Český film zaradili na Berlinale

vizualDo programu tohtoročného Medzinárodného filmového festivalu v Berlíne vybrali jediný český film. Uvedú ho v prestížnej sekcii Forum. Dvadsaťsedemročný v Prahe žijúci slovinský režisér Olmo Omerzu zaujal absolventským filmom Příliš mladá noc, ktorým na sklonku minulého roka ukončil štúdium na pražskej FAMU. Olmo Omerzu, ocenený v minulosti niekoľkokrát za svoje predošlé školské filmy (najmä za stredometrážny film Druhé dejstvo, ktorý bol v českej kinodistribúcii spoločne s filmom Bába Zuzany Špidlovej), zaradením na Berlinale potvrdil, že patrí k nastupujúcej generácii režisérov hraných filmov, ktorých tvorbu stojí za to sledovať.

Programová riaditeľka sekcie Forum Anna Hoffmannová oznámila filmovým tvorcom, že „na uvedení filmu sa zhodli všetci členovia komisie“. Príbeh filmu rozpráva o dvoch dvanásťročných chlapcoch, ktorí sa náhodne ocitnú v cudzom byte na novoročnej oslave. Prežijú prvé stretnutie s láskou a sexualitou, prestanú vnímať čas a neuvedomia si, že ich doma zháňajú a pravdepodobne už ich hľadá polícia.

„Rád pracujem s hercami. Spoločne sme skúmali tému straty milostných ideálov, sexualitu, v ktorej láska nezaujíma žiadne miesto alebo je maskou neistoty, obranným mechanizmom pred nehou,“ uiedol Olmo Omerzu. Chcel nakrútiť film, ktorý by sa iným spôsobom zaoberal prechodom z detstva do dospelosti a zachytiť, ako sa detský svet zrkadlí vo svete dospelých a naopak. V jeho filme sa deti dostávajú do situácií, pred ktorými by mali byť, aspoň podľa našich spoločenských zvyklostí, chránené.

Predstavitelia detských rolí Vojtěch Machuta a Jan Vaši pôsobia veľmi autenticky i vedľa herca Martina Pechláta a jeho mladších hereckých kolegov Natálie Řehořovej a Jiřího Černého.

„Pre debutujúceho mladého režiséra môže byť svetová premiéra na festivale v Berlíne zásadným odrazovým mostíkom pre jeho ďalšiu kariéru, distribúciu filmu mimo Českú republiku a ďalšie zahraničné festivaly. Pre herca má Berlinale význam aj z hľadiska každoročne vyberaných talentov projektu Shooting Stars, čo by sa mohlo našich hercov týkať v budúcom roku,“ povedal producent filmu Jiří Konečný zo spoločnosti Endorfilm.

A-Night-Too-Young_z-EndorfilmKonečný má s festivalom v Berlíne skúsenosť už z minulého roka, keď sa ako producent filmu Nesvatbov zúčastnil festivalu s režisérkou Erikou Hníkovou. Nesvatbov si z festivalu odniesol Cenu čitateľov časopisu Der Tagesspiegel pre najlepšiu snímku sekcie Forum.

Svetová premiéra Príliš mladej noci sa v Berlíne uskutoční 13. februára o 22.00 h, nasledovať budú ďalšie tri projekcie pre verejnosť. Do českej distribúcie si film vybrala ešte pred rozhodnutím berlínskeho festivalu spoločnosť CinemArt, ktorá ho uvedie do kín 22. marca.

Ani nie sedemdesiatminútový film nádejného režiséra Olma Omerzu vznikol podľa pôvodného scenára Bruna Hájka, ktorý potom spoločne prepisovali v trojici ešte s Jakubom Felcmanom. Koproducentom filmu je Česká televízia, Studio FAMU, slovinská spoločnosť Arsmedia a podporil ho Štátny fond pre podporu a rozvoj českej kinematografie a Slovinskej filmové centrum.

Hoci je sekcia Forum na Berlinale nesúťažná, filmy z nej môžu byť ocenené niektorými nezávislými porotami. Film môže získať tiež Cenu pre najlepší debut, ktorá sa udeľuje naprieč sekciami.

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk