ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Kríž cti (Into the White)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Kríž cti 5 resizeFilmografiu nórskeho režiséra Pettera Naessa (1960), pôvodne divadelníka – dramatika, režiséra a herca, ale aj riaditeľa divadla v Oslo, tvorí prevažne ľahší žáner. Po debute – komédii Absolútny prežitok (1999) zaujal úsmevnou adaptáciou divadelnej hry Elling (2001), ktorá získala nomináciu na Oscara, i jej pokračovaním Miluj ma zajtra (2005).

 Medzitým nakrútil teenagerskú komédiu Panenstvo na obtiaž (2004), potom komediálnu romancu Náš svet, naša láska (2005), o dva roky neskôr filmy Odviate ženou a Preskoč, v roku 2010 snímku Bez hanby. Pri tomto žánrovom zameraní je pozoruhodné, že najnovší Naessov film Kríž cti (Into the White, Nórsko/Švédsko, 2012) je (proti)vojnová dráma, Kríž cti 2 resizeinšpirovaná skutočnými udalosťami zo štyridsiatych rokov minulého storočia. Príbeh tohto filmu je jednoduchý. Je 27. apríl 1940. Nad nórskou vysočinou, zaviatou masami snehu a vzdialenou od ľudských obydlí, sa vzájomne zostrelia dve lietadlá – britské a nemecké. Traja Nemci a dvaja Angličania prežijú katastrofu a zídu sa náhodne v miestnej loveckej chate. Nie sú to len vojaci znepriatelených armád, ktoré bojujú o ovládnutie priestoru s bohatými, strategicky dôležitými nerastnými surovinami, ale aj muži s rozdielnym pôvodom, vzdelaním, výchovou, skúsenosťami, životnými postojmi a predstavami. (Trochu prekvapujúco pôsobí, že Kríž cti resizevšetci traja Nemci hovoria okrem rodného jazyka aj plynulou angličtinou,čo,samozrejme, uľahčuje komunikáciu.) Najprv má v ich správaní prevahu vojenským výcvikom vypestovaný stereotyp, ale ak chcú prežiť v nehostinnej samote, musia sa ho zbaviť a napriek vzájomnej animozite spolupracovať na svojej záchrane, najmä na zabezpečení tepla a jedla. Toto postupné „vyzliekanie z uniforiem“ až na kožu tvorí komornú drámu, v ktorej niet núdze o situácie vyhrotené  na ostrie noža, ani o slovný a situačný humor.

„Hľadaním princípu ľudskosti“ v spore protikladných životných zásad a vonkajším prostredím drsnej zasneženej krajiny Naessov Kríž cti 7 resizefilm trochu pripomína slovenskú vojnovú drámu Rozhovor s nepriateľom, ktorú na základe literárnej predlohy Leopolda Laholu nakrútil v roku 2007 režisér Patrik Lančarič, ale podobných príkladov by sa určite našlo viacero. Prednosťou nórsko-švédskeho filmu je dôkladne premyslený scenár, ktorý po trochu zdĺhavom úvode majstrovsky rozohráva napínavú šachovú partiu argumentov, v ktorej niet jasného víťaza. Presnejšie, vyhrávajú všetci, lebo vďaka (aspoň dočasnému) zbaveniu sa predsudkov prežijú. Pravda, vojna stále číha na svoje obete a je len otázkou času, kedy si vyberie krutú daň.

Kríž cti 6 resizeHoci časť debát  medzi nepriateľskými minikolektívmi v malom, uzavretom priestore nórskej horskej chatky tvorí snaha o získanie prevahy a diktovanie podmienok, nedeje sa to v suchopárnej slovnej rovine, ale vždy v dramatickej, neustále sa meniacej situácii. Súbežne s ubúdajúcim jedlom a kurivom silnie túžba po prežití, a teda aj ochota spolupracovať, hoci so zaťatými zubami. Postupne s „odkladaním uniforiem“, obrazne povedané, dochádza aj k duševnému obnažovaniu jednotlivých postáv, hoci nie v rovnakej miere. Britský pilot, kapitán Davenport v podaní noblesného Lachlana Nieboera, je kultivovaný aristokrat, ako prezrádza niekoľko náhodných detailov, v Kríž cti 4 resizektorého správaní postupne získava prevahu realistické posúdenie danej situácie. Jeho strelec Robert Smith, ktorého hrá jedna z hviezd potterovskej filmovej série Rupert Grint, je celým zovňajškom ryšavého čertíka predurčený na úlohu provokatéra, vytáčajúceho Nemcov do nepríčetnosti, ale v tragickom okamihu ukáže svoju dobre skrývanú citlivosť, ktorá sa odráža aj v spievaní populárnej piesne Tam za tou dúhou. Pozoruhodné výkony, na ktorých je postavený úspech tejto komornej drámy, podávajú aj predstavitelia nemeckého tábora, pričom k vierohodnosti všetkých postáv prispieva Kríž cti 3 resizemedzinárodné zloženie hereckého ansámblu. Florian Lukas v úlohe poručíka Schopisa je poriadne vzdialený od klišé, s akým sa zvykli vo filmoch zobrazovať nemeckí dôstojníci. Pod povrchom dôsledného vojaka cítiť ľudskosť, ktorá sa naplno prejaví v okamihu úprimnej spovede, keď prizná svoj profesionálny i osobný debakel. Kým Davidovi Krossovi scenár ponúkol trochu jednostrunnú postavu zaslepeného Hitlerovho fanúšika Schwartza, ktorý s Mein Kampfom chodí aj do postele, Stig Henrik Hoff vybudoval komplikovanejší portrét mlčanlivého továrnika Strunka, pre ktorého je účasť vo vojne útekom z rodinného podniku a čiastočným napĺňaním túžby maľovať. Osudy jednotlivých postáv, inšpirovaných realitou, dopovedia záverečné titulky, čo trochu oslabuje pôsobivé zavŕšenie obrazového príbehu.

Kríž cti 5 resizeKamera Daniela Voldheima stavala na kontraste stiesneného interiéru jednoduchej chatky a majestátnosti okolitej zasneženej horskej prírody. Majstrovsky nasnímala snehovú búrku, keď na bielej pláni skôr tušíme, ako naozaj vidíme vetrom kmásané postavy, ale aj detaily tvárí, v ktorých sa odráža premenlivosť napínavých situácií.

„Keby moji vojaci začali premýšľať, nezostal by pri vojsku ani jediný,“ povedal vraj pruský kráľ a úspešný dobyvateľ Fridrich II. Veľký. O tom, čo sa deje, keď vojaci nielen premýšľajú, ale aj cítia a konajú, rozpráva Naessovi Kríž cti. Kvalitný dôkaz, že režisér nie je doma len vo filmovej komédii.
 
Kríž cti (Into the White), Nórsko/Švédsko 2012
Scenár: Ole Meldgaard, Dave Mango, Petter Naess
Réžia: Petter Naess
Kamera: Daniel Voldheim
Strih: Frida Eggum Michaelsen
Hrajú: Florian Lukas, David Kross, Stig Henrik Hoff, Lachlan Nieboer, Rupert Grint a ďalší
Premiéra v SR: 15. novembra 2012
Foto: Film Europe

Share/Save/Bookmark