Dni ruského filmu v Kine Lumière

50 SFU resizeOd pondelka 23. septembra bude priestor v Kine Lumière patriť prehliadke Dni ruského filmu. Tá ponúkne divákom sedem celovečerných hraných filmov, ktoré sú obrazom súčasného ruského myslenia i spoločnosti. Prehliadka potrvá do 29. septembra, projekcie sú naplánované na každý deň o 20.00 hod. v kinosále K1.

Prehliadka ponúkne sedem dlhometrážnych hraných filmov z obdobia posledného roka. Tematicky zobrazujú dnešnú krajinu, ale vracajú sa aj do minulosti a sú reálnym obrazom súčasného ruského myslenia. Prehliadku otvorí film Šťastný nový rok, mamičky!, ktorého obsahom je päť filmových poviedok s príbehmi matky a dieťaťa ako dvoch stastny novy rok resizenajbližších ľudí bez ohľadu na vek. Snímka je voľným pokračovaním filmu Matky, približujúceho v ôsmich poviedkach rôzne životné situácie a gratulácie matkám k sviatku MDŽ, ktorý v Rusku po premiére vzbudil veľký záujem u verejnosti. Poviedky sú vtipné, lyrické až komické a diváci v nich uvidia dobrodružstvá hrdinov, ktoré vypovedajú o tom, že nech sa stane čokoľvek, matka bude milovať vždy a za každých okolností.

Medzi siedmimi ruskými filmami diváci nájdu zväčša komédie, melodrámy, ale aj drámy. Film Príbehy v réžii Michaila Segala rozpráva o mladom spisovateľovi, ktorý doručí do kokoko resizemoskovského vydavateľstva zbierku svojich poviedok, a tá krátko na to začne ovplyvňovať život každého, kto sa z nej rozhodne prečítať si čo i len jednu stranu. Melodramatický príbeh Kokoko režisérky Avdotie Smirnovovej je o dvoch rozdielnych ženách, ktoré zdanlivo nemajú nič spoločné, no keď sa náhodne stretnú, prekvapivo si padnú do oka. Predstavujú dva protipóly ruskej spoločnosti, aj preto sa film považuje za „večnú komédiu ruského života“. Prehliadka ponúkne aj ďalší Smirnovovej film, komediálne ladenú snímku 2 dni. Tá zobrazuje vysokopostaveného  úradníka z Moskvy, ktorý má odcudziť pozemky provinčnému múzeu a postaviť na nich novú rezidenciu, no po zoznámení s mladou literárnou vedkyňou zmení názor nielen na túto otázku, ale i na celý svoj život.

Súčasťou prehliadky sú aj dve drámy. Snímka Dirigent režiséra Pavla Lungina zobrazuje hrdinu, ktorý si je pod vplyvom tragických biely tiger resizeokolností nútený uvedomiť mieru vlastného sebectva a krutosti a prehodnotiť celý život. Premietať sa bude aj vojnová dráma Biely tiger, zatiaľ posledný film ruského režiséra Karena Šachnazarova, u nás známeho predovšetkým vďaka filmu Mesto Zero z roku 1988, v ktorom až absurdným spôsobom reflektoval vtedajšiu socialistickú spoločnosť. Jeho nový film je z obdobia konca 2. svetovej vojny, keď ťažké pretrvávajúce boje vyčerpávajú sily na oboch stranách. Čím rozhodnejšie postupuje sovietske vojsko, tým častejšie sa na bojisku objavuje obrovský nezničiteľný nemecký tank Biely tiger, ktorý je jeho nočnou morou. Sovietske velenie sa ho preto rozhodne zneškodniť zostrojením špeciálneho tanku s posádkou, ktorá sa Bielemu Tigrovi vyrovná.

Prehliadka Dni ruského filmu sa koná na základe kultúrnej dohody medzi Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky (MK SR) a Ministerstvom kultúry Ruskej federácie (MK RF), jej organizátormi sú MK RF, Filmová spoločnosť Noy a Veľvyslanectvo Ruskej federácie na Slovensku. Zo slovenskej strany prehliadku organizujú MK SR a Slovenský filmový ústav (SFÚ). Dva filmy prehliadky sa odpremietajú za účasti hereckých predstaviteliek. Otvárací poviedkový film Šťastný nový rok, mamičky!, ktorý je iba na pozvánky a nie je určený pre verejnosť, uvedú herečky Irina Rozanovová a Júlia Nazarenková spolu Grigorijom Gevorkyanom z filmovej spoločnosti Noy a Sergejom Lazarukom z Filmovej únie Ruskej federácie, film Príbehy divákom predstaví herečka Daria Nosikovová. Všetky snímky prehliadky budú uvedené v originálnom jazyku so slovenskými elektronickými titulkami.

Vstup na podujatie je voľný.