Z filmových Karlových Varov 1

KV logo resizeTentoraz začnem nezvyčajne, a to úmyselne, lebo sa na mnoho zaujímavých akcii z festivalov zabudne, alebo už niet priestoru na uverejnenie. Preto zo 48. medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch vyberám dnešné aktuality (nedeľa 30. júna 2013).

Okrem filmov a hosťoch festivalu, o ktorých budem referovať v ďalších článkoch, sme sa všetci stretli pri krste knihy fotografky Zuzany Mináčovej, ktorú nazvala prosto Život fotografa. A to sme si v dobrom na nej zgustli, lebo Zuza 2 resizetentoraz sme neboli my terčom jej zvedavého fotoaparátu, ale ona. Nedokážem odhadnúť, ako sa v tejto úlohe cítila, ale zvládla to statočne.

Zuzka, ako jej všetci hovoríme, zhrnula v knihe celý svoj doterajší život s dôrazom na dôležité medzníky. Dominujú však veľavravné fotografie, na ktoré je radosť sa pozerať. Zuzka sa nevyhla ani roku 1944, keď ju ako trinásťročnú deportovali do koncentračného tábora Osvienčim. Zaspomínala si na roky strávené na Kolibe, pripomenula mnohých slovenských režisérov a hercov. Nezabudla ani svojho učiteľa oscarového režiséra Dušana Vukotiča, s Zuza 3 resizektorým sa zoznámila pri nakrúcaní filmu Siedmy kontinent. Ako sama hovorí: „Vkročila som do novej životnej etapy“. Dodávam, že úspešnej. Od roku 1968 je Zuzka neoddeliteľnou súčasťou Karlovarského festivalu. Jej fotoaparát nezachytil len hviezdy z Karlových Varoch, ale aj z moskovského festivalu a mnohých iných. Motto jej knihy znie: „Spomienky sú to jediné, čo skutočne vlastníme.“ O smiechu napríklad povedala: "Aký by bol smutný svet, keby neexistovali ľudia, ktorí sa vedia smiať a uťahovať si sami zo seba, dokážu sa zábaviť a pobaviť aj ostatných. Sú však takí, ktorí s vystrašeným výrazom prechádzajú životom. Vždy im niekto ublíži, neteší ich ani piatok, ani sviatok.“ Zuzana je prosto rodená optimistka, čo jej pomohlo preklenúť všetky životné úskalia. Aj z tejto peknej knihy vanie radosť zo života ilustrovaná krásnymi fotografiami.

Neviem prečo, ale na vyhlásenie adeptov na cenu Európskeho parlamentu sa takmer vždy zabudne. Tohto roku Lux Prize 2013 zaradil do súťaže 10 filmov a víťaza vyhlásia tohto roku v decembri v Strassburgu. O túto významnú cenu sa uchádzajú: Äta sova dö (Eat Sleep Die) Gabriely Pichler, Grzeli nateli dgeebi (In Bloom) Nany Ekvtimishvili a Simona Grossa, Krugovi Srdana Boluboviča, La grande bellezza (The Great Beauty) Paola Sorrentina, La plaga (The Plague) Neusa Ballúsa, Miele Valerie Golino, Oh Boy ! Jana Ole Gerstera, Pevnosť Lukáša Kokeša a Kláry Tasovskej, The Broeken Circle Breakdown Felixa Van Groeningena a The Selfish Giant Clio Bernarda.

Zázrak resizeZvyčajne sa zabudneme aj pochváliť. Napríklad, že v sobotu v súťaži Na východ od Západu na úvod uviedli slovensko- český koprodukčný film Juraja Lehotského Zázrak. Keďže snímku festivalové obecenstvo už videlo (novinárom ho premietnu až vo štvrtok) a mne sa podarilo  film vidieť v predstihu, nič mi nebráni vyjadriť sa k nemu. Musím sa priznať, že od režiséra Slepých lások som očakávala niečo viac. To však nič nemení na fakte, že tento dokument sa dotýka pálčivej témy – problematike mladých delikventov. Pätnásťročná Eva sa, po večných konfliktoch s matkou, dostáva do nápravného zariadenia. Kým ju však tam matka s jej druhom umiestnila mala pomer s tridsaťročným Robym, do ktorého je bláznivo zamilovaná a netuší, že čaká jeho dieťa. Utečie z ústavu, aby svoju lásku znovu vyhľadala, no stretnutie ju hlboko sklame, vráti do bezpečia sociálnej starostlivosti a novorodenca, chce dať na adopciu. Koniec je otvorený a ako sa nakoniec zachová, môže divák len hádať. Na jednej strane mi prekážalo priveľa vulgarizmov, žiaľ, je to slovník istej časti mládeže, na druhej zasa zaujal prirodzený herecký prejav  Michaely Bendulovej, ktorú režisér objavil v jednom nápravnom zariadení. Michaela zahrala vlastne samú seba, čo príbehu dodalo na hodnovernosti. Či porotu zaujme uvidíme...