Festival Jeden svet sa začne dnes

Jeden logo resizeMedzinárodný filmový festival Jeden svet, ktorý je ojedinelý svojho druhu na Slovensku, sa v Bratislave začne dnes. Prinesie 70 dokumentov prevažne zahraničnej proveniencie reflektujúcich aktuálne dianie vo svete. Autentické snímky o vývoji v arabskom svete, o živote v krajinách s nedemokratickými režimami, o boji žien za svoje práva, ale aj slovenské filmy, ktoré verne odrážajú mnohé problémy, s ktorými sa borí naša spoločnosť.

Trinásty  ročník festivalu Jeden svet začína 3. decembra a potrvá do nedele 9. decembra, čo je o jeden premietací deň viac ako v minulých ročníkoch. Mnohé z dokumentov, ktoré návštevníci festivalu môžu vidieť, získali prestížne medzinárodné ocenenia. Leitmotívom tohto ročníka je Svet v pohybe. V posledných mesiacoch sme totiž svedkami vzopätia sa vlny občianske aktivizmu azda na všetkých kontinentoch. Protesty proti existujúcemu spoločenskému zriadeniu, proti neschopnosti politikov riešiť problémy bežných ľudí, proti všadeprítomnej korupcii. To spája nespokojných ľudí v arabských krajinách, v Európe, USA.

Nedáme sa umlčať je filmová sekcia, do ktorej sme zaradili snímky o vývoji v krajinách arabského sveta, kde obyvatelia začali budovať novú spoločnosť, no mnohí cítia frustráciu, pretože spoločenský systém je prešpikovaný korupciou (Späť na Tahrír, Nedáme sa umlčať, Fallega 2011). Aj USA a Európska únia sa však boria s mnohými problémami, ktoré  nenechávajú občanov ľahostajnými. A takisto i tu cítiť znechutenie z politiky (Prizmou gréckej krízy, Esej o revolúcii). Novou filmovou sekciou je ARTivizmus. Nesúhlasné postoje s vývojom krajiny sa totiž dajú vyjadriť nielen protestmi a demonštráciami, ale aj prostredníctvom hudby, výtvarného umenia, divadla, či streetartu (Punk in Afrika, Schwarzkopf, Banksy – Exit through the Gift Shop, Nový svet, Občan Havel přikuluje)

Máte právo vedieť je už tradičná festivalová sekcia a tohto roku prináša filmy o živote v krajinách, kde sa porušujú ľudské práva a snahe obyvateľov prispieť k zmene (Bieloruský sen, Kto zabil Natašu?, Päť rozbitých kamier), ale aj o málo známych – niekedy až absurdných skutočnostiach – súvisiacich s „tradičnými demokraciami“ (Prezident, Zrodenie LSD). Festival Jeden svet každoročne upriamuje pozornosť aj na postavenie žien vo svete a dodržiavanie ich práv. Stále totiž musia bojovať o dôstojné podmienky na život viac ako muži. Niekde dokonca pod hrozbou smrti. Sekcia Ženy v prvej línii prináša snímky o výnimočných ženách, ale aj o hrôzach, ktoré musia prežívať (Dievčatá v ringu, Chceme spravodlivosť, Cena za sex).

Navzdory veku (filmy o inšpiratívnych senioroch), Zelená revolúcia (snímky o ekologických problémoch a ľuďoch, ktorým nie sú je ľahostajné), či Jeden svet deťom – to sú názvy ďalších sekcií, v rámci ktorých uvidíte najmä zahraničné dokumenty.

Jedinou súťažnou sekciou festivalu je Slovenský dokumentárny film. Prinesie najlepšie slovenské dokumenty renomovaných filmárov – Z. Piussi, J. Vojteka, I. Grófovej, M. Šulíka a ďalších vynikajúcich autorov. Posudzovať ich bude medzinárodná porota v zložení: expertka Poľského filmového ústavu Jadwiga Hučková (Poľsko), vedúca Ateliéru dokumentárnej tvorby FTF VŠMU Ingrid Mayerová (Slovensko) a režisér, scenárista, dramaturg a teoretik Martin Štoll (Česká republika).

Slovenské filmy uvidíte aj v rámci sekcie Zabudnuté príbehy. Ide o snímky dokumentaristov, ktorí sa nechcú zmieriť so „selektívnou“ pamäťou národa a neúnavne nakrúcajú filmy, ktoré nám nedovolia zabudnú na problematickú minulosť Slovenska (Tiene barbarskej noci, Mŕtva trať, Zvláštna akcia).

Festival Jeden svet pre vás pripravuje PZ Človek v ohrození. Premietame v Kine Lumiére, v kine Mladosť, v kinosále SNG a v KC Dunaj v Bratislave.