Hašišbaba (Paulette)

Hašišbaba 9 resizeDrogy sú nielen jedným z  výrazných problémov súčasnosti, ale aj lákavou témou pre filmárov, ktorí sa na ne občas dokážu pozrieť i s komediálnym nadhľadom. To je napríklad prípad francúzskeho filmu Hašišbaba, ktorý od 21.februára uvádza do našich kín Continental film.

Je to film francúzskeho režiséra a herca Jérôma Enrica. Do sveta filmu ho zasvätil otec – režisér Robert Enrico. V roku 1971 ho obsadil do malej hereckej úlohy a o desať rokov ho prizval do svojho štábu ako asistenta réžie. Spolupracoval aj Hašišbaba 2 resizes inými  režisérmi, venoval  sa scenáristike a práci v televízii. Svoj prvý samostatný celovečerný film L´origine du monde nakrútil v roku 2000. Hašišbaba (2012), ktorá sa v origináli volá Paulette, podľa ústrednej postavy, je jeho druhý  celovečerný hraný film.

Podpísali sa podeň štyria scenáristi (jedným z nich je aj režisér) a ktovie, či ich neinšpiroval  aj anglický film z roku 2000 Biela vdova, v ktorom hrdinka - vdova rieši svoju finančnú situáciu pestovaním marihuany v skleníku. Na Hašišbaba 14 resizerozdiel od nej sa protagonistka Hašišbaby rozhodne pre dealerstvo a pohybuje sa v drsnejšom „ľudovejšom“ prostredí.

Paulette, ktorú stvárňuje známa francúzska herečka Bernadette Lafont (1938) je zatrpknutá sedemdesiatnička. Žije v paneláku na predmestí Paríža, v byte, kde vďaka exekúcii už takmer nezostal nábytok a odpojili jej telefón. Dôchodok jej nestačí, a tak neváha hľadať zvyšky v kontajneroch. Spomienky na relatívne šťastnú mladosť a rodinu zostali na fotografiách v škatuli od topánok, skrytej pod posteľou, a na domácom videu, ktoré tvorí akoby dokumentárny úvod filmu. O tom, čo prežíva dnes, rozpráva mŕtvemu manželovi alebo svojmu  spovedníkovi. Mimochodom, so Hašišbaba 6 resizesvojou rasistickou nenávisťou, sa v meste plnom príslušníkov rôznych rás, zveruje kňazovi - černochovi,  a vnuka Lea oslovuje „neger“ lebo jej dcéra sa vydala za čierneho policajta. Keď sa Paulette jedného večera  stane náhodným  svedkom pochybného obchodu s drogami, rozhodne sa svoju finančnú situáciu riešiť dealerstvom, ktoré navyše vylepší svojím cukrárskym majstrovstvom. Prekvapujúco rýchlo sa dopracuje k úspechu, ale ani komplikácie na seba  nedajú dlho čakať...

Bizarné situácie, pripomínajúce frašku, vyvolávajú úsmev, ale  občas aj rozpaky. Ani štyria scenáristi totiž akosi nezvládli motivovanie prerodu  Paulette zo zlej „hašišbaby“ na chápajúcu a láskavú starú mamu a dokonca  miláčika  predmestia bez rasistických predsudkov. Jednotlivé situácie majú príchuť tragikomédie a pohybujú sa neraz na hrane. Napríklad, starú babku mladí dealeri, Hašišbaba 4 resizežiarliví na jej úspech, skopú a ona ich vzápätí diplomaticky pozve na „obchodné rokovanie“ pri čaji s koláčikmi. Uvedomuje si, že dávať drogy deťom je zlé. Ale nemá výčitky svedomia, ak ich predáva dospievajúcim.
Zaujímavý je motív  Paulettinych kamarátok, s ktorými hrávala karty a neskôr ich zapojila do „firmy“. Jednu z nich – Máriu – stvárňuje aj známa španielska herečka Carmen Maura (1945). Jej prítomnosť je však nie dostatočne využitá.  V podstate  sú vlastne všetky postavy skôr načrtnuté figúrky ako psychologicky prepracované charaktery.

Dejovú líniu tvorí síce skladačka  nevyrovnaných epizód, ale divák, ktorý má rád frašky a ironizujúci pohľad na nie vždy príjemnú prítomnosť, sa môže zabaviť. I keď, ak mám povedať pravdu, osobne som sa najviac zasmiala  v okamihu, ktorý asi mladý divák vôbec nepostrehol. To ,keď Paulette hovorí o tom, ako by mohla bez predaja  drogy vyžiť z takého nízkeho dôchodku, ako je 600 euro. Niektoré slovenské dôchodkyne musia vyžiť dobre aj zo sumy o dosť nižšej. Ale to už nie je problém filmárov..

Hašišbaba 12 resizeHašišbaba (Paulette)
Francúzsko 2012
Dĺžka: 87 min.