Smrteľné lži (Arbitrage)

Smrtelné lži resizePeniaze  vládnu svetom – aj tak by sa dalo parafrázovať vyhlásenie protagonistu, ktoré zaznie hneď v úvodnej sekvencii televízneho interview v americkom filme Smrteľné lži. O pojmoch „hospodárska a morálna kríza“, ktoré sa skloňujú v posledných rokoch častejšie, akoby sme chceli a dotýkajú sa nás všetkých, sa tu hovorí menej, ale sú podtextom diela,  ktoré  v apríli do našich kín prináša Continental Film.

Nakrútil ho americký režisér, scenárista a producent  Nicholas Jarecki (1979). Je rodák z New Yorku, ale netají svoje poľské korene. Začínal  hudobnými klipmi a reklamnými filmami, ale mimoriadny záujem vzbudil knihou o začiatkoch dvadsiatky úspešných filmových režisérov. Tá predurčila aj jeho záujem o filmový dokument, ktorému sa  neskôr úspešne venoval. Medzinárodné uznanie získal napríklad ako producent za film o známom boxérovi Tyson, a v roku 2008  za Smrtelné lži 7 resizescenár a réžiu dokumentu Outsider. Keď začal uvažovať o svojom  režisérskom a scenáristickom debute v celovečernom  hranom filme, uvedomil si, že pochádza z rodiny komoditných maklérov, má podnikateľské skúsenosti a zaujíma ho svet vysokých financií. Rozhodol sa pre  akýsi zákulisný pohľad  na život jedného z tých, ktorí sa podpísali pod finančnú svetovú krízu. Tak vznikol v roku 2012 film Arbitrage, ktorý naši distributéri uvádzajú pod  titulom Smrteľné lži.

Smrtelné lži 8 resizeJeho ústrednou postavou je finančný magnát Robert Miller (Richard Gere). Šarmantný šesťdesiatnik –prototyp úspešného muža s milujúcou rodinou, ktorý je známy aj ako filantrop. Verí, že v živote sú najdôležitejšie peniaze a snaží sa ich vždy získať čo najviac a bez ohľadu na to, či legálnym spôsobom. O tom však  vedia iba zasvätení. Takže v čase krízy sa rozhodne svoje finančné impérium  predať skôr, ako praskne bublina jeho neraz podvodníckych obchodov. Mimochodom, svoje konanie ospravedlňuje tým, že nesprávne veci Smrtelné lži 5 resizerobí pre dobrú vec, pomáha iným ľuďom. O tom, že hlavne sebe, radšej mlčí. Náhle sa však všetko začne komplikovať – v práci i v súkromí.  Spôsobí autohaváriu, pri ktorej zahynie jeho  pôvabná milenka -galeristka Julie (francúzska modelka a  herečka Laetitia Casta). Publicita a vyšetrovanie by však pre neho znamenalo priame ohrozenie, a tak  za pomoci chlapca tmavej pleti Jimmyho ( nádejný mladý herec Nate Parker) z miesta činu ujde. Nepočíta s tým, že detektív Bryer (výborný Tim Roth) ho chce usvedčiť za každú cenu. Navyše na jeho podvody príde  nečakane aj jeho dcéra a spolupracovníčka  Brooke (mladá herečka Brit Marling  možno zúročila i svoje Smrtelné lži 2 resizeštúdium ekonómie  a stáž vo finančníckej oblasti) a  oddaná manželka Ellen (vždy skvelá Susan Sarandon)  je ochotná zabudnúť na podvádzanie a kryť mu chrbát pred políciou, iba keď pristúpi na jej podmienky. Roztočí sa kolotoč, v ktorom  si nikto nie je celkom istý, ako sa zachová.

Príbeh a výborné herecké obsadenie zaujmú, i keď vzťahy a niektoré situácie sú dosť  ľahko Smrtelné lži 11 resizečitateľné a v niektorých momentoch môžu pôsobiť až ako isté klišé. Neprekvapuje však, že Richard  Gere získal za psychologicky prepracovanú postavu Roberta  nomináciu na Zlatý glóbus. Je to však  kreácia, ktorá  v divákovi  sotva vzbudí sympatie, skôr vyvolá  rad otázok a pochybností. Ale to platí vlastne na všetky postavy filmu. Len na chvíľu sa  zdá, že Jimmy bude výnimkou. Lenže aj on sa dá zlomiť  konštatovaním, že „pravda by ublížila mnohým nevinným“ a mocou peňazí, ktoré potrebuje.
Smrtelné lži 6 resize

Je naivné veriť, že pravda a spravodlivosť víťazia nielen v rozprávkach?  Naozaj platí  heslo: účel svätí prostriedky? A v jeho mene možno používať nelegálne prostriedky bez ohľadu na to, či ide o podvodníka alebo policajta? To, že vyhráva ten, kto viac zaplatí  nás neraz už poučila realita, ale dá sa  naozaj každý a všetko kúpiť? Zapletáme sa chtiac-nechtiac do lží, ktoré zabíjajú ľudskosť?

Ktohovie, koľkých divákov môže film inšpirovať k takýmto otázkam, tobôž k hľadaniu odpovedí. Možno na ne zabudnú v okamihu, keď odídu z kina. Ale pravdou je, že na debutanta vznikol celkom zaujímavý film na tému, ktorú už svojsky „predžula“ televízia v niektorých reality show,  azda, aby potešila našincov, totiž, že  peniaze asi vládnu svetom, ale aj milionári majú svoje problémy.

Smrtelné lži 10 resizeSmrteľné lži (Arbitrage), USA, 2012
Dĺžka: 107 minút
Réžia: Nicholas Jarecki