Modrý tiger (Modrý tygr)

Modrý tiger 8 resize„Film pre všetkých malých tigrov a ich veľkých rodičov,“ znie reklamný slogan titulu Modrý tiger, ktorý má 22. marca premiéru v našich kinách. Zdá sa, že je to aj film pre festivaly, lebo si ho do programu vybrali  hneď tri prestížne medzinárodné festivaly pre deti v Kanade, Nórsku a Nemecku a film do zahraničia predáva dánska spoločnosť.

Potešiteľná je skutočnosť, že podiel na tomto úspechu majú i slovenskí filmári. Režisérsky debut českého producenta Petra Oukropca je totiž  česko-slovensko-nemeckou koprodukciou a slovenský podiel spočíva predovšetkým vo výbornej výtvarnej koncepcii - jej autorom je ilustrátor Juraj Horváth (1974)  a o skvelé oživenie kresieb sa postaral tím animátorov, koordinovaných  supervízorom animovaných sekcií Michalom Strussom (1976). Na začiatku  všetkého Modrý tiger 1 resizevšak stála  kniha Modrý tiger od Terezy Horváthovej (1973.)  Česká prekladateľka z francúzštiny, ale aj scenáristka, autorka próz, poézie a predovšetkým kníh pre deti a mládež, ktoré vydáva v rodinnom nakladateľstve Baobab  spolu so svojím manželom,  slovenským výtvarníkom Jurajom Horváthom, za ňu získala v roku 2005 cenu Zlatá stuha.

Modrý tiger 3 resizeNa tento poetický detský príbeh  vsadil, keď sa rozhodoval pre režisérsky debut -  Petr Oukropec (1972), známy český filmový producent, spoluzakladateľ spoločnosti Negativ, člen Európskej filmovej akadémie a pedagóg  pražskej FAMU. Ako producent  stál na začiatku režisérskej  kariéry  Sašu Gedeona (Indiánské léto a Návrat idiota)  či Davida Ondříčka (Šeptej) a spolu s Pavlom Strnadom je dlhoročným producentom  filmov režiséra  Bohdana Slámu (naposledy Čtyři slunce), ktorý sa v tomto prípade ujal režijnej supervízie. Tereza Horváthová je v tomto prípade Oukropcovou spoluscenáristkou.

Príbeh  samotný  sa  síce odohráva v súčasnosti, vo väčšom meste, ale inak je nezakotvený v časových a geografických Modrý tiger 4 resizesúradniciach.. Jednoducho bola raz botanická záhrada, ktorá chátrala v starom meste. Žijú tu správca, pravnuk jej zakladateľa, ufrflaný vdovec Kytka (Jan Hartl) so svojím deväťročným synom Matyášom (Jakub Wűnsch) a jeho spolužiačka a kamarátka, deväťročná Johanka (Linda Votrubová – vybrali ju z viac ako tisíc detí) s mamou (Barbora Hrzánová). Obe deti, na rozdiel od vrstovníkov, rady čítajú, milujú prírodu a majú bujnú fantáziu. Najmä Johanka, ktorá si rada vymýšľa, kreslí a túži, aby jej sny ožili. Navyše patria do chudobnejšej sociálnej vrstvy (napríklad spolužiačky majú mobily a vymoženosti techniky, ale Johanka má aj hodinky iba nakreslené na ruke) a pre spolužiakov sú preto často terčom posmechu. Jedného dňa príde do školy mladý ambiciózny starosta (Daniel Drewes), aby deťom predstavil svoj projekt nového moderného mesta s veľkým zábavným centrom, v mene ktorého treba botanickú záhradu zbúrať. Johanka a Matyáš sa cítia v ohrození.

Modrý tiger 6 resizeJohankina predstavivosť však privádza na scénu Modrého tigra – mýtickú bytosť, ktorá  ožíva a oživuje aj priestor okolo seba. Zmení napríklad ošarpanú botanickú záhradu na rajský ostrov, plný tropických rastlín, a ľudia sa zrazu začnú spytovať, či je naozaj potrebné ten zázrak zničiť. Starostovi sa to, samozrejme, nepozdáva. Vyhlási, že tiger je nebezpečný a ponúka vysokú odmenu  za jeho likvidáciu. Deti však chcú svojho priateľa i svoje sny zachrániť. Podarí sa im to? Čo stratia a čo nájdu? A čo si z toho nakoniec odnesie divák? A akej vekovej kategórie, lebo ide o rodinný film.
Modrý tiger 2 resizeA práve tu niekde je problém. V istej nevyváženosti príbehu. Veľmi pôsobivé animované nápady a scény (napríklad keď má Johanka konflikt so školníčkou, vníma ju ako Medúzu, ktorej vlasy sa menia na hadov, alebo keď  nakreslený tiger na jej lavici či v zošite ožíva, prípadne scény v starých kúpeľoch) či citovo podfarbené miesta, kde si uvedomujeme krásny a hlboký vzťah medzi Johankou a jej mamou, sa striedajú až s nudne pôsobiacimi pasážami.

Modrý tiger 9 resizeDospelý divák sa môže pousmiať narážkam  v starostovej až volebne vedenej kampani a vstupoch televíznej redaktorky, ale už sa pomaly stráca pri motíve miznúcich psov a motíve starostových poskokov, ktorí sú za peniaze ochotní urobiť hocičo. Ťažko povedať, ako ich bude vnímať detský divák. Určite však bude nadšený tigrom samotným. Ako tvorcovia proklamovali, v titulnej úlohe sa objavili tigrie dvojičky Aron a Tarzan z Berouskovho cirkusu, ktoré animátori upravili do príslušnej farebnosti a pridali im aj zázračné „trblietky“ na fúzikoch. Ale zaujmú i obyčajné psy, mačky, papagáje a rybičky.

K výhradám možno dodať, že  ozvučenie je problematické, dialógy nie sú vždy zrozumiteľné, akoby si ich herci mrmlali popod nos, zanikajú. Niekedy  zas celé  rozprávanie stráca tempo, možno mohol niečo vyriešiť strih. Vraví sa, že koľko divákov, toľko názorov. Pravdou však je, že  pôvodných detských filmov  stále nie je dosť. A Modrý tiger patrí k zaujímavým projektom, ktoré majú neprvoplánové duchovné posolstvo. O tom, že sa človek sa dokáže vyrovnať aj so stratami, keď sa nevzdá snov a poznania, že raj si nesieme v srdci a môžeme si ho teda vytvoriť  všade, kde budeme. Na film si však môže utvoriť vlastný názor aj ten, kto sa v najbližších dňoch nedostane do kina. Keďže sa na koprodukcii podieľali aj RTVS/STV, v decembri sa  Modrého tigra dočkáme aj na obrazovkách.

Modrý tiger 10 resizeModrý tiger (Modrý tygr), ČR-SR-Nemecko, 2011
Réžia: Petr Oukropec
Režijná supervízia: Bohdan Sláma