Filmový večer s režisérom Dušanom Hanákom

50 SFU resizeVo štvrtok 13. júna o 18.30 hod. sa v bratislavskom Kine Lumière uskutoční Filmový kabinet špeciál s režisérom Dušanom Hanákom. Určený je nielen pre úspešných absolventov vzdelávacieho a prehľadového cyklu o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie Filmový kabinet, ale aj pre širokú verejnosť. Uvedený bude Hanákov film Ja milujem, ty miluješ z roku 1980 podľa jeho vlastného výberu, po jeho odpremietaní je pripravená aj beseda s režisérom.

Film Ja milujem, ty miluješ je tragikomickým príbehom ľudí z okraja spoločnosti, ktorí sa napriek neutešenej realite snažia vyťažiť z obmedzených možností života čo najviac. Dej filmu sa krúti okolo troch hlavných postáv – Pištu, Vinca a Viery. Pracujú na železničnej pošte, kde triedia zásielky, a snažia sa nájsť v živote svoje šťastie. Režisér ich zobrazuje bez Ja milujem ty  D 7 F resizeprikrášlenia, upriamuje pozornosť na existenciu obyčajných, „neatraktívnych“ postáv a na ich každodenný zápas s vlastnými problémami a nepriazňou okolia. Film s presvedčivými hereckými výkonmi českej herečky Ivy Janžurovej, Poliaka Romana Klosowského a Srba Milana Jelića, podobne ako Hanákove predchádzajúce diela 322 a Obrazy starého sveta, skončil v trezore, odkiaľ sa dostal von až v roku 1988. Následne v roku 1989 na MFF v Berlíne získal prestížne ocenenie – Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu a na MFF v Štrasburgu Cenu FIPRESCI. Film nestratil svoj náboj a aktuálnosť ani dnes. Pri príležitosti jeho vydania na DVD pred siedmimi rokmi Dušan Hanák o ňom povedal: „Môj film aj dnes hovorí o obyčajných túžbach, radostiach i sklamaniach ľudí, ktorí k svojmu životu nepotrebujú ideológiu ani konzum. Majú v sebe dušu a obnaženú ľudskosť. Pre mňa sú obyčajní ľudia zaujímavejší ako tie umelé a mediálne nafúknuté postavy a postavičky z našich obrazoviek.“

Ja milujem ty  D 9 F resizePred samotným večerom, ktorý je venovaný režisérovi Dušanovi Hanákovi, sa úspešní frekventanti cyklu Filmový kabinet stanú držiteľmi diplomu od Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktorý celý projekt zastrešuje. Ten sa ale štvrtkovým stretnutím nekončí. Od 12. septembra 2013 otvorí svoj druhý semester. „Druhým semestrom nadviažeme na ten predchádzajúci, a to francúzskou kinematografiou 30. rokov, aby sme sa napokon v januári 2014 dopracovali ku koncu 50. rokov, tiež k dvom veľkým postavám francúzskeho filmu, a to k Robertovi Bressonovi a Alainovi Resnaisovi. K mimoriadnym udalostiam bude nepochybne patriť napríklad aj večer venovaný Akirowi Kurosawowi, kde máme už dohodnutého špeciálneho hosťa,“ hovorí estetik filmu Juraj Oniščenko, ktorý spolu s filmovým teoretikom Michalom Michalovičom pripravujú dramaturgiu celého projektu.

x x x

Cyklus Filmový kabinet vznikol na základe nedostatočného povedomia o dejinách kinematografie na Slovensku a jeho zámerom je vytvoriť platformu, na základe ktorej sa aj široká verejnosť môže dostať do kontaktu s odborníkmi a zúčastniť sa filmového skúmania. Jeho cieľom je nielen ponúknuť divákovi znalosti atraktívnou formou, ale prebudiť v divákovi hlbšiu túžbu po poznaní, vzdelaní a filme. Prehľadový cyklus o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie Filmový kabinet organizuje Slovenský filmový ústav (SFÚ) pri príležitosti 50. výročia svojho vzniku v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov (ASFK). Autentické projekcie sa realizujú výhradne z unikátnych archívnych 35 mm filmových kópií Národného filmového archívu SFÚ.