Priest 3D (Priest)

kazatel_p745316Ak distribučná spoločnosť neumožní filmovým novinárom a recenzentom na novinárskej predpremiére vidieť snímku, ktorú uvádza do kín, spravidla to značí, že si uvedomuje jej neveľké kvality a chce sa vyhnúť dôsledkom negatívnej kritiky. V prípade amerického sci-fi thrilleru Priest 3D režiséra Scotta Ch. Stewarta to celkom neplatí. Skôr to vyzerá ako šikovný marketingový ťah: kritik sa vyberie do kina na bežné premietanie pre verejnosť s očakávaním absolútneho zla, už si brúsi jedovaté pero, pripravuje sarkastické floskuly – a odrazu vidí celkom podarenú zábavu, ktorú nemožno len tak spakruky znosiť pod čiernu zem.

Na začiatku bol rovnomenný kórejský komiks Priest autora Hyung Min-woo z roku 1998. Postmodernistické dielko, ktoré zručne a najmä zábavne kombinuje upírsky horor, western, postapokalyptickú antiutopickú science fiction a ezoterickú fantasy. Dovedna 16 častí prinieslo detailne prepracovaný alternatívny svet, v ktorom oddávna bojujú dva inteligentné živočíšne druhy: ľudia a upíri. Boj ľudí riadi Cirkev, vzdialene podobná tej našej katolíckej, lenže jej duchovní sú zároveň majstrami bojových umení, hubiteľmi upírov. Po zničujúcej vojne upíri skončili v rezerváciách, Cirkev si uzurpovala totálnu moc a jej bojoví kňazi stratili význam, stali sa pre ňu zbytočnými, ba nebezpečnými. No keď sa podlé upírie plemä chystá na odvetu, sebaistá arogantná Cirkev nedbá varovných znakov a kňazi-bojovníci musia zasiahnuť aj proti jej vôli.

kazatel_p052921Hollywoodski producenti, medzi ktorými je i režisér Sam Raimi (Evil Dead I a II, Spider-Man IIII), zverili scenár debutujúcemu Corymu Goodmanovi a za režiséra vybrali Scotta Charlesa Stewarta, skúseného špecialistu na vizuálne efekty (Mars útočí!, Sin City, Harry Potter, Piráti Karibiku, Iron Man), i napriek tomu, že svojím celovečerným režijným debutom Légia kritikov nepresvedčil o režisérskom nadaní. Rozhodujúce asi bolo, že Légia s rozpočtom 26 miliónov dolárov v kinách utŕžila 68 miliónov a skončila v pluse.

Režisér si vybral známych hercov. Predovšetkým svojho obľúbenca Paula Bettanyho, ktorý stvárnil hlavnú rolu aj v Légii, ale nám utkvel predovšetkým ako bezcitný albínsky mních-zabijak Silas z Da Vinciho kódu. V ďalších úlohách účinkujú starí známi Karl Urban, Maggie Q, Christopher Plummer, Mädchen Amick, Brad Dourif, ale aj mládežnícke hviezdy Lily Collins s Camom Gigandetom (Súmrak).

kazatel_p907035Za kamerou stál Stewartov častý spolupracovník, skúsený Don Burgess, nominovaný na Oscara za Forresta Gumpa, kameraman Spider-Mana a Terminátora 3. Mnohé ocenenia získal i hudobný skladateľ Christopher Young, podpísaný pod snímkami ako Hellraiser, Bat*21, Mucha II, Hard Rain, Swordfish, Spider-Man 3 či Box. Strihačka Lisa Zeno Churgin má skúsenosti z diel typu Mŕtvy muž prichádza, Gattaca a Pravidlá muštárne. Pomáhala jej dlhoročná asistentka strihu Rebecca Weigold (Tank Girl, Pearl Harbor, Veľká ryba, Karate Kid). Skrátka – zostava, ktorá nemohla nechať padnúť ani režisérske nemehlo ako Scott Ch. Stewart.

A skutočne: réžia je nemastná-neslaná, nenápaditá, so sklonom len ilustrovať, popisovať a kĺzať po povrchu, no skvelý obraz, dynamický až nervný strih, typovo dobre zvolení herci, hudba, ktorá nikdy nie je ani o kúsok menej patetickejšia ako treba a najmä – načisto šialený komiksový svet Hyunga Min-woo za prispenia 60 miliónov dolárov, vydarených trikov a minutáže pod obligátnu hodinu a pol dali vzniknúť pozerateľnej zábave.

kazatel_p158503Veď azda nikto nečaká od filmu tohto druhu psychologickú drámu alebo bláznivú veselohru. V pestrej zmesi sú všetky poznávacie znaky, zákony, stereotypy a klišé westernu, hororu i sci-fi. Krásne romantické dievča v čipkách, nebojácny čestný mních s temným tajomstvom, krvilačné obludy olepené hnusným slizom, cudzinec s čiernym širákom, apokalyptickí jazdci na motorkách, slnkom spálené púšte, klaustrofobické mestá, totálna moc... Triky sú vydarené, efekty efektné, hry s farbami, jasom, kontrastom i ostrosťou obrazu hravé, stereoskopický obraz sugestívny, monumentálna hudba v štýle majstra Morriconeho len tak duní a i keď sa napätie akosi nie a nie dostaviť, dočkáme sa aspoň zopár typických hororových preľaknutí. Všetko pekne odsýpa, minutáž neumožňuje žiadne hluché miesta – na druhej strane však nehrozí, že by sa divák mohol stratiť v príbehu, pretože ten je zjednodušený na samotnú dreň, kostru, podstatu: nahnevajú ho – nakope im zadky.

kazatel_p140842A ak by vás náhodou tento rafinovaný dej nezaujal, môžete sa zabávať aspoň rátaním motívov z iných filmov a ich radením pekne podľa abecedy, od A ako Apocalypse Now cez Blade Runnera až po Star Wars, Sudcu Dredda, Šialeného Maxa, Upíra Nosferatu, Votrelca, Vtedy na Západe a Zlatý kompas.

Načo toľká skromnosť? Veď iní distributéri celkom bežne vyhlasujú za veľdiela a udalosti sezóny oveľa väčšie kr(v)aviny!

Priest 3D (USA 2011)
Priest
87 minút
Námet: Min-Woo Hyung. Scenár: Cory Goodman. Réžia: Scott Charles Stewart. Kamera: Don Burgess. Strih: Lisa Zeno Churgin, Rebecca Weigold. Hudba: Christopher Young. Účinkujú: Paul Bettany, Karl Urban, Cam Gigandet, Maggie Q, Stephen Moyer, Lily Collins, Christopher Plummer, Mädchen Amick, Brad Dourif a ďalší.
Premiéra 12. mája 2011