Slovenské filmy aj MFF San Sebastian

SFU logo resizeV piatok 19. septembra 2014 sa začne 62. MFF San Sebastian, jeden z najprestížnejších medzinárodných filmových festivalov. Vo svojom programe tento rok uvedie aj slovenské filmy. Predstavia sa vďaka sekcii Prísľuby z Východu. Portrét východnej Európy v 50 filmoch so zameraním na filmy zo strednej a východnej Európy, ktoré vznikli po roku 2000. Slovenskú kinematografiu bude reprezentovať päť filmov a festivalu sa osobne zúčastnia aj tvorcovia dvoch z nich.

Sekcia ponúka portrét východnej a strednej Európy v 50 filmoch zo 16 krajín (Albánsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvátsko, Česko, Estónsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Macedónsko, Moldavsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko). Ide o diela, ktoré vznikli po roku 2000 v krajinách, kde bol po 2. svetovej vojne zreteľný sovietsky vplyv. Jeho zámerom je zbúrať predsudky a stereotypné obrazy v zobrazovaní reality týchto krajín a zároveň poukázať na kreativitu ich súčasného filmového prostredia a na nové talenty, ktoré sa objavili v poslednom desaťročí.

moj pes killer resizeVýber filmov je obrazom reality, ako ju v jednotlivých krajinách vidia súčasní tvorcovia. Slovenskú kinematografiu budú reprezentovať víťaz z minuloročného rotterdamského festivalu Môj pes Killer (2013) režisérky Miry Fornay, debut režisérky a scenáristky Zuzany Liovej Dom (2011), ktorý mal svetovú premiéru na festivale v Berlíne, a úspešný a oceňovaný dokumentárny film Petra Kerekesa Ako sa varia dejiny (2009). Z koprodukčných projektov sa premietnu Príbehy obyčajného šialenstva (2005) Petra Zelenku a Výlet (2002) Alice Nellis. Mira Fornay a Peter Kerekes svoje filmy na festivale uvedú osobne. Predstavenie sekcie Prísľuby z Východu bude spojené aj s prezentáciou rovnomennej publikácie. Jej editorom je Matthieu Darras a autorkou kapitoly o slovenskej kinematografii je filmová teoretička Mária Ferenčuhová, ktorá sa na uvedené obdobie pozerá cez dokumentárnu tvorbu.

Checkpoint 2 resizeSúčasťou festivalu bude aj Medzinárodné stretnutie filmových študentov z celého sveta, počas ktorého sa predstavia študentské filmy a uskutočnia sa aj diskusie a master classy. Slovensko bude v tejto sekcii zastupovať krátkometrážna road movie Checkpoint (2014) v réžii Adama Felixa, študenta bratislavskej FTF VŠMU, ktorý film na festivale predstaví osobne so svojím štábom. Film zabojuje o ceny Panavision, Freak Independent Film Agency, Torino, BioBio či Orona a tiež sa bude uchádzať o možnosť zúčastniť sa podujatia Short Film Corner počas významného Medzinárodného filmového trhu Marché du Film pri MFF Cannes. Porote v tejto sekcii bude predsedať francúzsky režisér Laurent Cantet, jej ďalšími členmi sú študenti, medzi ktorých bol vybraný aj slovenský zástupca Stanislav Pavlovič.

MFF San Sebastian je jedným z 15 súťažných filmových festivalov kategórie A, patrí teda k najprestížnejším festivalom na svete. Koná sa od roku 1953 a je najdôležitejším festivalom nielen v Španielsku, ale aj v španielsky hovoriacich krajinách. Popri hlavnej súťaži, z ktorej si víťaz odnáša Zlatú mušľu, kladie dôraz aj na tvorbu mladých režisérov. Okrem nových španielskych a latinskoamerických filmov ponúka divákom aj to najlepšie zo súčasnej svetovej kinematografie, retrospektívy a študentské filmy. 62. MFF San Sebastian sa koná v termíne od 19. do 27. septembra 2014.