Nechápem, ako to dokáže (I Don't Know How She Does It)

Nechapem_1_resizeRovnica šťastia vraj predpokladá  šťastie v práci i v súkromí. Nežnejšia polovička ľudstva  však práve tu naráža na problém a  rieši otázku, ako zvládnuť kariéru  i rodinu. Nie je totiž jednoduché byť  milujúcou matkou, starostlivou manželkou, skvelou gazdinou a zároveň úspešnou vo svojom povolaní. Zdá sa, že hrdinke filmu Nechápem, ako to dokáže - Kate Reddy (Sarah Jessica Parker) sa to darí.

Cez deň je úspešnou finančnou manažérkou v prestížnej bostonskej spoločnosti a večer sa vracia k milovanému, ale menej úspešnému manželovi Richardovi (Greg Kinnear) a ich dvom deťom dvojročnému Benovi a päťročnej Emily. Snaží sa nikoho Nechapem_2_resizea nič nezanedbávať, všetko stihnúť a teda nečudo, že je v jednom kolotoči a nestíha... hoci aj prvé strihanie synových vlasov. V jednom okamihu si uvedomí, že je toho na ňu asi predsa len priveľa. To vo chvíli , keď dostane dôležitú  zákazku v New Yorku a manželovi zároveň ponúknu vysnívanú prácu. Postupne sa od seba začínajú vzďaľovať, lebo Kate musí zrazu veľa cestovať, spoliehať sa na opatrovateľku, čo sa nepáči najmä dcére ani manželovi a všetko ešte skomplikuje jej šarmantný obchodný partner Jack Abelhammer (Pierce Brosnan), ktorému nie je ľahostajná. Podarí sa Kate nakoniec nájsť šťastie a svoje skutočné miesto v živote?

Nechapem_4_resizeTakto rozohráva príbeh o nástrahách rovnoprávnosti  a problémoch zamestnanej matky Kate -  britský herec, scenárista a režisér Douglas McGrath  (1958). Ako filmový režisér debutoval v  roku 1996 kostýmovým  filmom Emma v hlavnej úlohe s Gwynneth Paltrow.  Nasledovali tituly Náš človek (2000), Nicholas Nickleby (2002) a  Pochybná sláva (2006) Svoj piaty film Nechápem, ako to dokáže (2011) venoval opäť ženskej hrdinke, ale zo súčasnosti. Nakrútil  ho podľa rovnomennej knihy  Allison Pearson  a   scenára  Aline Brosh McKenna. Keďže si pred niekoľkými rokmi  vyskúšal televízny dokumentárny seriál,  neprekvapuje, že kombinuje hrané pasáže s akousi  anketou, v ktorej   protagonistka komentuje stav vecí, alebo o nej hovorí jej  najlepšia priateľka, spolupracovníci, ale aj  predstaviteľka opačného štýlu života  -  solventná matka spolužiačky jej dcéry zo škôlky, žena, ktorá nechce a ani nemusí byť zamestnaná, môže si zaplatiť služby v domácnosti a väčšinu dňa trávi vo fitniscentre, aby si uchovala postavu.  Vlastne len najlepšia priateľka, ktorá je tiež pracujúca slobodná Nechapem_6_resizematka,  chápe problémy, s ktorými Kate zápasí v súkromí, na pracovisku i v spoločenskom živote. Stále sa  vracia  moment konfrontácie:  Svokra  s istou dávkou nostalgie spomína na svoju mladosť, keď bolo jasné, že manžel zarába a žena sa stará o deti. Obdivuje síce syna, že vie napríklad prebaliť syna, postarať sa o deti, ale nechápe nevestu, že je posadnutá svojou prácou a nechce sa jej vzdať. Na  rozdiel od  spolupracovníčky Momo sa však nechce vzdať ani rodiny. Verí, že  všetko zvládne. Mimochodom, keď sa ktosi z hostí na  domácej párty spytuje manžela, čím sa vlastne zaoberá jeho manželka, či naozaj robí niečo významné s financiami, odpovedá uveličene: moja žena je žonglér. Ono, inak ako žonglovanie sa  tento spôsob života vlastne ani nedá označiť. Nuž a istým fórom je skutočnosť, že do ústrednej postavy ambicióznej, ale viditeľne uštvanej ženy-matky Kate obsadil režisér niekdajšiu hviezdu seriálu i rovnomenného filmu Sex v meste.

Nechapem_7_resizeTéma ženskej rovnoprávnosti  nie je pre nášho diváka žiadnou novinkou. Skôr prekvapuje, že je neustále aktuálna a že sa jej ujal muž. Možno aj preto však vyznieva táto romantická komédia tak zmierlivo až bezzubo, mužsko-ženské problémy sa neriešia, iba sa o nich hovorí. A aj keď sa nepatrí prezrádzať rozuzlenie príbehu je,  samozrejme, vysnívano cukríkovo šťastné – všetci sú spokojní. Na druhej strane v porovnaní so záplavou amerických  tzv. romantických komédií, v ktorých divák žasne nad  záplavou vulgárnosti a trápnosti sa podarilo McGrathovi nakrútiť príjemný, kultivovaný film.

Nechcite však odpoveď na základnú otázku šťastia a emancipácie. Titul filmu je pravdivý:  Nechápem, ako to dokáže.

Nechpem_resizeNechápem, ako to dokáže (I Don´t Know How She Does It), USA, 2011
Réžia: Douglas McGrath