ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Atlas mrakov (Cloud Atlas)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Atlas  mrakov resizeNie vždy si to uvedomujeme, ale zdá sa, že všetko súvisí so všetkým. Všetko má svoju príčinu a následok, čiže naše bytie, činy, skutky môžu byť prepojené časom a priestorom. Z tejto premisy vychádza svetový  bestseller - nekonvenčný postmoderný sci-fi román britského spisovateľa  Davida Mitchella – Atlas mrakov -  i jeho rovnomenná filmová adaptácia, ktorá prichádza v týchto dňoch do našich kín.

Kniha sa v roku 2004 stala udalosťou  sezóny. Získala British Book Award a bola nominovaná na Booker Prize a rad ďalších prestížnych ocenení.  K slovenským čitateľom sa dostala v českom preklade v roku 2006. Román, v ktorom sa prelína žánrovo šesť rozdielnych príbehov , odohrávajúcich sa od začiatku 19.storočia až po apokalyptickú budúcnosť niekedy v 24.storočí, a v priebehu piatich storočí skúma otázky, dotýkajúce sa zmyslu ľudského života, zaujal  trojicu kultových Atlas mrakov 3 resizefilmárov. Dlhoroční priatelia vraj dlhšie uvažovali o spolupráci, ale dostali sa k nej až  vďaka fascinácii touto knihou. Stretli sa nad ňou ako režiséri, ale aj scenáristi , producenti. Súrodenci Lana (1965)  a Andy Wachowski (1967)  sa narodili v americko-poľskej rodine v Chicagu a vyrastali i neskôr spolupracovali ako dvojica bratov Larry a Andy. Larry sa totiž až v roku 2008 rozhodol zmeniť pohlavie i meno na Lanu. Dvojica sa v Hollywoode presadila scenárom k filmu Nájomní vrahovia (1995). Režijne debutovala v roku 1996 filmom Pasca, na ktorom sa podieľala aj  na poste scenáristov a producentov. Medzinárodne sa však súrodenci preslávili  predovšetkým ako tvorcovia  sci-fi Matrix (1999 ) a jeho následných pokračovaní Matrix Reloaded a Atlas mrakov 2 resizeMatrix Revolutions v roku 2003.  Neskôr sa podpísali pod scenár comicsovej  adaptácie V ako Vendeta a v roku 2008 nakrútili podľa vlastného scenára závodnícky akčný príbeh Speed Racer.

Ich rovesník a priateľ - nemecký režisér, scenárista, producent a hudobník Tom Tykwer (1965) - patrí najzaujímavejším zjavom európskej filmovej scény. Pre film sa nadchol už ako jedenásťročný, a keď ho neskôr neprijali na filmovú fakultu (pre zlý známkový priemer na strednej škole), získaval filmové  skúsenosti pri práci v produkcii, písaní scenárov a tvorbe krátkych  filmov. Pre televíziu  napríklad Atlas mrakov 5 resizerealizoval dokumentárne portréty Wima Wendersa, Akiho Kaurismakiho či Petra Greenwaya. V celovečernom hranom filme debutoval v roku 1993 titulom Smrteľná Mária. Nasledoval Zimní spáči (1997). Ale slávu a medzinárodné ocenenia mu priniesol až tretí  film Lola beží o život (1998) či neskôr Princezná a bojovník (2000). V oboch hrala jeho vtedajšia partnerka Franka Potente. S romancou Nebo (2002), ktorú nakrútil podľa scenára K. Kiešlowského a K. Piesiewicza,  nezabodoval, ale pozornosť vzbudila jeho filmová  adaptácia historického románu Parfém: Príbeh vraha (2006) Z ďalších jeho prác treba spomenúť poviedky z filmov Paríž, milujem ťa a Nemecko´09, krimithriller International (2009) a psychologické drámy Tri Atlas mrakov 8 resizea Soul Boy z roku 2010. Podieľa sa aj na tvorbe hudby k niektorým svojím i cudzím filmom. Už v polovici deväťdesiatych rokov spolu s Reinholdom Heilom a Austrálčanom Johnny Klimekom vytvorili hudobné zoskupenie Pale 3. Je známe, medzi iným, i skladbou In My Head, ktorú napísali pre film Matrix Revolutions. Pri Atlase mrakov nemohli chýbať. Mimochodom, titul filmu označuje hudobné dielo jedného z hrdinov príbehu a autor románu si vypožičal názov z kompozície japonského skladateľa.

Film Atlas mrakov je neobvyklý projekt a vyžadoval si neobvyklé postupy. Napríklad  súčasne nakrúcali hneď dva medzinárodné Atlas mrakov 9 resizefilmové štáby. Znamenalo to aj zdvojenie niektorých funkcií. Do teamu Wachovských  patril napríklad oscarový kameraman John Toll (získal Oscara za Legendu o vášni a Statočné srdce), kým Tom Tykwer pracoval so svojím dlhoročným kameramanom Frankom Griebe (získal rad ocenení, aj Európsku filmovú cenu napríklad za Parfém: Príbeh vraha  či Nemeckú filmovú cenu za Lola beží o život).

Výnimočné je aj herecké obsadenie. Predstava sťahovania duší inšpirovala nápad obsadiť jedného herca do rôznych rolí v rôznych príbehoch. Andy Wachowski vysvetľuje: „ Každá postava je súčasťou celého súboru Atlas mrakov 11 resizebytostí, ktoré sa večne vracajú a združujú v nových identitách a za nových okolností.“  Autor knižnej predlohy šiel ešte ďalej, tvrdí, že všetky postavy sú  stelesnením jednej duše a ich spoločným znakom je materské znamienko v podobe kométy.Takáto možnosť  zaujala nejednu slávnu hereckú osobnosť. Hercom sa vraj pozdávalo, keď mohli vytvoriť v jednom filme  raz výraznú veľkú postavu, inde len epizódku, prípadne  aj iné pohlavie. Napríklad  Susan Sarandonová hrala štyri postavy , medzi nimi aj starého Inda. Hugo Weaving má  medzi šiestimi postavami aj ošetrovateľku. Halle Berry vytvorila šesť postáv, z ktorých divákovi asi najviac utkvie v pamäti novinárka Luisa a žena z budúcnosti. Hugha Granta si zo šiestich postáv určite všimnete ako Atlas mrakov resizeprísneho reverenda či záhadného podnikateľa, ale sotva ho zaregistrujete v maske kanibala.  Šesť postáv má na konte aj Tom Hanks. Medzi iným, v príbehu z 19. storočia stvárňuje zákerného lekára Henry Goosa s vražednými sklonmi, kým  v časti z 24. storočia  sa ako  pastier kôz  Zachary prejaví v rozhodujúcej chvíli  ako statočný človek a ochranca. Prechádza vlastne celým filmom a v podobe starca  ho svojím rozprávaním akoby rámcuje.

Herci vnímali  film ako ojedinelú šancu a výzvu. Výsledok je však výzvou aj pre diváka. Navyše, ak je nepoučený a nevie na čo vlastne do kina ide. Niekoho to môže dokonca iritovať.  Rovnako ako komplikovanosť projektu. V prudkom tempe sa totiž prelínajú fragmenty jednotlivých príbehov z rôznych lokalít a časových období: Mladý právnik Adam Ewing (Jim Sturgess) sa niekedy okolo roku 1849 vracia z tichomorských ostrovov do San Francisca a zachráni otroka na úteku...  Nadaný ale chudobný hudobník Robert Frobisher (Ben Whishaw)  chce v predvojnovej Británii dokončiť svoje vrcholné dielo. Novinárka Luisa (Halle Berry) sa v roku 1973 snaží  s nasadením života odvrátiť  energetickú katastrofu. Londýnsky vydavateľ Timothy (Jim Broadbert) sa v roku 2012  zmieta v dlhoch a ohrození života. Geneticky modifikovaná  nosička jedla v roku 2144 - Sonmi (Doona Bae) - získa ľudské vedomie, Atlas mrakov 10 resizehoci je to v jej svete zakázané , a pre potomkov sa stane uctievanou ako svätica. V ďalekej budúcnosti okolo roku 2300 pastier kôz Zachary (Tom Hanks) bojuje s výčitkami svedomia, že kedysi nezachránil pred kanibalmi svojho švagra a synovca, a snaží sa prežiť.
Dejová skladačka je však len pozadím pre to, aby opakovane vynikli  myšlienky o slobode, láske, poznaní, pravde, zmysle života a podobne. Možno niekoho bude rušiť, že si ich nemôže odčítať z príbehu sám, naopak, sú doslova deklarované. Aby sa vryli do podvedomia aj divákovi, ktorý sa sústreďuje iba na prvý plán rozprávania. Aby si odnášal v sebe isté mravné posolstvo o tom, ako  dôležité sú dobré skutky, láskavosti voči druhým , schopnosť empatie a ako je každý z nás zodpovedný za svoje činy v tých najširších súvislostiach.

Atlas mrakov 4 resizeAtlas mrakov  hovorí dávno známe veci  i keď iným spôsobom, ako sme zvyknutí. Pohráva sa  s istými schémami a klišé, nebojí sa citátov a pripomínania aj iných  kultových filmových diel. Niekoho to rozčúli, niekoho nadchne. Patrím medzi tých druhých. Myslím si totiž, že v súčasnosti, keď ľudstvo, napriek technickému pokroku, akoby po duchovnej stránke degenerovalo, mravne vyprahlo,  je mimoriadne potrebné hovoriť  o hľadaní morálnych zákonov v nás, a nielen hovoriť, ale si predovšetkým  uvedomovať osobnú zodpovednosť za každé naše rozhodnutie.

Atlas mrakov 12 resizeNa jednom mieste filmu sa hovorí o hlade v srdci, ktorý nás ničí, ale aj o smrti ako o otváraní ďalších dverí. Atlas mrakov, je svojským spôsobom  atlasom mrakov v našich dušiach a otvára dvere k iným pohľadom na súvislosti histórie, mravnosti, snov a hľadania východísk z krutej reality našej smrteľnosti a bezmocnosti voči prírode i vlastnému egu.
Je to pôsobivé dielo a mohlo by zaujať nielen priaznivcov sci fi. Ťažko povedať, ako naň zareaguje široká divácka verejnosť, ktorá dáva prednosť  nenáročnej zábave a nemá čas ani chuť sa  zamýšľať nad filozofickými otázkami. Problémom je navyše nielen komplikované, rozkúskované,  a na pozornosť vnímateľa náročné rozprávanie, ale aj únavná dĺžka filmu -164 minút.  Nepredpokladám, žeby sa návštevníci trhali o vstupenky do kinosál. Ale v každom prípade vznikol zaujímavý film o niečom, čo má hlbší význam a dotýka sa každého z nás.


Atlas mrakov 6 resize - kópiaAtlas mrakov (Cloud Atlas), USA-Nemecko  2012
Dĺžka 164 min.
Réžia: Andy Wachowski, Lana Wachowski, Tom Tykwer
Scenár: podľa románu  Davida Mitchella – Tom Tykwer , Andy a Lana Wachowski
Kamera: John Toll a Frank Griebe
Výprava: Hugh Bateup a Uli Hanisch
Kostýmy:  Kym Barrett a Pierre –Yves Gayraud
Strih: Alexander Berner
Vizuálne efekty: Dan Glass
Hudba: Tom Tykwer, Johnny Klimek a Reinhold Heil
Hrajú: Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Susan Saradon, Jim Broadbent,Jim Sturgess, Doona Bae, James D´Arcy , Ben Whishaw, Hugo Weawing a ďalší
Premiéra: 22.novembra 2012
Foto: Magic Box

Share/Save/Bookmark