Grafické listy od Jozefa „Danglára“ Gertliho

SFU logo resizeNa knižný trh sa v týchto dňoch dostáva unikátny súbor grafických listov z publikácie Rozprava o westerne autorskej dvojice Peter Michalovič a Vlastimil Zuska z edičného oddelenia Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Ich autorom je známy slovenský výtvarník Jozef „Danglár“ Gertli. Súbor grafických listov sa po prvýkrát verejnosti predstaví vo štvrtok 11. septembra 2014 o 17.30 hod. v Prahe na prvej prezentácii publikácie v Českej republike.

Publikácia autorskej dvojice filmových teoretikov a estetikov Petra Michaloviča a Vlastimila Zusku reflektuje jeden z prvých veľkých žánrov (americkej) kinematografie. Autori sa v nej venujú nielen historickým a teoretickým úvahám o žánri, ale aj podrobným výkladom vybraných prelomových i svojich obľúbených westernov. Kniha je rozdelená do piatich kapitol a obsahuje rozsiahly apendix Martina Helebranta venovaný zbraniam (nielen) Divokého západu a filmového westernu. Výnimočnosť publikácie potvrdzuje unikátne výtvarné spracovanie od Jozefa „Danglára“ Gertliho. Je autorom western resizeobálky knihy a z jeho pera pochádzajú aj ilustrácie, ktoré reprezentujú vybrané westerny, ich hrdinov alebo príznačné scény. Pre ich jedinečnosť a umeleckú hodnotu sa ich Slovenský filmový ústav rozhodol vydať v podobe grafických listov. Danglárove ilustrácie sú tak určené najmä pre zberateľov, vychádzajú v náklade 70 kusov a všetky sú to signované originály.

Prezentácia súboru grafických listov sa uskutoční v Prahe v priestoroch Kina Ponrepo pražského Národného filmového archívu (NFA). Verejnosti budú predstavené spolu s knihou Rozprava o westerne za účasti autorov. Súčasťou sprievodného programu slávnostného večera bude aj projekcia westernov Hrdina Arizony (1927) režiséra Lloyda Ingrahama a Texaskí jazdci (1924) režiséra Lynna F. Reynoldsa.

Publikáciu Rozprava o westerne vydal Slovenský filmový ústav (SFÚ) v spolupráci s Vysokou školou múzických umení (VŠMU) na 384 stranách, jej slovenský krst sa konal 22. marca 2014 na 21. MFF Febiofest. Publikáciu si je možné zakúpiť v oficiálnej predajni SFÚ – Klapka.sk, na jej internetovej stránke www.klapka.sk, v Kine Lumière a v ďalších vybraných kníhkupectvách. Súbor grafických listov Jozefa „Danglára“ Gertliho s originálnym podpisom bude v predaji od 15. septembra 2014. Vydanie publikácie finančne podporil Audiovizuálny fond.