Dom zvíťazil na MFF v Terste

Dom1_resizeJe to len pár dní, čo na Slovensko prišla správa o historickom úspechu slovensko – českého filmu Dom réžisérky Zuzany Liovej na prestížnom festivale v Palm Springs (USA) a už je tu ďalšia, tentokrát z Talianska.

Na 23. medzinárodnom filmovom festivale v Terste (19. – 25.1.2012, www.triestefilmfestival.it), ktorý do svojho programu vyberá výnimočné filmy z regiónu strednej a východnej Európy, získal Dom Hlavnú cenu v kategórii Najlepší celovečerný film. Na festivale v Terste ceny  neudeľujú poroty, ale hlasujú samotní diváci. Filmový debut mladej slovenskej  režisérky a scenáristky Zuzany Liovej bol od svojej svetovej premiéry na MFF Berlinale (vo februári 2011) uvedený na tridsiatich významných filmových festivaloch po celom svete.  V najbližšej budúcnosti má pred sebou potvrdenú účasť vo švédskom Göteborgu a americkom Chicagu a Clevelande.

Režisérka Zuzana Liová sa projekcie svojho filmu v Terste osobne zúčastnila a k prezentácii Domu na festivale sa vyjadrila takto:  „Film bol premietaný v talianskej premiére 22.januára, pred plnou sálou ľudí v Teatro Miela na pobreží Terstu. Nasledujúci deň som sa stretla s novinármi a divákmi na diskusii v príjemnej talianskej kaviarni. Rozprávali sme sa o príbehu, o spôsobe akým je film urobený. Mala som pocit, že mnohých naozaj zaujal a niečo v nich zanechal, z čoho som mala radosť. Z hlavnej ceny festivalu sa teším ja aj celý tím Domu, špeciálne preto, lebo je to cena o ktorej rozhodujú práve diváci.“

Ocenenia pre Dom:

Dom ziskal v roku 2007 na MFF v Cannes Cenu Krzysztofa Kieslowského v scenáristickej súťaži ScripTeast. V júni 2011 si z domáceho Art Film Festu odviezli ceny za najlepšie herecké výkony v hlavných postavách Miroslav Krobot a Judit Bárdos. Na MFF Anonimul v Rumunsku film získal Cenu divákov a na MFF Karlove Vary bol vybraný do sekcie Variety – 10 European Directors To Watch. Nedávno snímke na konto pribudlo aj prestížne ocenenie z festivalu v Palm Springs, ktoré získal slovenský / český film vôbec  prvýkrát v histórii  - ocenenie New Voices / New Visions. Táto cena je udeľovaná  medzinárodným filmovým titulom, ktoré nie sú distribuované v USA. Aktuálnym úspechom je Hlavná cena na MFF v Terste v kategórii najlepší celovečerný film.

Film mal premiéru v slovenských kinách 29. septembra 2011 a ešte stále je možné nájsť ho v programe artkín a filmových klubov.