Hirošima, moja láska v zreštaurovanej verzii

50 SFU resizeUž vo štvrtok 10. októbra 2013 vstúpi do slovenských kín prelomové dielo v dejinách svetovej kinematografie Hirošima, moja láska francúzskeho režiséra Alaina Resnaisa. Film je súčasťou nekomerčnej putovnej prehliadky Projekt 100 a na Slovensku sa bude uvádzať v obnovenej zreštaurovanej verzii, ktorá mala premiéru na tohtoročnom 66. MFF Cannes.

Celovečerný film Hirošima, moja láska nakrútil Alain Resnais v roku 1959 podľa scenára Marguerity Durasovej, jednej z čelných predstaviteliek tzv. nového románu. Rozpráva milostný príbeh francúzskej herečky a japonského architekta v meste poznačenom výbuchom atómovej bomby. Ide o filmovú báseň o láske a jej zmare, o večnej sile citu a o neodvratnosti zabudnutia.

HIROSHIMA MON AMOUR BY ALAIN RESNAIS048653 resizeFilm Hirošima, moja láska sa považuje za medzník v spôsobe rozprávania prostredníctvom filmového obrazu. Resnais ním ukázal, že aj filmom je možné hovoriť o filozofických témach. Priniesol originálny spôsob narácie, ktorým prekročil vo svojej dobe zaužívané klasické lineárne postupy, a novú dramaturgickú výstavbu. Kameru a mikrofón nechal preniknúť do vedomia hrdinky. Film naznačil možnosť subjektívneho videnia sveta a medziľudských vzťahov a v tomto zmysle mal veľký vplyv na vývoj celej nasledujúcej vlny svetovej kinematografie. Resnais pre svoj debut Hirošima, moja láska v čase jeho vzniku objavil aj herečku Emmanuelle Riva, ktorú diváci mali minulý rok možnosť vidieť vo filme Michaela Hankekeho Láska, za ktorý bola nominovaná na Oscara v kategórii Herečka v hlavnej úlohe.
Hirošima, moja láska vo svojom čase získala Cenu FIPRESCI na MFF v Cannes, a to i napriek tomu, že nebola zaradená do oficiálnej súťaže festivalu. Tento rok sa na rovnakom festivale premietala v digitálnej zreštaurovanej verzii. Vďaka Slovenskému filmovému ústavu (SFÚ), ktorý vlastní licenciu na uvedenie filmu, sa bude v zreštaurovanej verzii premietať aj na Slovensku. SFÚ si uvedením tohto filmu pripomenie zároveň Svetový deň audiovizuálneho dedičstva, ktorým je 28. október. Ako predfilm snímky Hirošima, moja láska bude v slovenskej distribúcii uvedený krátky animovaný film Mesiac Ondreja Rudavského (2012).

HIROSHIMA MON AMOUR BY ALAIN RESNAIS048651 resizeSFÚ v septembri uviedol na knižný trh aj publikáciu o Resnaisovej tvorbe pod názvom Alain Resnais – Kinematografia mozgu. Tá je zborníkom textov trinástich slovenských, českých, francúzskych a britských autorov a Resnaisovu tvorbu približuje z rôznych historicko-teoretických perspektív. Kniha, ktorú zostavili David Čeněk, Martin Kaňuch a Michal Michalovič, vyšla v edícii SFÚ Camera obscura ako deviata v poradí. Zakúpiť si ju je možné v oficiálnej predajni SFÚ – Klapka.sk, na jej internetovej stránke www.klapka.sk a v Kine Lumière za 7,30 eur. Predstavená bude na slávnostnej spoločnej projekcii filmu Hirošima, moja láska a premiére krátkeho animovaného filmu Mesiac režiséra Ondreja Rudavského v Kine Lumière dňa 15. októbra 2013 o 18.30 hod. Slávnostná projekcia oboch filmov je určená aj pre verejnosť.