Reťazová správa (Chain Letter)

retezova_zprava_9_resizeO režisérovi a scenáristovi Deonovi Taylorovi sa píše, že má veľa nápadov, je kreatívny a má chuť riskovať. Rozhodne má rád thrillery.  Nakrútil už niekoľko televíznych a celovečerných filmov ( 7eventy 5ive, The Hustle a Nite Tales:The Movie) a do našich kín prichádza jeho debut Reťazová správa o fenoméne reťazových listov a z toho vyplývajúceho reťazového vyvražďovania.

Posielať listy s odkazom, aby ste obsah prepísali x-krát a poslali ďalej, lebo ak nie, tak sa vám nesplní želanie alebo sa stane niečo zlé, je staré. Fenomén posielania reťazových listov však dostal skutočné krídla až po vzniku mobilov a internetu. Akoby sa s nimi roztrhlo vrece. retezova_zprava_4_resizeDostávame ich všetci, nadávame, vyhadzujeme, ale priznajme si, keď sme vstali ľavou nohou z postele, neraz podľahneme myšlienke, čo keď je to pravda?  Normálny človek sa rýchlo spamätá a správu vyhodí. (Len mimochodom: Čo tak nakrútiť film o šťavnato nadávajúcich ľuďoch pri prijatí podobných správ? Možno by to bol bestseller!) Vo filme Reťazová správa však skupina stredoškolákov dostane rovnaký list s varovaním, ak ho okamžite nepošlú ďalej piatim ľuďom, zomrú. Študenti sa zasmejú, správu vymažú až do chvíle, keď dvaja z nich nezomrú hrôzostrašnou smrťou. Kým dôjde k prvým vraždám, snímka štartuje so sugestívnou expozíciou. Podľa mojej mienky je to najlepšie vymyslená scéna filmu, keď obeť znesú zo sveta nič netušiaci manželia, a to len tým, že naštartujú svoje autá, nevediac, že je pripútaná ku kolesám. A tento efektný úvod zohráva aj ďalšiu úlohu.

Neviem, či sa tento film zapíše do Guinnessovej knihy rekordov ako hororová séria Saw, ktorá je najúspešnejšou sériou hororových filmov všetkých čias. Šesť filmov Saw, v ktorých sa obete snažia uniknúť zabijákovi Jigsawovi a jeho nasledovníkovi Hoffmanovi, zarobilo 733 miliónov amerických dolárov a ako som sa dočítala, porazili aj také kultové hororové snímky ako Piatok trinásteho, Vreskot, Halloween a Nočná mora z Elm Street.  Jedno je však isté, že Reťazová správa patrí svojou brutalitou do toho radu. Film má svoje plusy a veľké mínusy. Plusom je, že si berie na mušku narastajúci a často i zhubný vplyv technológie na naše životy a nóvum, že vražednou zbraňou je veľká ťažká reťaz. Mínusom mnoho nelogickostí, povrchné načrtnutie charakterov a isté klišé.

retezova_zprava_11_resizeVráťme sa však na začiatok. Dvaja, Dante (Noah Segan) a Johnny (Matthew Cohen), zídu zo sveta skutočne barbarsky. Potoky krvi sprevádzajú aj ďalšie vraždy „neposlušných“ študentov. Jedine uvážlivá Jessie Campbell (Nikki Reed) sa snaží zistiť, prečo ich niekto sleduje, prečo sa to všetko deje, aký to má význam pre vraha, čo tým sleduje. Pokúša sa vniknúť do vrahovho myslenia, ale ten je stále o krok vpred. Snaží sa zabrániť vraždám, ale neznáma beštia má náskok. A navyše nikto jej neverí, len skúsený detektív Jim Crenshaw (Keith David) ju počúva, až kým nezistí, že sám je v hre a hračkou v rukách monštra. A to všetko sa deje predovšetkým v noci a za výdatného dažďa. Neviem prečo sa všetky hrôzy nutne odohrávajú v noci, pršať musí vždy, najlepšie za silného hromobitia. Dažďa a tmy je neúrekom, možno preto, aby sme vynikli krvavé kúpele. Inak snímka je presne v intenciách hororového žánru, takže jej niektoré prešľapy automaticky prepáčime. Aj tak si však myslím, že menej retezova_zprava_1_resizekrvavých kúpeľov by bolo téme prospelo už aj preto, že ústredná myšlienka nie je na zahodenie. Pozrime sa teda, čo si o filme myslí jeden z hercov Noah Segan, ktorý hrá Danteho. “Reťazová správa je filmom o technológiách. Je o prvej generácii mládeže, ktorá netuší, aký bol život bez trvalého vzájomného spojenia. A poučenie z toho plynie, že tým, že sme neustále v kontakte, o veľa  prichádzame. Prichádzame o súkromie, o právo byť sami." Myšlienka na zamyslenie, škoda, že sa v krvavom kúpeli takmer úplne stratila. Stratila sa v likvidácii  „neposlušných“ študentov, v brutalite akou boli zavraždení, v krvavých kúpeľoch a zohavených telách a v povrchnosti vyrozprávania celého príbehu. Veď nebezpečenstvo internetu a jeho zneužitie a takisto zneužitie mobilného telefónu je aktuálne a všadeprítomné.Na jednej strane nám technológia uľahčuje život, na druhej zväzuje a robí, dovolím si povedať, menej slobodnými.

retezova_zprava_8_resizeDeonovi Taylorovi sa však podarilo film obsadiť známymi hercami, ktorí síce nemali veľa čo hrať (iba mať hrôzu v očiach), ale dodali mu istý lesk. Je ňou napríklad  Nikki Reed (Jessie), ktorú poznáme z Twillight ságy, ale aj z filmu Trinástka. Známy herec Keith David v úlohe detektíva Crenshawa hral vo filmoch Crash, Horšia než smrť, Čata, Mŕtvi prezidenti. Učiteľa so svojskými názormi na vývoj nových technológii si zahral Brad Dourif známy z filmov Votrelec a Prelet na kukučím hniezdom Miloša Formana. Citovaný  Noah Segan (Dante) sa môže popýšiť úlohami zo seriálov Ženatý so záväzkami, Kriminálka Las Vegas, Kriminálka New York a Dawsonov svet.

Film Reťazová správa, ktorého kvality sú kolísavé, bude mať u milovníkov hororov iste rad obdivovateľov. Kto obľubuje tento žáner bude asi spokojný. Spokojný aj preto, že hereckým výkonom niet čo vytknúť, kamera Philipa Leeho je akčná, dynamická a presná, nechýba ani prekvapivá pointa, aktuálna myšlienka je síce zahmlená, ale aj tak je zaujímavá a režisér sa veľkým úskaliam šikovne vyhol.

retezova_zprava_7_resizeReťazová správa (Chain Letter), USA, 2010
Réžia: Deon Tylor
Scenár: Deon Taylor, Diana Erwin, Michael J. Pagan