Kino Lumière oslávi svoje prvé výročie

SFU resizePred rokom (5. septembra 2012) otvoril Slovenský filmový ústav v centre Bratislavy Kino Lumière (bývalé Charlie centrum), ktoré sa nachádza na Špitálskej ulici 4 v Bratislave. Kino divákom vlani sprístupnilo zatiaľ dve zo svojich kinosál, premieta v oboch dve projekcie denne a za dvanásť mesiacov činnosti jeho predstavenia navštívilo 33 224 divákov. Pri príležitosti svojho výročia má Kino Lumière počas celého septembra pripravený pre svojich návštevníkov zaujímavý darček.

Kino Lumière svoje prvé narodeniny svojej novodobej existencie oslávi so svojimi divákmi. Počas septembra na všetky jeho predstavenia najnavštevovanejšieho zahraničného filmu a najnavštevovanejšieho slovenského filmu za uplynulý rok si diváci môžu kúpiť dve vstupenky len za 2 eurá. Počas celého úvodného mesiaca školského roka je tak možné pozrieť si koprodukčný film Melanchólia Larsa von Triera a domácu snímku Dom Zuzany Liovej za zvýhodnenú cenu. Navyše počas dnešného dňa je možné kúpiť si na ktorékoľvek dva filmy dve vstupenky za 2 uurá, ku ktorým návštevníci dostanú zdarma aj septembrové číslo mesačníka Film.sk 9/2012. Druhým najnavštevovanejším filmom v Kine Lumière za uplynulý rok sa po Melanchólii stala snímka Le Havre, ďalej filmy Dom, Alois Nebel a Miestnosť samovrahov. Tieto informácie svedčia o tom, že kino sa profiluje nielen ako miesto, kde je možné vidieť významné diela európskej kinematografie, ale aj domácej kinematografie, ktorá si v týchto priestoroch našla svojich divákov a tí svojím záujmom o slovenský film dostali do rebríčka najnavštevovanejších filmov kina aj dva slovenské koprodukčné tituly. Z celkového počtu 33 224 návštevníkov Kina Lumière prišlo na slovenské filmy 3 023 na snímky slovenské.

V najbližšom období Kino Lumière čaká digitalizácia projekčnej techniky v kinosále 1, ktorá by sa mohla realizovať do konca tohto roka. Podľa slov manažérky Kina Lumière, Zity Hosszúovej, kino aktuálne disponuje „35 mm premietacími strojmi a premietame i z nosičov Blu-ray, prípadne ďalších video formátov. Kinosála 1 je vybavená špičkovým zvukom Dolby Digital Surround EX.“ Kino však prejde celkovou rekonštrukciou, počas ktorej sa sprístupní aj podzemná časť objektu s dvoma ďalšími kinosálami. „V tejto chvíli sa čaká na vysúťaženie dodávateľa stavebných úprav, nutných v suterénnom priestore. Akonáhle sa tieto práce uskutočnia, čo je maximálne sto dní od účinnosti Zmluvy o dielo s úspešným záujemcom, začne v spodných priestoroch fungovať digitalizačné pracovisko v rámci národného projektu Digitálna audiovízia, kód ITMS 21120120006, ktorý je financovaný z prostriedkov EÚ. Mali by v ňom byť vybudované špičkové priestory s technológiami, ktoré by nielen digitalizovali filmy zo SFÚ, ale toto digitalizačné pracovisko bude slúžiť aj na prezentačné účely a kompletnú inventarizáciu audiovizuálneho dedičstva, ktoré máme na Slovensku,“ vysvetľuje v tejto súvislosti súčasný stav celého objektu Kina Lumière, predovšetkým jeho spodných priestorov, generálny riaditeľ SFÚ, Peter Dubecký.

S celkovou rekonštrukciou súvisí aj sprevádzkovanie kaviarne na prízemí kina. Podľa slov Petra Dubeckého „Kaviareň je v súčasnosti v štádiu rozpracovanosti, pretože pokiaľ nebude dobudovaný spodný priestor digitalizačného pracoviska v rámci národného projektu Digitálna audiovízia, s ktorým priamo súvisí možnosť otvorenia kaviarne z hľadiska vybudovania spoločnej infraštruktúry, nebude to možné. Preto kaviarenský priestor kina zatiaľ využívame len občas, napríklad na premiéry, čaše vína, spojené s otvorením festivalov, s krstom publikácií, DVD a podobne. Uvedomujeme si, že kaviareň tomuto priestoru veľmi chýba a verím, že v roku 2013 bude aj tento priestor sprevádzkovaný“.