Časopis Kino-Ikon prináša

Kino Ikon logoFilmologický časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon kladie dôraz na rozvíjanie myslenia o domácej kinematografii, pričom každému číslu dominuje jedna hlavná téma. Obsah aktuálneho čísla 1/2013 určujú dve  okrúhle výročia v slovenskej kinematografii, ktoré Kino-Ikon reflektuje naprieč viacerými rubrikami. Nové číslo prináša aj rozsiahle štúdie a filmové a literárne reflexie.

Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze si v aktuálnom vydaní pripomína okrúhle 20. výročie Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK) a 50. výročie Slovenského filmového ústavu (SFÚ), svojich dvoch vydavateľov. Blok textov venovaných významnému výročiu SFÚ otvára štúdia jedného z najuznávanejších filmových historikov súčasnosti Paola Cherchi Usaia o konzervovaní pohyblivých obrazov. Venuje sa v nej téme uchovávania filmového obrazu, vplyvu digitálnych technológií na oblasť kinematografie a postaveniu archívnych filmových inštitúcií dnes i v budúcnosti. Podobne tematicky je zameraná aj štúdia Michaly Burcákovej, venovaná koncepcii prvého Filmového archívu na Slovensku podľa historika Ivana Rumanovského, ktorú dopĺňajú vzácne archívne materiály, vrátane Rumanovského prvých štatútov filmového archívu.

Historicky zameraný obsah čísla tvoria rozsiahle štúdie z dejín slovenského filmu. K začiatkom kinematografie na Slovensku sa vracia štúdia Od putovnej atrakcie k stálym kinám Angeliky Šrámkovej, ktorá sa v nej zamerala na výskum prvých premietaní v niekoľkých slovenských mestách (Komárno, Trnava, Banská Bystrica, Kremnica, Martin). Mária Ferenčuhová pokračuje zasa v prieskume rétorických mantinelov slovenského dokumentu po roku 1945. Jej text vznikol ako súčasť národného projektu Digitálna audiovízia, ktorý od roku 2011 realizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s partnerom Rozhlasom a televíziou Slovenska (RTVS). Rubrika Studium reflektuje obdobie 60. rokov minulého storočia, v ktorej dvojica autorov Juraj Mojžiš a Katarína Mišíková v texte Desať normálne zlatých rokov kriticky nadväzuje a reaguje na tematický blok o československej novej vlne z predchádzajúceho čísla Kino-Ikon 2/2012.

Centrom záujmu rubriky Dvojdotyk, ponúkajúcej rôzne pohľady na jednu tému, sa tentoraz stalo spojenie avantgarda a film. Venujú sa mu Martin Čihák, ktorý vo svojom texte skúma používanie sna v avantgardnom filme, a Martin Mazanec, rozoberajúci koncept ideálneho filmového priestoru. Rubrika približuje aj dva pohľady na veľkého majstra grotesky Charlesa Chaplina a jeho film z neskorého obdobia Monsieur Verdoux. Eseje napísali Juraj Malíček a František Gyárfáš a upozorňujú na ich spoločnú pripravovanú publikáciu Naše filmové storočie.
V recenziách Kino-Ikon reflektuje súčasnú slovenskú hranú a dokumentárnu tvorbu a vracia sa k filmom Nový život Adama Oľhu, Môj pes Killer Miry Fornay, Ďakujem, dobre Mátyása Priklera i k mnohým ďalším.

V čísle sa po prvýkrát objavila aj nová rubrika pod názvom Za okrajom. Jej zámerom je publikovať krátke eseje o „malých veciach kinematografie“, ktoré často ostávajú nepovšimnuté a za okrajom našej pozornosti. Súčasťou aktuálneho čísla časopisu je opäť filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz zameraný na nové slovenské filmy. Okrem recenzií obsahuje aj analýzy z interpretačného seminára.