Bratislava má nové kino Lumière

SFU_resizeSlovenský filmový ústav (SFÚ) otvoril 5. septembra 2011 v centre Bratislavy kino Lumière  (bývalé Charlie centrum) na Špitálskej ulici 4. Premietať sa začne v dvoch kinosálach na prízemí, z ktorých každá denne v dvoch predstaveniach ponúkne filmy domácej, európskej i svetovej kinematografie. S kinom Lumière sa do centra Bratislavy vrátia aj filmy, ktoré nepatria do mainstreamovej kinematografie a majú málo príležitosti dostať sa k divákovi.

Kino Lumière  (bývalé Charlie centrum a Charlie’s) je vo vlastníctve Slovenskej republiky a v správe ho má Slovenský filmový ústav od roku 1991, keď sa stal samostatnou inštitúciou a tieto priestory dostal do svojej zriaďovacej listiny delimitáciou zo Slovenskej filmovej tvorby Koliba. Od začiatku boli priestory filmového klubu prevádzkované prostredníctvom nájomcov –  spoločnosti Štúdio Tri, s. r. o. a Charlie´s Rudolfa Biermanna, ktorá ho celé 90. roky mala v prevádzke. SFÚ ho využíval len na prevádzkovanie archívneho kina Filmotéka. Posledným nájomcom týchto priestorov bola spoločnosť IC Centrum, s. r. o., ktorá napriek vypršaniu nájomnej zmluvy 31. júla 2007  priestory používala naďalej bez právneho titulu až do konca roku 2009, keď SFÚ pre neplatenie nákladov za elektrickú energiu prerušil jej dodávku a zabezpečil ukončenie prevádzkovania týchto priestorov. Odvtedy bol objekt uzavretý. V súčasnosti s bývalým nájomcom bežia ešte dva súdne spory, pričom jeden je už ukončený právoplatným rozsudkom, na základe ktorého sa reprezentanti SFÚ so súdnym exekútorom, notárom a právnym zástupcom dňa 11. júla 2011 dostali do objektu. Odvtedy za rekordne krátky čas pripravil SFÚ prevádzku tohto objektu a  bude to po prvýkrát, čo bude SFÚ tieto priestory prevádzkovať sám.

SFÚ od septembra sprístupní pre verejnosť dve najväčšie kinosály, ktoré sa nachádzajú na prízemí s počtom sedadiel 209 a 87. Premietať sa bude v každej dvakrát denne. Zatiaľ sa v kine bude premietať 35 mm filmové nosiče, ale s kvalitným dolby stereo zvukom, ktorý v tomto objekte nebol. Generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký k otvoreniu kina povedal: „V súčasnosti je našou prioritou tieto priestory čo najskôr sprístupniť, pretože stav, v akom sa kiná v Bratislave nachádzajú, je katastrofálny. SFÚ do budúcna pripravuje kompletnú rekonštrukciu a prestavbu tohto objektu, plánujeme ju na rok 2013, pričom SFÚ v spodných priestoroch objektu vybuduje vlastné digitalizačné pracoviská. Súčasné sprevádzkovanie robí SFÚ z vlastných zdrojov, prestavba a rekonštrukcia bude spolufinancovaná z prostriedkom európskej únie cez program OPIS 2.“

Pregram nájdete: http://www.aic.sk/kinolumiere/ a na http://www.navstevnik.sk/faces/home.html.