Siedme Slovenské filmobranie

50 SFU resizeSiedme Slovenské filmobranie je podujatie zamerané výlučne na slovenský film. Jeho aktuálny ročník, ktorý sa v Prievidzi začne v utorok 15. októbra a potrvá do piatku 18. októbra, prinesie štyri tematické večery a uctí si niekoľko slovenských tvorcov za ich osobnej účasti. Celkovo uvedie deväť filmov.

Dramaturgovia filmobrania sa rozhodli tento rok urobiť zmenu a každý filmový večer zamerali tematicky. Jeden z večerov sa sústredí na súčasný slovenský film a diváci počas neho uvidia celovečerný dokumentárny debut Adama Oľhu Nový život, v ktorom odkrýva obraz vlastnej rodiny po odchode otca. Po jeho projekcii sa uskutoční beseda s režisérom. Ďalšie tri večery sú venované trom slovenským filmovým osobnostiam.

Postoj N 007 CB resizePočas prvého večera filmobrania sa odpremieta legendárny film Sladké hry minulého leta slovenského režiséra žijúceho v zahraničí Juraja Herza, ktorý nakrútil na základe poviedky francúzskeho spisovateľa Guy de Maupassanta. Jeho uvedenie sa koná pri príležitosti Pocty Jane Plichtovej, ktorá si v ňom zahrala veselú a príťažlivú Mušku, obletovanú troma  bohémskymi kamarátmi. Film sa bude v Prievidzi premietať za jej osobnej účasti. Druhý večer filmobrania sa jeho organizátori rozhodli zamerať na Poctu Vladimírovi Balcovi. Ten si na prehliadke osobne uvedie svoj film Postoj, dramatický príbeh z prostredia archeológov, skúmajúci morálku a etiku vzťahov v spoločnosti. Premietať sa budú aj jeho krátkometrážne Sladke hry minuleho leta 006 resizefilmy Homo immunis, Môžeš a Tri tony šťastia. Záverečný večer nesie názov Pocta Dežovi Ursinymu. Počas neho bude uvedený posledný film, na ktorom dokumentarista a hudobník Ursiny pracoval Času je málo a voda stúpa, prinášajúci hlboké zamyslenie sa nad otázkou ľudskej existencie. Okrem neho diváci uvidia aj Ursinyho krátke filmy Sanitrárovci a Gajdoš Antalík. Celý večer uvedú dlhoroční priatelia a spolupracovníci Deža Ursinyho Marian Urban a Ivo Brachtl, ktorý film Času je málo a voda stúpa po smrti Deža Ursinyho dokončil. Po projekcii vystúpi s piesňami Deža Ursinyho jeho syn Jakub.

Slovenské filmobranie je podujatie, ktoré od roku 2007 so zámerom oboznámiť čo najširší okruh divákov so zaujímavými súčasnými filmami a predovšetkým menej známymi, no významnými osobnosťami slovenskej kinematografie organizujú filmoví dramaturgovia z FK´93 Prievidza v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ). Jeho súčasťou bude aj výstava 27 plagátov slovenských filmov k tvorbe Juraja Herza, Vladimíra Balca, Deža Ursinyho i k filmu Nový život Adama Oľhu. Návštevníci podujatia si budú tiež môcť zakúpiť DVD nosiče so slovenskými filmami a filmovú literatúru z produkcie SFÚ. Podujatie finančne podporil Audiovizuálny fond (AVF).