Art Film Fest uvedie víťazný film z Cannes

Art Film Fest 2012 logo resizeDostať na slovenský filmový festival doslova zopár dní po skončení najprestížnejšej prehliadky filmu v Cannes snímky, ktoré zozbierali Zlaté palmy a veľké ovácie, zvyklo byť raritou. Art Film Festu sa však už minulý rok podarilo dostať na svoje plátna niekoľko filmov, ktoré premietal prestížny festival  v Cannes. A tento rok sa podobný úspech podarilo zopakovať. V programe bude sedem horúcich noviniek, ktoré si slovenskí diváci pozrú v exkluzívnej premiére.

O filmoch sme podrobne pásali v našom spravodajstve z festivalu v Cannes, a preto len v krátkosti. Art Film Fest získal víťazný film Láska (Amour), dnes už dvojnásobného laureáta Zlatej palmy, Michaela Hanekeho. Z Cannes pichádza  aj snímka Za kopcami (Dupa Dealuri) rumunského režiséra Cristiana Mungiu. „Ja tento film považujem v prvom rade za film o láske a slobodnej vôli. Láska dokáže neuveriteľne zrelativizovať koncepciu dobra a zla. Väčšinu veľkých chýb sme na tomto svete spáchali v mene viery a s neotrasiteľným presvedčením, že konáme dobro,“ povedal Mungiu. Festivaloví diváci si budú môcť vychutnať aj novinku oceňovaného kanadského režiséra Davida Cronenberga Cosmopolis, uvedenú v Cannes taktiež v hlavnej súťaži.

Pozoruhodnou snímkou sú aj Divosi (Los Salvajes) argentínskeho režiséra Alejandra Fadela. Pred zrakmi divákov sa odohrá násilný útek piatich tínedžerov z nápravnej školy a ich cesta za slobodou. Sedem režisérov a sedem nezvyčajných pohľadov na kubánsku metropolu ponúkne španielsko-francúzska snímka 7 dní v Havaneä (7 Dias en la Habana), ktorá predstavuje defilé známych mien ako napríklad Benicio Del Toro, Pablo Trapero, Gaspar Noé, Julio Medem alebo Laurent Cantet. Prinášajú obrázok Havany v roku 2011: súčasný portrét mesta plného života a nádejí do budúcnosti, ktorý pozostáva zo siedmich kapitol.

Úžasnú mystiku prinesie do festivalových kín film Holy Motors enfant terrible francúzskej kinematografie Leosa Caraxa. „Tento film je akási science fiction, v ktorej sa ľudia, zvery a stroje potácajú na okraji vyhynutia – sú to „posvätné motory“, ktoré spája spoločný osud a solidarita, otroci čoraz virtuálnejšieho sveta,“ okomentoval Carax svoje najnovšie dielo.

Najkontroverznejším filmom, ktorý sa v tomto roku premietal a vyvolal veľmi ostré polemiky v Cannes bola snímka Raj:Láska (Paradies: Liebe) rakúskeho filmára Ulricha Seidla. Veľmi odvážna a nekompromisná téma sexuálnej turistiky nemeckých a rakúskych žien po päťdesiatke na zasľúbených plážach v africkej Keni je prvým filmom z „rajskej“ trilógie o troch ženách, troch dovolenkách a troch príbehoch o túžbe a hľadaní šťastia.