Víťazi festivalu Early Melons

Early_logoŠtvrtý  ročník Medzinárodného festivalu študentských filmov Early Melons sa oficiálne skončil v nedeľu 20. marca 2011. Porotcovia jednotlivých súťaží vyhlásili víťazov, medzi nimi uspeli aj Slováci. Najlepším videoartom v súťaži Videosekt 2011 sa stala audiovizuálna meditácia Flow (Tok) českého režiséra Vladimíra Turnera. Porota v zložení Martin Arnold, Peter Barényi a Jakub Jasiukiewicz sa rozhodla udeliť aj jedno čestné uznanie – získala ho maďarská autorka Kati Bessenyei za svoje video Excuse Me (Prepáčte mi), ktoré je krátkym príbehom o bezbrannosti. Slováci tento rok v medzinárodnej súťaži neuspeli.

O Grand Prix Early Melons 2011 sa podelili dva filmy – dokument o rôznych podobách zatmenia s názvom Půlnoc českej dokumentaristky Kláry Tasovskej, ktorý zárovep získal aj cenu za najlepší dokumentárny film, a experimentálny portrét queer hrdinky The Multitude is Feverish (Mnohotvárnosť je vzrušujúca) nemeckého transgenderového filmára Vikyho Kirchenbauera. Cenu za najlepší animovaný film si odniesol anglický film Wolves (Vlci) režiséra Rafaela Sommerhaldera. O oceneniach rozhodla medzinárodná porota v zložení Viktor Csudai (SR), Lucie Králová (ČR), Dominik Tschütscher (AUT), Orsolya Benkő (HUN) a Igor Prassel (SLO). Svojho favorita vyhlásila aj Mladá porota, cenu získal fínsky animovaný film Benigni autorov Elli Vuorinen, Pinja Partanen a Jasmiini Ottelin. Animovaný film rozpráva o tom, aké nezvyčajné kvality môže mať hrčka pod pazuchou.

Víťazom samostatnej slovenskej súťaže sa tento rok stal film Petra Kováčika Druhý_život, ktorý získal Grand Prix za najlepší slovenský film. Témou víťazného filmu je hľadanie lásky, priateľstva a túžby po ľudskom teple. Víťazovi sekundovala Alica Gurinová s videoklipom Bells, autorka v súťaži získala Cenu za najlepšiu umeleckú víziu. O oceneniach rozhodla porota v zložení Peter Begányi, Tomáš Stanek a Karol D. Horváth.

Vkus divákov sa líšil od pohľadu porotcov, najúspešnejším diváckym filmom 4. ročníka Early Melons sa stal nemecký Der Schübling (Štvanec) v réžii Visara Morinu. Film zachytáva nelegálneho imigranta Agrona, ktorý sa ocitá v nočnej more bez akejkoľvek nádeje na prebudenie.

Súčasťou festivalu tento rok bola súťažná fotografická výstava, ktorú hodnotila odborná porota, zložená z profesionálnych fotografov Ane Struhárovej, Martina Vrabka a Ivana Čanigu. Fotografi rozhodli o najlepších vystavených študentských dielach: na 1. mieste sa umiestnil Michal Huštaty s fotografiou Lost Room, za ním skončila poľská študentka Magdalena Kulak s dielom Family 3., treťou ocenenou je Edina Erdélyiová a jej fotografia Navliekanie. Porota udelila aj čestné uznanie, získala ho séria fotografií poľského študenta Bartosza Mateoka s názvom Graffiti. Fotovýstava si našla svojich fanúšikov aj medzi návštevníkmi Early Melons. Tí svojimi hlasmi rozhodli o diváckej cene – odniesla si ju Petra Slováková za dielo Na stene.