Na MFF Bratislava bude slovenský film Viditeľný svet

IFF_B_-logo_resizeProgram 13. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava  opäť láka divákov na kvalitné, žánrovo a  tematicky rôznorodé filmy v súťažných a nesúťažných programových sekciách. V súťaži sa tradične budú o festivalové ceny uchádzať hrané, dokumentárne a krátke filmy.

Súťaž prvých a  druhých hraných filmov je dominantnou sekciou medzinárodných súťaží. Začínajúci tvorcovia majú šancu dostať sa do povedomia divákov aj ľudí z filmového priemyslu. Byť objavený, alebo opätovne potvrdiť svoj talent. Filmy do Súťaže prvých a druhých Love.net_3_resizehraných filmov vyberal hlavný dramaturg 13. MFF Bratislava, srbský filmový kritik Nenad Dukić, podľa ktorého je „hlavná súťaž komponovaná tak, aby ukázala rôznorodosť tém, ktorými sa mladí režiséri a scenáristi zaoberajú a  súčasne odlišnosť filmárskych štýlov“. Vo výbere sa tak stretli napríklad minimalistická road movie dráma argentínskeho režiséra Pabla Giorgelliho Las Acacias a francúzska snímka 17 Girls režisérskeho dua Dalphine a Muriela Coulinovcov, ktorí prostredníctvom filmu poukazujú na aktuálne sociálne a existenčné problémy mladých ľudí. Na festival sa „vracia“ taliansky režisér Gianni Di Gregorio, ktorý v roku 2008 vyhral Grand Prix MFF Bratislava so svojim debutom solar_eclipse2_resizeSviatočný augustový obed. Tento rok bude súťažiť jeho druhý hraný film Salt of  Life. O hlavnú cenu sa bude uchádzať aj zástupca tureckej kinematografie režisér Tolga Karaçelik s filmom Tool Booth, divácky hit z Bulharska film Love.net od Illiana Djevelekova, ale aj intímna slovenská dráma Viditeľný svet debutujúceho Petra Krištúfka.

Súťaž dokumentárnych filmov chce ukázať to najlepšie zo súčasnej produkcie svetového dokumentárneho filmu. Zostavovateľ sekcie - absolvent filmovej vedy na bratislavskej VŠMU Pavel Smejkal potvrdzuje, že “desiatka filmov v súťaži je vybraná tak, aby reprezentovala rôznosť žánrov, prístupov a štýlov. Sekcia je zostavovaná s ambíciou predstaviť návštevníkom bratislavského festivalu diela, o ktorých sa hovorí, a zároveň objavovať filmy, o ktorých sa ešte celkom iste hovoriť bude”. Tieto kritériá nepochybne spĺňajú filmy ako taliansky Il castello, brilantná štúdia prostredia milánskeho letiska v „post-9/11“ ére, či pôsobivý Abendland rakúskeho dokumentaristu Nikolausa Geyrhaltera, ktorý na diváka úspešne prenáša fascináciu nočným životom. O najlepší dokumentárny film “zabojuje” aj oceňovaný dokument Cinema Komunisto o dejinách juhoslovanskej kinematografie a najmä jej výkladnej skrine – filmového štúdia Avala, ktorý režisérka Mila viditelnysvet_trojan_resizeTurajlic vyskladala z výpovedí zainteresovaných filmárov a dômyselne zakomponovaných archívnych materiálov. Divákom sa predstaví aj český dokumentarista Martin Mareček so svojím najnovším počinom – prípadovou štúdiou o úskaliach rozvojovej pomoci Pod sluncem tma, ktorá je plná nečakanej komiky.

Súťaž krátkych filmov prezentuje filmy, ktoré pre tvorcov často znamenajú štart filmovej kariéry. Súťaž dáva priestor inovácii a tvorivému experimentu. Zostavovateľ sekcie - historik umenia a filmu Erwin Houtenbrink pristupoval k výberu veľmi starostlivo. „Snažil som sa ukázať bohatosť a rozmanitosť výberom rôznych druhov krátkych filmov, nakrútených s rôznymi rozpočtami, v rôznych kultúrach, začínajúcimi aj skúsenými režisérmi. Mnohé z vybraných filmov mali premiéru na festivaloch v Cannes, Benátkach, či Annency a niektoré získali aj ceny. Chcem zdôrazniť, že formát krátkeho filmu je umením sám osebe – jeho formy, témy, ambície a história sa výrazne líšia od výroby dlhometrážneho filmu“. Do súťaže sa napokon dostal napríklad grécky originálny metaforický film Casus Belli či nemecká snímka Six Easy Pieces. Film využíva techniku stop-motion, ktorá sa ukázala ako dokonalý prostriedok na ukázanie manželstva medzi umením a technológiou. Na hranici medzi Barmou a Thajskom sa odohráva írsky film Crossing Salwen, ktorého príbeh evokuje násilie, krásu a nadprirodzeno. Jedinečnou hudobnou animáciou je holansko-belgicko-francúzsky film Monster of Nix, o svete obývanom podivnými tvormi, zvieratami a  ľuďmi (hlasy im prepožičali napríklad hudobník Tom Waits a režisér Terry Gilliam). Rôznorodosť Súťaže krátkych filmov dopĺňa aj precízne vystavaná belgická poetická dokumentárna esej Dimanches, ktorá ukazuje množstvo činností, čo ľudia robia i nerobia počas dňa voľna – nedele,  švédsky film Killing the chickens to scare the monkeys zasa majstrovsky kombinuje prvky fotografie, dokumentárneho filmu, divadla a drámy, aby divákovi ukázal bolestivé vzťahy medzi jednotlivcom a štátom. Do desiatky vybraných krátkych filmov bola zaradená aj americká snímka Light Escapes Through the Intervals, inteligentné a meditatívne dielo, ktoré hladí naše zmysly a súčasne na ne útočí.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa po ôsmich rokoch opäť presúva  na pravú stranu Dunaja do bratislavského Starého mesta. Festival sa uskutoční v Kine Mladosť, v kinosále Slovenskej národnej galérie, v Mestskom divadle P.O.Hviezdoslava a po prvýkrát aj v nových priestoroch moderného centra Eurovea - v troch kinosálach multiplexu Cinema City {predtým Palace Cinemas} a v Kine Lumière {bývalé Charlie centrum}. Festivaloví návštevníci tak budú môcť čas medzi jednotlivými projekciami využiť aj na príjemnú jesennú prechádzku.