Art Film Fest opäť prinesie svetové filmy

Art_Film_logo_resizeFilmy ovenčené zlatými „medailami“ na prestížnych svetových festivaloch, majstrovské diela klasickej komédie, nové filmy domácich tvorcov, snímky priamo z ázijskej filmovej kuchyne či pocta oscarovému filmovému velikánovi. A ešte viac filmovej nádielky ponúkne návštevníkom 19. ročník Art Film Festu, ktorý sa uskutoční od 17. do 25. júna 2011 v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. Medzinárodný filmový festival aj tento raz prinesie na Slovensko filmy, ktoré nemožno bežne vidieť v našich kinách.

Už tradične sa diela filmárov z celého sveta stretnú v dvoch súťažných sekciách. Medzinárodná súťaž hraných filmov je dominantou Art Film Festu. Predstaví diela talentovaných začínajúcich režisérov, ktoré zožali úspechy aj na svetových festivaloch.O hlavnú trofej festivalu – Modrého anjela, sa vo filmovom ringu popasujú tvorcovia, ktorí sa podpísali pod svoj prvý, druhý alebo tretí film. „Naša súťaž nemá ambíciu predstavovať výlučne filmy ocenené na najprestížnejších fórach, i keď sa im, samozrejme, nebránime. A určite bude tých ocenených v konečnom výbere nepochybne viac. Do súťaže sa snažíme dostať snímky s výrazným autorským rukopisom, originálnou ideou a presvedčivým filmárskym spracovaním,“ povedal riaditeľ festivalu Peter Nágel

Druhou súťažnou sekciou je Medzinárodná súťaž krátkych filmov, ktorá každoročne patrí k divácky obľúbeným súčastiam festivalu. Aj tento raz ponúkne bohatú zmes hraných, dokumentárnych, experimentálnych a animovaných filmov, profesionálnych i študentských,  z celého sveta.

Slovenská sezóna opäť zmapuje „ovocie“ domácich tvorcov. Ponúkne nielen najnovšie celovečerné snímky, ale aj zaujímavé stredometrážne a krátke tituly a výber zo študentskej tvorby. Do programu sú zaradené aj dva stredometrážne nové dokumenty Chcela by som byť matka režiséra Mareka Šulíka a Povieme si to v nebi Jara Vojteka.

Filmy zo starého kontinentu, ktoré očarúvajú celý svet, predstaví sekcia Európske zákutia, ktorá bude pravdepodobne najpočetnejšia. „Už dávno neplatí, že v Európe sa nakrúcajú nudné, nezáživné filmy, vhodné akurát tak pre salónnych snobov. Náš výber ponúka diela skúsených, uznávaných majstrov, ale upozorňuje aj na nové mená, očakávané talenty,“ vysvetľuje zostavovateľ sekcie Peter Nágel. Návštevníci festivalu sa môžu tešiť na nové diela Kena Loacha, Petra Mullana, Rachida Bouchareba alebo Jerzyho Skolimowskeho.

Sekcia Okolo sveta objavuje pozoruhodné diela z mimoeurópskeho priestoru, ktoré už majú na konte ocenenia z prestížnych prehliadok. Takým je napríklad izraelský národný kandidát na Oscara Manažér ľudských zdrojov (The Human Resources Manager), ktorý získal Cenu divákov na festivale v Locarne a deväť izraelských filmových cien alebo momentálne najslávnejší iránsky film Odlúčenie Nadera a Simin (Jodaeiye Nader Az Simin), ktorý pred dvoma mesiacmi získal Zlatého medveďa v Berlíne.

Prezident Art Film Festu, herec Milan Lasica, pripravil pre návštevníkov opäť To najlepšie z komédie. Obľúbená sekcia milovníkov starej a dobrej filmovej klasiky vzdá poctu nedávno zosnulému talianskému režisérovi Mariovi Monicellimu, ktorého nezabudnuteľné komédie so slávnymi talianskými hereckými hviezdami potešia pamätníkov i mladú generáciu. Známe komédie ako Nové strašidlá (I nuovi mostri), Chceme plukovníkov (Vogliamo i Colonelli), Casanova 70 či Veľká vojna ( La grande guerra), doplnené úvodmi Milana Lasicu, určite pobavia všetkých.

Novinkou na Art Film Feste bude profilová prehliadka najnovších a najlepších kanadských filmov z filmársky najrešpektovanejšej časti Kanady, z Québecu. Sekcia Focus: Quebec Screen prinesie reprezentatívnu zostavu najúspešnejších filmov za posledné tri roky, ktoré boli nominované alebo ocenené na najvýznamnejších domácich i zahraničných podujatiach. Možno spomenúť snímku Curling režiséra Denisa Côtého, ktorá nie je dokumentom o športe s rovnakým názvom, ale drsnou rodinnou drámou ocenenou na minuloročnom filmovom festivale v Locarne.

Po prvý raz sa na Art Film Feste ocitnú v programe Nebezpečné deti. „Je to tematická sekcia o malých deťoch, ktoré by ste asi nechceli mať doma,“ vysvetľuje zostavovateľ sekcie Martin Ciel. Ponúkne napríklad hrôzostrašný film Deti (The Children) britského režiséra Toma Shanklanda o deťoch, ktoré ste priviedli na svet, ale ony vás z neho odvedú.

Už každoročne populárna sekcia Láska a anarchia aj tento ročník predstaví nezávislé filmy z celého sveta. Návštevníci si budú môcť pozrieť aj peruánsky film Október (Octubre) od mladých autorov, bratov Daniela a Diega Vegovcov, ktorý je svojráznou minimalistickou poctou Jimovi Jarmuschovi.

Stále miesto na Art Film Feste má už aj sekcia Late Night Show, ktorá je  venovaná divákom, ktorí ešte majú v neskorý večer energiu zabaviť sa pri poslednej projekcii dňa. „Tento rok potešíme fanúšikov hororov, ale aj kung-fu filmov,“ hovorí zostavovateľka sekcie Ivana Petríková. Určite stojí za zmienku australský horor Milovaní (The Loved Ones) režiséra Seana Byrnea, ktorý sa stal veľkým hitom mnohých hororových a fantastic film festivalov a odniesol si aj cenu z festivalu v Toronte. Predstaviteľ hlavného hrdinu, herec Xavier Samuel, je naším divákom známy napríklad z filmového spracovania Twilight ságy.

To najzaujímavejšie z ázijskej filmovej kuchyne prinesie sekcia Prísľuby z Východu. „Sekcia ukazuje dravšiu, živšiu a azda aj vášnivejšiu stránku východoázijských filmov, otvorenejšiu pre širšie publikum,“ hovorí jeden zo zostavovateľov sekcie Adrian Žiška. Jedným z najatraktívnejších filmov bude  Stroskotanec vo veľkomeste (Kimssi pyoryugi), príbeh novodobého Robinsona Crusoea, ktorý bol v Južnej Kórei vyhlásený za jednu z najlepších komédií.

_______________________________________________________________