ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dobrý, zlý a škaredý Američan

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

american_17Tajomný tichý Američan vraj prišiel do horského talianskeho mestečka fotografovať prírodu. V skutočnosti je nájomný vrah a výrobca špeciálnych zbraní. V starobylom ľudoprázdnom Castel del Monte sa ukrýva po zbabranej zákazke – a zároveň pracuje na úprave zbrane pre kolegyňu. No predovšetkým účtuje so životom. A nie je to veselá rekapitulácia. Američan Antona Corbijna je komorná, pomalá, pokojná filmová dráma v znamení osamelosti, smútku a nostalgie.

Je zaujímavé, že ironické kritiky si snímka vyslúžila práve v našich končinách. Poznámky recenzentov, že Clooney film produkoval preto, aby svoje portfólio obohatil o artový film s oscarovými ambíciami sú scestné, najmä ak si uvedomíme, že čoby producent má na konte diela Insomnia, Temný obraz či Dobrú noc a veľa šťastia (aj réžia). Ako herec svoj rozsiahly register presvedčivo dokázal aj v remaku Tarkovského Solarisu a v Zakázanom ovocí Stevena Soderbergha.american_09

Ťažko si dokážeme predstaviť, že by Clooney mal nejaká dôvod imitovať Alaina Delona v novodobej napodobenine pochmúrnej francúzskej kriminálnej drámy zo 70. rokov. Hoci mnohé recenzie Američana charakterizujú práve tak, je absurdné tvrdiť, že ak sa film zakladá na výtvarne štylizovanom obraze, ak dáva priestor dobrému charakterovému herectvu a sústreďuje sa najmä na psychologickú drobnokresbu postáv, je napodobeninou. A prečo práve francúzskou, prečo nie hoci Tarkovského?

Pravdou dokonca nie je ani často opakované tvrdenie, že film nevykázal žiadne podstatné zisky. Odhadovaná výška rozpočtu je 20 miliónov dolárov, tržby vo svetových kinách dosiahli 65,5 milióna.

american_10Film je adaptáciou románu A Very Private Gentleman britského básnika a spisovateľa Martina Bootha z roku 1990. Scenárista Rowan Joffe sa pridŕžal predlohy, nijako zásadne do nej nezasahoval, zmenil len zopár detailov, no predsa príbehu dodal tragickejší, pochmúrnejší tón.

Ak spolu s Corbijnom niečo evokujú, ba dokonca na niečo priamo slovami i obrazom odkazujú, je to taliansky spaghettiwestern. Talian Sergio Leone v polovici 60. rokov oživil stagnujúci americký žáner štylizáciou, minimalizmom a extrahovaným dejom. Američan v podstate nie je ničím iným ako príbehom bezmenného pištoľníka, ktorý dokoná svoj osud v malom zapadnutom mestečku, kde mu spoločnosť robia beznádej, miestny kňaz a prostitútka z malomestského bordelu.

american_12Príbeh hodný spaghettiwesternu realizoval holandský fotograf a autor videoklipov Anton Corbijn v talianskom pohorí Abruzzo za pomoci štylizovaného, premyslene koncipovaného obrazu, minimalisticky, bez atrakcií a efektov, s dejom, ktorý je priam extraktom príbehov o nájomných vrahoch.

Autorom nenápadnej, ale pôsobivej filmovej hudby je Herbert Grönemeyer, tvorca soundtracku snímky Jarná symfónia (1983), hudobník, spevák a príležitostný herec, ktorý sa mihol aj v predchádzajúcom Corbijnovom filme Control.

Premyslená je i hra s prevzatou hudbou, ktorá znie na pozadí scén. Raz je to ironická talianska pesnička Tu vuò fà l'americano, inokedy Pucciniho Madama Butterfly, zakaždým však sofistikovane korešponduje s príbehom. Práca s motívom motýľa evokuje animovaný film Tima Burtona Mŕtva nevesta.

Američan je zaujímavý film, v ktorom niet náhod, každý detail má svoj význam a presne určené miesto. Azda jediné, čo mu možno vyčítať, je príliš silná miera štylizácie, priveľký odstup od reality a z neho prameniaci chlad.

Lenže je nesporné, že práve o to tvorcom šlo.

american_15

Američan (USA 2010)

The American

105 minút

Námet: Martin Booth. Scenár: Rowan Joffe. Réžia: Anton Corbijn. Kamera: Martin Ruhe. Strih: Andrew Hulme. Hudba: Herbert Grönemeyer. Účinkujú: George Clooney, Bruce Altman, Thekla Reuten, Paolo Bonacelli, Violante Placido a ďalší.

Premiéra 3. februára 2011

Foto: Magic Box Slovakia

Share/Save/Bookmark