema, ktorý Slovenský filmový ústav (SFÚ) sprístupnil na internete pre širokú verejnosť.

V rozhovore Film.sk spovedá filmového kritika, historika, publicistu a encyklopedistu Richarda Blecha. V 60. rokoch minulého storočia patril k novinárom, ktorí pomáhali filmovej novej vlne obhájiť jej program a hodnoty, napísal niekoľko publikácií a dnes pracuje na knižke o americkej hviezde nemého filmu so slovenským pôvodom Pole Negri. V rozhovore s ním sa čitateľ dozvie, aká optika vo filmovej kritike platila kedysi a aká platí dnes, ako sa píše filmová literatúra v čase internetu i o rozpačitosti autorskej základne

Recenzie tentoraz reflektujú až štyri slovenské filmy, ktoré dopĺňa francúzsky film Život Adèle v réžii Abdellatifa Kechichea, ktorý od svojho premiérového uvedenia na MFF v Cannes rozpútal sériu protikladných reakcií. Jedným z recenzentsky hodnotených koprodukčných slovenských filmov je dráma v réžii Zdeňka Tyca Ako nikdy, pokúšajúca sa demaskovať a rozložiť medziľudské vzťahy, ktorých hlavným katalyzátorom je umieranie maliara Vladimíra Holasa. Na úvod recenzie snímky Dozvuky režiséra Wladyslawa Pasikowskeho pripomína jej autor Pavel Branko, že ide o údajne najodvážnejší a najkontroverznejší poľský film, ktorý rozdelil poľskú spoločnosť. Komediálna dráma Klauni režiséra Viktora Tauša a scenáristu Petra Jarchovského je príkladom filmov v štýle „comeback“. Má vysoký divácky potenciál a stojí na silnom hereckom obsadení. Film.sk reflektuje tiež gangsterský film Babie leto slovenského režiséra Gejzu Dezorza, ktorého premiéra uzavrela plodný rok v oblasti produkcie slovenského filmu.

Pravidelnou súčasťou Film.sk na konci každého roka i v jeho polroku je hodnotenie slovenských a koprodukčných filmov s majoritnou slovenskou účasťou. V decembrovom čísle Film.sk záujemcovia nájdu za druhý polrok 2013 bodovo ohodnotených päť filmov, a to Babie leto, Banícky chlebíček Romana Fábiana, Kandidát Jonáša Karáska, Zamatoví teroristi trojice režisérov Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes a Zázrak Juraja Lehotského.

V decembrovom čísle pokračuje aj seriál Svet spravodajského filmu, kde sa upozorňuje na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. Záujemcovia si v decembrovom čísle prečítajú aj to, na čom pracujú režisér Vlado Fischer, dokumentaristka Tereza Nvotová a režisér a animátor Andrej Kolenčík. V rubrike Tipy mesiaca na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière upozorňuje filmová publicistka Kristína Aschenbrennerová a o svojich obľúbených slovenských filmoch píše riaditeľ Slovenského inštitútu v Paríži, výtvarník Daniel Jurkovič.