Ceny Asociácie slovenských filmových klubov

mDSC 1109 Febio fest otv Foto Peter Prochazka resizePočas slávnostného otvorenia 20. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Febiofest 2013 (15.marca) v Bratislave boli už po piaty raz udelené Výročné ceny Asociácie slovenských filmových klubov v štyroch kategóriách – najlepší klubový film, najlepší filmový klub, výročná cena za prínos svetovej kinematografii a výročná cena za prínos klubovému hnutiu.

Najlepším klubovým filmom v distribúcii za rok 2012 sa stala iránska oscarová snímka Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhádího. Cenu počas slávnostného večera v mene režiséra prevzal pán Behnam Bigliari – organizátor festivalu iránskych filmov v Bratislave. Najlepším filmovým klubom za rok 2012 sa stal FK Alternatíva, ktorý pôsobí v kine Strojár v Martine. Cenu si prevzal jeho dlhoročný dramaturg a kinár Peter Ducár. O oboch oceneniach rozhodujú hlasovaním zástupcovia filmových klubov združených v ASFK.

mDSC 1120 Febio fest otv Foto Peter Prochazka resizeVýročnou cenou za prínos klubovému hnutiu tento rok ASFK ocenila zakladateľa filmových klubov a kín filmového diváka, ktoré rozbiehal už v roku 1965 v Lounech, Žatci, Chebe, Ústí nad Labem a na ďalších miestach,  Jana Jíru. Počas normalizácie niekoľkokrát prišiel o zamestnanie a po páde komunizmu sa stal riaditeľom Ústřední půjčovny filmů Praha. Pôvodným povolaním učiteľ, stál pri zrode Československých filmových klubov. Od roku 1990 je filmovým distributérom, v roku 1995 inicioval vznik spoločnosti Cinemart, ktorú viedol až do roku 2004. Je tiež producentom a mDSC 1133 Febio fest otv Foto Peter Prochazka resizepríležitostným hercom. Výročnú cenu ASFK za prínos svetovej kinematografii si počas záverečného večera festivalu 21.3. v Bratislave osobne prevezme poľský režisér Lech Majewski, ktorý patrí k najzaujímavejším všestranným osobnostiam súčasného svetového umenia. Je filmárom, režisérom, scenáristom a producentom, básnikom, hudobným skladateľom a výtvarníkom. Jeho meno je späté s filmami  Basquiat, Prisoner of Rio alebo The Black Rider. Mimoriadne medzinárodné uznanie získal snímkami Wojaczek a Angelus. 20. marca uvidol Majewski v Bratislave svoj filmový opus Mlyn a kríž z roku 2011.

Výročné ceny ASFK boli po prvýkrát udelené v roku 2009. Sú ocenením osôb, ktoré svojou tvorbou a aktivitou dlhodobo prispievajú k šíreniu nekomerčnej kinematografie; ocenením najlepšieho filmového klubu s prihliadnutím na jeho dramaturgiu a celkovú činnosť v danom roku a ocenením najúspešnejšieho filmu v klubovej distribúcii v daný rok.

Viac: www.febiofest.sk,  Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..