ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Rumový denník (The Rum Diary)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

RUM_1Paul Kemp chce v Portoriku získať novinárske ostrohy, ale zisťuje, že noviny sú predovšetkým tovar. Aby sa predávali, nepíšu o tom čo sa deje, ale o tom, čo chcú ľudia čítať. Mladý muž spoznáva, že oficiálni (aj menej oficiálni) predstavitelia USA sa v Portoriku usilujú len o jediné: zarobiť za každú cenu, bez ohľadu na pravdu, spravodlivosť, zákony či dobro. A že jediné, čo proti tomu môže robiť, je dať si ďalší pohárik rumu.

Štvormiliónové Portoriko má ako pridružený štát USA viacero bizarných špecifík. Občania Portorika sú občanmi USA, ale občania iných štátov USA nie sú občanmi Portorika. Menou je americký dolár, dominantným jazykom španielčina, niet tam národnostných menšín a neplatia americké zákony ani daňové predpisy. Preto bola táto karibská krajina oddávna rajom amerických špekulantov, mafiánov, gangstrov a podvodníkov. O Portoričanoch máme dojem, že sú sociálne utláčaní, vykorisťovaní a biedni. Len málokto vie, že obyvatelia nemusia platiť federálne dane, môžu však využívať federálne dávky, životná úroveň je v porovnaní s inými štátmi Karibiku vysoká a napríklad hlavné mesto San Juan sa môže pýšiť aj metrom. Na rozdiel od Bratislavy.

rum_1Film Rumový denník nám však Portoriko predstavuje v roku 1960, v medzičase, keď v Spojených štátoch povojnové budovateľské nadšenie opadlo a do popredia sa dostala nová, deprimovaná generácia. Amerika už mala svojich bítnikov i rock, no ešte sa naplno nerozhorelo hnutie hippies. Staré už dožívalo, ale nové ešte neprichádzalo.  V tejto dobe do portorického hlavného mesta prikvitol z USA mladý muž, ktorý by chcel byť spisovateľom, ale jeho romány nikto nečíta, nuž sa rozhodol živiť ako novinár a zamestnal sa v sanjuanskom denníku, z ktorého sa vykľuje upadajúci podnik, zamestnávajúci najrôznejších čudákov, alkoholikov a iné skrachované existencie. Ale to je v poriadku, veď ani Paul Kemp nie je novinár. A rum mu evidentne chutí.

Mohlo to byť o veľkých predsavzatiach, ktoré sa utopili v alkohole. Mohlo to byť o strácaní novinárskej naivity a ideálov pod vplyvom životnej reality. Mohlo to byť o prvých skúsenostiach s halucinogénnymi drogami, ktoré sa dočkali slávy v nadchádzajúcej ére hippies. Mohlo to byť o zvodnom pôvabe dekadencie, ale rovnako aj o koloniálnych podobách americkej demokracie. Mohol to byť hemingwayovský príbeh z Karibiku, o silných mužoch, krásnych ženách a neskrotnej vášni. Mohla to byť dráma. Mohla to byť komédia. Mohla to byť sociálna kritika. Mohlo to byť rumové delírium. Mohla to byť psychedélia. Rumový denník chce byť všetko dohromady a napokon vlastne tak trochu nie je ničím.

rum_7Retrofilm s niekoľkými komickými, romantickými, psychedelickými aj akčnými scénami akoby sa nedokázal rozhodnúť do ktorého žánru patrí, ale ani o čom chce rozprávať. Načína mnoho tém i príbehov, ale vzápätí ich opúšťa, prechádza z jedného na druhý alebo ich necháva nevyužité, bez pointy, bez konca, nedopovedané. Do značnej miery tak stráca pútavosť a divákovou motiváciou sa stávajú len atrakcie v podobe hercov či prírodných krás. Na dve hodiny je to primálo, hoci už i len skeč s rozbitou fiatkou stojí za to!

Nie je to chyba predlohy. Veď ako námet poslúžil autobiografický román toho istého amerického spisovateľa, novinára, alkoholika, narkomana a škandalistu Huntera S. Thompsona, ktorý napísal aj predlohu k fenomenálnej snímke Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas, kde Depp v roku 1998 tiež stvárnil v hlavnej role Thompsonove alter ego – novinára, alkoholika a narkomana na začiatku sedemdesiatych rokov. Paradoxne tak pred trinástimi rokmi 35-ročný Depp hral 34-ročného Thompsona, kým dnes, v Rumovom denníku, hrá 48-ročný Depp Thompsona, keď mal 23 rokov.

RUM_6Depp je i producentom Rumového denníka, ktorým sa k filmovej réžii po devätnástich rokoch vrátil britský herec Bruce Robinson (Jennifer 8). Ten si sám napísal aj scenár, a tak zodpovednosť za premárnené šance leží najmä na ňom. Zlá dramaturgia a z nej vyplývajúca nejasná režijná koncepcia spôsobili, že Rumový denník sa vzdialil knižnej predlohe i jej duchu.

Mnohé, našťastie, zachraňuje charizma Johnnyho Deppa a krása Amber Heard. I keď Depp v hlavnej role novinára Kempa sa už niekomu môže zdať neobjavný, monotónny, ba mierne otrepaný a Amber žiari predovšetkým vďaka fyzickým pôvabom, nie hereckému kumštu. Deppov Kemp mal veľa dôvodov na zmenu, dozrievanie, dospievanie, no keď si napokon v závere stane za kormidlo ukradnutej lode a (tak trochu na štýl pochabého pirátskeho kapitána) odpláva z Portorika smer USA, odchádza takmer rovnaký, ako do filmu vstúpil. Herecky zaujímavejší sú notorik-intelektuál Moburg (Giovanni Ribisi) a najmä Kampov spolubývajúci, fotograf Sala (Michael Rispoli). Aaron Eckhart ako vypočítavý „podnikateľ“ Sanderson nedostal priestor na stvárnenie charakteru a vytvoril aspoň zaujímavú odpudzujúcu figúrku.

rum_5Kameraman Dariusz Wolski využil bohaté skúseností s Karibikom i s Deppom (Piráti Karibiku 14, Sweeney Todd, Alica v krajine zázrakov) na nakrútenie príjemných pekných nenáročných obrázkov, na ktoré sa dobre pozerá a v prvom pláne nesú všeobecne zrozumiteľné posolstvá (narastajúce napätie je zobrazené ako zamračené dusno pred búrkou, očistu po katastrofe symbolizuje dážď). Hudbu Christophera Younga zatláčajú do úzadia bohato využívané, dodnes populárne dobové šlágre. To ony dodávajú snímke pohodovú, priam rozmarne veselú atmosféru.

Rumový denník sa občas blysne komikou, inokedy naznačí drámu, potom zasa spoločenskú i politickú kritiku. Ale len letmo, ako v alkoholickom opare kĺže po povrchu, nenačiera hlbšie. V protiklade k námetu je ľahkou príjemnou oddychovou záležitosťou, ktorá nekladie nároky na divákov intelekt ani cit a v pamäti sa dlho neudrží, lebo nemá čím.

 

Rumový denník (USA 2011)rum_109
The Rum Diary
110 minút
Námet: Hunter S. Thompson.
Scenár a réžia: Bruce Robinson.
Kamera: Dariusz Wolski.
Strih: Carol Littleton.
Hudba: Christopher Young. Účinkujú: Johnny Depp, Aaron Eckhart, Richard Jenkins, Amber Heard, Michael Rispoli, Giovanni Ribisi, Marshall Bell, Amaury Nolasco a ďalší.
Premiéra 15. decembra 2011

Foto: Forum Film Slovakia

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk
Share/Save/Bookmark