Premiéry světově proslulých tvůrců v Karlových Varech

KV logo resizeO Křišťálový globus  na MFF Karlovy Vary (29.6.-7.7. 2012)  pro nejlepší film se utká například Román o jednom masakru (Romanzo di una strage) italského režiséra Marca Tullia Giordany. Snímek je strhující rekonstrukcí smutně proslulého a dosud neobjasněného teroristického útoku v Miláně z roku 1969. Předchozí filmy respektovaného tvůrce získaly ocenění při soutěžním uvedení na festivalech v Cannes a v Benátkách.

Zkušenost s benátskou soutěží má také ceněný polský filmař Jan Jakub Kolski. Hrdinu jeho nového filmu Zabít bobra (Zabić bobra) poznamenala válečná zkušenost natolik, že se uzavřel před světem. Z paranoidních stavů jej vytrhne až neznámá dívka.

Český zástupce, Polski film Marka Najbrta překvapí žánrem, unikátním nejen v rámci soutěžní sekce, ale i středoevropských kinematografií. Rozpustilá úvaha o hranicích reality a fikce, ve které známí čeští herci hrají sami sebe, nabídne návod, jak se vyrovnat s vlastní slávou i nástrahami při natáčení filmu.

Netradiční způsob filmového vyprávění zvolili i tvůrci ze zemí těžce postižených ekonomickou krizí. Bressonem ovlivněné existenciální drama debutanta Ektorase Lygizose Chlapec pojídající ptačí zob (To agori troi to fagito tou pouliou) patří mezi radikální alegorické filmy z Řecka, které aktuálně patří k nejzajímavějším fenoménům představovaným na světových festivalech. Spojení nadčasových myšlenek amerického moralisty Henryho D. Thoreaua z knihy Občanská neposlušnost s půdorysem tradičního westernu zvolil ve filmu Na slaměné cestě (Estrada de Palha) Portugalec Rodrigo Areias. Navzdory zasazení do doby před sto lety nabízí nejen uhrančivý styl, ale i mimořádně aktuální paralely se současností.

Vedle řeckého filmu jsou debuty též rakouský zástupce Tvoje krása nemá cenu… (Deine Schönheit ist nichts wert...), japonská existenciální balada Obchod na konci světa (Kamihate shoten) a mexický snímek Nashledanou tati (Nos vemos, papá), jehož režisérka se proslavila jako scenáristka filmu Přestupný rok (2010) oceněného v Cannes Zlatou kamerou pro nejlepší debut.

Do karlovarské soutěže se letos vrací íránský režisér a herec Ali Mosaffa, v jehož novém filmu Poslední krok (Peleh akhar) exceluje představitelka hlavní role Leila Hatami (Rozchod Nadera a Simin). Producentem španělsko-francouzského snímku Ukamenování svatého Štěpána (La Lapidation de Saint Etienne) režiséra Pera Vily Barceló je Luis Miñarro, v jehož produkci vznikl též nedávný karlovarský vítěz Moskytiéra. Po zkušenosti se soutěžní sekcí Fórum nezávislých v roce 2009 se tentokrát hlavní soutěže zúčastní Kanaďan Rafaël Ouellet s dramatem Kamion (Camion). Druhý snímek Martina Lunda Henrik (Norsko) navazuje na sérii pozoruhodných skandinávských titulů představených na MFF KV v minulých letech.

Informace o soutěži

Henrik / Henrik / The Almost Man, Režie: Martin Lund, Norsko, 2012, 80 min

Chlapec pojídající ptačí zob / To agori troi to fagito tou pouliou / Boy Eating the Bird's Food, Režie: Ektoras Lygizos, Řecko, 2012, 85 min

Kamion / Camion / Camion, Režie: Rafaël Ouellet,  Kanada, 2012, 95 min

Na shledanou, tati / Nos vemos, papá / Nos Vemos Papa, Režie: Lucia Carreras,  Mexiko, 2011, 89 min

Na slaměné cestě / Estrada de Palha / Hay Road, Režie: Rodrigo Areias,  Portugalsko, Finsko, 2012, 95 min

Obchod na konci světa / Kamihate shoten / Kamihate Store, Režie: Tatsuya Yamamoto, Japonsko , 2012, 104 min

Polski film / Polski film / Polski film, Režie: Marek Najbrt, Česká republika, Polsko, 2012, 113 min

Poslední krok / Peleh akhar / The Last Step, Režie: Ali Mosaffa, Írán, 2012, 88 min

Román o jednom masakru / Romanzo di una strage / Piazza Fontana: The Italian Conspiracy, Režie: Marco Tullio Giordana, Itálie, 2012, 122 min

Tvoje krása nemá cenu... / Deine Schönheit ist nichts wert... / Your Beauty Is Worth Nothing...,  Režie: Hüseyin Tabak, Rakousko, 2012, 81 min

Ukamenování svatého Štěpána / La lapidation de Saint Etienne / La lapidation de Saint Etienne, Režie: Pere Vilá Barceló, Španělsko, 2012, 84 min

Zabít bobra / Zabić bobra / To Kill a Beaver, Režie: Jan Jakub Kolski, Polsko, 2012, 99 min

Slovensko-český debut zahájí soutěž Na východ od Západu

Nová podoba sekce, která je nyní zaměřena výhradně na první a druhé filmy, si dává za cíl hledat talenty mezi filmaři ze střední a východní Evropy. Českou republiku zastupuje též držitel Českého lva pro nejlepší film Poupata a podobně jako zahajovací snímek sekce vznikla v české koprodukci i Yuma polského režiséra Piotra Mularuka. Poté, co byl v soutěži dokumentů uveden jeho krátký snímek Ubohá země, vrací se nyní další Polák Filip Marczewski jako debutant na celovečerním poli s dramatem Beze studu (Bez wstydu).

Maďarsko letos zastupují thriller Zkouška (A viszga) o praktikách tajné policie po potlačeném povstání v roce 1956 a psychologické drama Drazí zrazení přátelé (Drága besúgott barátaim) režisérky Sáry Cserhalmi. Začínající filmařka do něj obsadila nejen svého otce Györgya Cserhalmiho známého českému publiku z filmu Želary, ale též Jánose Derzsiho, který exceloval v Turínském koni Bély Tarra. Dalšími zastoupenými zeměmi jsou Rumunsko, Ukrajina, Srbsko, Lotyšsko a Estonsko.

Filmy v sekce Na východ od  Západu

Až do města Aš / Až do mesta Aš / Made in Ash

Beze studu / Bez wstydu / Shameless