Nové číslo Film.sk o investigatívnych dokumentoch

SFU resizeNovembrové číslo Film.sk, ktoré je už niekoľko dní na pultoch vybraných kníhkupectiev a pri pokladniach vybraných kín, sa zaoberá predovšetkým dokumentárnym filmom. V pravidelnej téme reflektuje investigatívny dokument po roku 1989. S takouto spoločensky závažnou témou prichádza v aktuálnom čase. Okrem toho však prináša aj veľa noviniek o slovenskom filme a jeho tvorcoch.

Investigatívna dokumentaristika odkrýva a zverejňuje veci, o ktorých sa nehovorí alebo nechce hovoriť, odhaľuje z rôznych dôvodov skrývané a utajované skutočnosti. Na neľahkú úlohu v neľahkom čase, v ktorom práve takýto typ filmárstva či televíznej publicistiky reprezentovaný snímkou Zuzany Piussi Nemoc tretej moci čelí tlaku zo strany moci, sa podujal významný filmový publicista Pavel Branko. Vo svojej štúdii s názvom Keď je filmár zved a bojovník film-sk-11-2012 resizeupriamuje pozornosť na slovenských dokumentaristov po Nežnej revolúcii, na zvolené témy ich filmov i formu spracovania. Nielen jeho zaujímavá analýza tvorí obsah aktuálneho čísla Film.sk. V Novinkách číslo informuje o slovenských dokumentoch, ktoré sa v týchto dňoch dostávajú do kín. Jedným z nich je najnovší film spomínanej režisérky Zuzany Piussi Od Fica do Fica opäť nakrútený s jej vlastným investigatívnym prístupom k problematike. Druhým je snímka Cigáni idú do volieb Jara Vojteka, ktorý bol spolu s filmom Od Fica do Fica uvedený vo svetovej premiére na nedávnom 16. Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave, odkiaľ si priniesol aj jedno z ocenení. Napokon dokumentárny film ako taký je aj témou hlavného rozhovoru, v ktorom sa Film.sk rozpráva s mladou dokumentaristkou Janou Bučka. Tá do povedomia širšej verejnosti vstúpila snímkou Zvonky šťastia, ktorú nakrútila spolu s Markom Šulíkom a pracuje už na ďalších projektoch.

Aktuálne novinky v kinách predstavuje Film.sk pravidelne prostredníctvom recenzií. Tentoraz reflektuje nórsku kriminálnu drámu, nakrútenú podľa rovnomennej predlohy Joa Nesbøa Lovci hláv. Druhá recenzia približuje nemecký film Konečná uprostred cesty známeho režiséra Andreasa Dresena, ktorý vo svojich filmoch často odkrýva tabuizované témy. Spätne z filmových podujatí sa Film.sk v rubrike Ohlasy vracia na jubilejný 20. Medzinárodný festival horských filmov v Poprade a zaujímavú reflexiu prináša aj v článku režiséra Eduarda Grečnera pod názvom Mariborské marginálie o septembrovej medzinárodnej konferencii v Maribore na tému Dedičstvo socializmu. Novembrové číslo Film.sk si v rubrike In memoriam spomína na vynikajúceho slovenského herca Ela Romančíka, s ktorým sme sa nedávno rozlúčili. V krátkom texte o spolupráci s ním hovorí režisér Zoro Záhon.