Dve zamyslenia : Let's Dance Revolution a Kliatba z temnôt

Lets DanceHollywood vyrába  vo svojich štúdiách každoročne takmer tristo filmov. Po dokončení sa veľa z nich do kín ani nedostane a majú premiéru na DVD a v televízii. Nízkorozpočtové filmy nakrúcajú v Hollywoode ani nie za dvadsať miliónov  dolárov. Pre našinca je to suma neskutočná a vystačila by na realizáciu niekoľkých filmov a mladí slovenskí režiséri by za ne na video techniku  - takto väčšinou filmy realizujú - nakrútili aj vyše desať.

Už nejeden režisér konštatoval, aj slovenskí, že dnes nie je problém  film nakrútiť, ale problémom je film dostať do kín. Slovenský filmový trh je malý a väčšina snímok ani neprekročí hranice Slovenska a je vôbec problém film uviesť v televízií,  pokiaľ niektoré z nich nespolufinancujú ich výrobu. A keď  na Slovensku príde na film desať tisíc divákov, a niekedy ani toľko nie, mydlíme si ruky nad  úspešnou návštevnosťou. Samozrejme, nie je to zrovnateľné s filmami Hollywoodu. USA a Kanada majú spoločný distribučný trh a veľké hollywoodske hity majú premiéru aj vo vyše 3000-5000 kópiách. Film Let's Dance  Revolution   nakrútili za 33 miliónov dolárov a film Kliatba z temnôt  dokonca za 14 miliónov dolárov. A oba filmy  si na seba zarobili už za prvý víkend premietania.

Lets Dance Revolution 2 resizeFilm  Let's Dance  Revolution (Step Up  Revolution, 2012, r. Scott Speer) je v poradí štvrté pokračovanie na danú tému. Slogan  na plagáte znie: Stačí krok a svet sa zmení. Prečítal som si na webe divácke ohlasy na film. Pokiaľ ide o príbeh, všetky boli záporne. Popoluškou, ktorá k šťastiu príde, je tentoraz všedný chalan Sean (Ryan Guzman). Náhoda ho zvedie  s Emily (Kathryn McCormick), dcérou bohatého podnikateľa. Ten sa rozhodol zbúrať  v Miami  celú štvrť. Obyvatelia sa búria a aj tanečná hip-hopová skupina MOB (Odpad), ktorá predvádza tanečný odpor proti podnikateľom. Vrátim sa k divákom na webe a plne v oboch prípadoch s nimi súhlasím - tanečné scény filmu sú nezabudnuteľné. Dokonca tak, že by som šiel na film znova. Ale aj hudba. V záverečných titulkoch som však napočítal citácie zo 44  amerických hitov. Panebože, ten záver! Akože ináč, končí bozkom mladého páru. Dopadne to tak, ako to divák očakával. A v kase Hollywoodu pribudlo ďalších sto milión dolárov v čase premiéry, a to ešte nie sú celosvetové tržby filmu.

Kliatba z temnôt resizeFilm Kliatba z temnôt (The  Possession, 2011, r. Ole Bordenal) ma na plagáte slogan: Prichádza démon, ktorý sa nebojí Boha. A dodatok pripomína, že film bol nakrútený podľa skutočnej udalosti a záverečná scéna (radšej ju neprezradíme) už naznačuje, že diváci sa dočkajú pokračovania. 18. októbra príde do slovenských kín opäť duchársky triler Paranormal Activity  má pokračovanie v poradí už štvrté. Titulky filmu Kliatba z temnôt prezrádzajú, že bolo nakrútený v Kanade, hoci IMBd uvádza ako krajinu pôvodu USA. Film nakrútil dánsky režisér Ole  Bordenal (nar. 1959) a je to jeho štrnásty scenáristický a režijný film. V roku 1998 sa preslávil filmom Nightwatch (voľne Nočná stráž). Herci z filmu sú u nás neznámy. Na film som  šiel zo zámerom, aby som sa presvedčil, čo je nové v duchárskej téme v Hollywoode. Pripomeniem stručne obsah - hlavná hrdinka príbehu Em je útle dievča tenegerského veku, vo výpredaji jej kúpi otec truhlicu, na ktorej je nápis: Neotvárať. Samozrejme, kto by takúto truhlicu neotvoril. Divák sa hneď na začiatku filmu dozvie, že je v nej ukrytý duch, ktorý sa prevteľuje do duše iného človeka. Na filme ma zaujala práca s rekvizitami a ani na chvíľu som nenudil.

Návštevnosť filmov k 30.08.2012 - prvý víkend - UFD.sk, UFD.cz :

Let's Dance  Revolution    SR -  6 552 divákov       ČR - 17 865 divákov
Kliatba z temnôt               SR -  3 601  divákov      ČR -  film ešte nebol uvedený v kinách