Medvedík (10 timer til paradis –Teddy Bear)

Medvedík 5 resizeAk vo vás  anglický a slovenský titul dánskeho filmu Medvedík vzbudzuje predstavu plyšového macka, zabudnite. Protagonista príbehu je síce urastený ako medveď a možno aj túži, aby sa s ním niekto maznal, ako so spomínanou obľúbenou  hračkou, ale v tomto prípade je to  skôr metafora pre vyjadrenie túžby po skutočnej láske. Originálny dánsky titul  sa pohráva so slovom „raj“ a českí distributéri sa rozhodli pre slangové označenie  „mazel“ – maznáčik.

Do našich kín  ho v apríli uviedla Asociácia slovenských filmových klubov a jeho tvorcom je  dánsky režisér a scenárista Mads Matthesen (1976). Filmu sa začal venovať ešte počas štúdia komparatívnej literatúry a rétoriky na univerzite v Kodani. Pozornosť kritiky i divákov upútal svojou početnou krátkometrážnou tvorbou, ktorá zaujala i na medzinárodnom Medvedík 3 resizefóre festivalov v Benátkach a v Berlíne. Asi najväčší úspech dosiahol krátkym filmom Dennis (2007), ktorý  sa stal internetovým hitom. Jeho tému potom rozpracoval vo svojom celovečernom debute Medvedík v roku 2012  a za jeho réžiu získal Hlavnú cenu na MFF Sundance .

Ústrednou postavou filmu je profesionálny  kulturista, skoro dvojmetrový potetovaný Dennis (stvárňuje ho  niekdajší elitný dánsky majster bodybuildingu Kim Kold). Má 38 rokov, ale  stále žije  v spoločnej domácnosti s útlou, Medvedík 4 resizeavšak panovačnou matkou (Elsebeth Steentoft), pred ktorou sa ani neodvažuje  spomenúť svoju túžbu po skutočnej láske a problémy so vzťahmi. Napriek vypracovanému telu má dušu plachého chlapca. Je emocionálne nezrelý, bežná  konverzácia je pre neho utrpením  a môže občas pôsobiť až ťažkopádne či až retardovane. Akoby dokumentoval zlomyseľné tvrdenie, že ženy a  muži, ktorí sa príliš zaoberajú  krásou svojho tela, zabúdajú na to, že treba mať aj niečo v hlave. V jednej z úvodných scén napríklad vysvetľuje v reštaurácii partnerke, že je alergický na krevety a keď objednával šalát z kreviet, netušil, že v ňom budú.

Medvedík 7 resizeTúži po šťastí v dvojici, ale je neschopný „ nájsť tú pravú“ a rozžiari  sa  iba v posilňovni. K skončeniu so

staromládenectvom ho inšpiruje čerstvo ženatý strýko, ktorý si manželku našiel v Thajsku.  Po jeho stopách sa vydáva do mesta Pataya, ale matke tvrdí, že cestuje na preteky do Nemecka.

Dennis je veľmi jednoduchý človek s láskavým srdcom a čistou dušou. Netúži po sexe, ale po Medvedík 6 resizenehe a porozumení. Takže v „sexuálnom  raji“ sa dievčatami z pochybných erotických podnikov cíti zaskočený a stratený. Zdá sa, že nakoniec však predsa len nájde to, čo hľadal – v mladej vdove - majiteľke tamojšieho fitness centra.  Ako to však oznámiť matke, ktorá  nechce pripustiť, že by sa syn mohol osamostatniť?

Možno na pohľad banálny príbeh o outsiderovi, ktorý hľadá svoje šťastie. Ale kultivovane nakrútený. V niektorých okamihoch  môže síce diváka iritovať pomalé tempo rozprávania a pozícia pozorovateľa akoby až dokumentárnych záberov. Nič  mimoriadne dramatické sa vo filme vlastne neudeje, nikoho Medvedík 2 resizenezavraždia, neokradnú (ak si odmyslíme scény v krajčírskej dielni či s taxikárom) alebo hysterické reakcie matky. Dôležité je to, to čo sa deje v Dennisovej mysli, keď  sa díva do zrkadla, pripravuje si raňajky, či  nevie ako má zareagovať na ženy okolo seba.  To všetko si však skôr domýšľame, ako vidíme. Rovnako ako  históriu Dennisovej  rodiny. A aj korene  vzbury pri hľadaní vlastnej cesty  životom, na ktorej tak dlho váhal. Pozornosť s zaslúži i režisérova práca  s nehercami, ktorých kombinuje s ich profesionálnymi  kolegami .

Film  Medvedík je  príbehom  o hľadaní lásky, ale aj o putách lásky (napríklad materskej posadnutosti predstavou, že syn  patrí iba jej) a veru aj o mužskej zbabelosti pri riešení  vzťahových situácii (Dennis uteká  pred problémami a zapletá sa do zbytočných klamstiev). Je to však aj film  o našej čoraz rozšírenejšej neschopnosti komunikácie navzájom a v každom prípade ďalší zaujímavý príspevok severskej kinematografie.

Medvedík resizeMedvedík (10 timer til paradis – Teddy Bear), Dánsko, 2012
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Mads Matthiesen