Slovenské filmy v Maďarsku

50 SFU resizeJeden z novembrových týždňov patrí každoročne v dvoch maďarských mestách slovenskému filmu. V Budapešti a v Segedíne sa tam pravidelne konajú prehliadka a seminár zamerané na prezentáciu našej kinematografie. Už 21.ročníkPrehliadky slovenských filmov v Budapešti sa tento rok uskutoční od 11. do 13. novembra a prehliadke Týždeň slovenskej kinematografie v Segedíne bude patriť termín od 14. do 20. novembra.

Na oboch predhliadkach sa predstavia filmy z obdobia posledných dvoch rokov, ktoré úspešne reprezentujú našu kinematografiu na významných zahraničných podujatiach. Súčasťou budapeštianskej prehliadky bude aj tradičný odborný filmový seminár, tentoraz sústredený na tému Slovenský film v sľubnej kondícii.

Počas oboch podujatí maďarskí diváci uvidia filmy Môj pes Killer Miry Fornay, ktorý svoju úspešnú festivalovú cestu odštartoval na tohtoročnom rotterdamskom festivale, odkiaľ si odniesol hlavnú cenu. Z hraných filmov sa v Budapešti premietne aj druhý celovečerný film Juraja Lehotského Zázrak a snímka Mariany Čengel Solčanskej Miluj ma alebo odíď.  Kolekciu celovečerných filmov doplnia dokumenty Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa, Nový život Adama Oľhu, Exponáty alebo príbehy z kaštieľa Pala Korca, Absolventi – Sloboda nie je zadarmo Tomáša Krupu a Hviezda Andreja Kolenčíka. Do programu sú zaradené aj animované snímky a dva filmové bloky poslucháčov Filmovej a televíznej fakulty bratislavskej VŠMU.

Významnou udalosťou bude premiérové medzinárodné uvedenie slovenského filmu Robinson a Crusoe režiséra Jána S. Sabola. Ide o celovečerný hraný experimentálny film, približujúci dvoch vojakov, slovenského a maďarského, ktorí sa ocitli na opustenom ostrove. Podľa slov režiséra „jeho témou je nekomunikácia či presnejšie komunikačná bariéra medzi nimi a z toho vznikajúce nedorozumenia. Jediným možným východiskom je ich vzájomná spolupráca.” Film svojím zameraním a voľbou témy prispieva k zámeru oboch podujatí v Budapešti i v Segedíne, ktorým je nielen snaha predstaviť našu kultúru v zahraničí, ale aj poukázanie na vzájomné zbližovanie kultúr ako na jednu z možností spolupráce dvoch odlišných krajín.

A pobezim az na kraj sveta N 013 CB resizeDva večery budapeštianskej prehliadky budú zamerané tematicky. Pod názvom Dva filmy z našej histórie sa premietne diskutovaná dokumentárna snímka Hodina dejepisu režiséra Dušana Trančíka za jeho osobnej účasti, ktorá skúma ako vnímajú Trianonskú zmluvu maďarskí a slovenskí študenti gymnázií. Uvedený bude aj dokument v réžii Anny Gruskovej Rabínka o Gisi Fleischmannovej, ktorá pomohla zachrániť tisíce Židov počas temnej kapitoly slovenských i európskych dejín. Snímka z roku 1979 A pobežím až na kraj sveta o zdravotne postihnutom dievčati, ktorá vznikla na motívy prózy Márie Ďuríčkovej, bude súčasťou večera venovaného jej režisérovi pod názvom Pocta Petrovi Solanovi. Týždeň slovenskej kinematografie v Segedíne doplní dokumentárna snímka Adama Hanuljaka Chránené územie, približujúca život hercov banskobystrického Divadla z Pasáže. Filmy sa budú premietať s lektorskými úvodmi, divákom ich priblížia Peter Dubecký, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ) a filmový estetik a teoretik Peter Michalovič. Vstup na projekcie oboch podujatí je voľný.