ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

TRON a jeho dedičstvo

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

tron_titleV roku 1983, rok po svetovej premiére, aj k nám vďaka rozmáhajúcim sa videorekordérom dorazil na pirátskych videonahrávkach americký sci-fi film TRON. A otriasol práve vznikajúcimi prvými československými klubmi fanúšikov vedeckej fantastiky, stal sa témou mnohých siahodlhých diskusií, kultom. Keď sa teraz americkí producenti rozhodli brnkať na strunu nostalgie pokračovaním TRON: Dedičstvo, týka sa to aj nás, hoci určite nie v takom masovom meradle ako v USA. Popri nostalgických divákovh zrelého veku však do kín priláka i mladých, lebo je z toho druhu remakov, ktoré sa tvária ako pokračovanie, aby vyrozprávali ten istý príbeh, ale s použitím najmodernejších filmových prostriedkov.


Revolučnosť spočívala v tom, že TRON bol prvý film, odohrávajúci sa v celkom inom vesmíre ako všetky pred ním. V iluzórnom, zato vizuálne veľmi vďačnom a ničím neobmedzovanom digitálnom svete. Hoci po ňom nasledovalo veľa ďalších, po obrazovej stránke nadlho zostal nenapodobiteľný. Napokon, nestal sa hneď hitom s masovou návštevnosťou, skôr záležitosťou fanúšikov a znalcov. Pôvodne utŕžil len 33 miliónov dolárov. Druhá vlna obľuby prišla v 90. rokoch a tretia roku 2002, keď pri príležitosti 20. jubilea vyšiel vo vynovenej podobe na DVD. Hlboko ovplyvnil veľa umelcov. Napríklad John Lasseter sa vďaka nemu začal zaujímať o využitie počítačov vo filme a tvrdí, že „bez TRONa by nikdy nevznikol Toy Story“.

turist0001TRON inšpiroval viacero videohier ba i sériu komiksov, ale o filmovom pokračovaní sa vážnejšie začalo hovoriť až na sklonku 90. rokov a konkrétne plány sa zrodili roku 2005. Jedným z tých, ktorých pôvodný film zasiahol, bol v čase premiéry osemročný Joseph Kosinski, dnes uznávaný tvorca reklamných spotov, vyštudovaný architekt a dizajnér, debutujúci na poli celovečerného hraného filmu práve snímkou TRON: Dedičstvo.

Medzi producentmi sú i režisér originálu Steven Lisberger a producent Donald Kushner. Dohliadli na to, aby sa pokračovanie nespreneverilo pôvodine. A skutočne: opäť, ako v prípade originálu, ide predovšetkým o obraz, o skvele zvládnutú vizualizáciu alternatívneho digitálneho sveta. Presnejšie: audio-vizualizáciu, pretože ďalšími originálom zasiahnutými sú francúzski hudobníci, tvoriaci duo Daft Punk a ich hudba je v TRON: Dedičstvo ideálne zladená s trojdimenzionálnym obrazom. Autori hudoby, ktorí si aj sami zahrali dvojicu od hlavy po päty zamaskovaných diskdžokejov, sa podľa vlastných slov inšpirovali filmovou hudbou majstrov ako Hans Zimmer, John Powell a Harry Gregson-Williams.

Mimochodom – film opäť posúva na novú úroveň aj využitie obrazovej stereoskopie, teda 3D. TRON: Dedičstvo jeho tvorcovia od začiatku koncipovali pre 3D, nakrúcali v 3D a sledovať ho bez 3D znamená obrať ho o väčšinu sily a seba okradnúť o zážitok.

turist0000Nová snímka nechce recyklovať motívy z Matrixu ani stať sa novým Avatarom. Naopak - tam, kde Avatar poľudšťoval cudzí svet vzdialenej planéty Pandora, tam TRON: Dedičstvo vytvára cudzí, odlišný, ne-ľudský vesmír z takého výsostne ľudského produktu, ako je počítačový hardvér a softvér. Snímka netúži inšpirovať k premýšľaniu o konkrétnych témach, skôr k voľnej meditácii. Nekŕmi divákovu imagináciu, neinšpiruje k dotváraniu videného. Pre tvorcov bol prvoradý obrazový a zvukový dizajn. Kým nakrúcanie s hercami trvalo 64 dní, postprodukcia sa natiahla na 68 týždňov. Len kostýmy stáli 13 miliónov. Zdroje uvádzajú rozličné výšky rozpočtu od 170 do 300 miliónov. No ak by aj platil dolný limit, bolo by to desať ráz viac ako rozpočet prvého TRONu.

Čím väčší dôraz film kladie na dizajn, tým menej mu záleží na obsahu, hereckých výkonoch, deji, dialógoch, myšlienkovom dosahu. Plytký, nenápaditý príbeh bez akýchkoľvek prekvapení a často i bez logiky je – mimochodom: podobne ako v klasickej opere – len zámienkou na rozpútanie obrazových a hudobných orgií. S mnohými odkazmi (aj na iné kultové diela vedecko-fantastického žánru ako 2001: vesmírna odysea, Mechanický pomaranč, Hviezdne vojny, Blade Runner, Batman a i.) a chatrným náterom v podobe zenového budhizmu.

turist0002Pretože väčšina filmu sa odohráva v cudzom alternatívnom svete, nielenže to neprekáža, ale práve naopak. Farby, svetelné efekty a rytmus, v ktorom sa striedajú, hrajú v digitálnom priestore väčšiu rolu ako mimika, gestikulácia, živý človek. Tak, až zaniká rozdiel medzi animáciou a realitou. Jeff Bridges sa stretáva so svojím digitálne omladeným alter egom, 27-ročný Garrett Hedlund v role jeho syna vlastne nemá čo – a nič ani nemusí – hrať, aj rovnako starej Olivii Wilde (sexi Trinástka zo seriálu Dr. House) úplne stačí do detailov prepracovaný look a outfit.

Podchvíľou akoby celá snímka prestávala byť klasickým filmovým rozprávaním a stávala sa skôr multimediálnym eventom zo sféry videoartu. TRON: Dedičstvo vybočuje z radu filmovej zábavy až tak, že sa stáva akousi modernou, aktuálnou a súčasnosť reflektujúcou digitálnou operou, osobitým artefaktom svojho vlastného druhu, ktorý si určite nájde nadšené publikum (najmä v sálach s veľkými plátnami a kvalitným zvukom, najlepšie IMAX), ale sotva získa priazeň staromilských filmových kritikov.

 

Tron: Dedičstvo (USA 2010)

TRON: Legacy

126 minút

Námet: Steven Lisberger, Bonnie MacBird. Scenár: Edward Kitsis, Adam Horowitz, Brian Klugman, Lee Sternthal. Réžia: Joseph Kosinski. Kamera: Claudio Miranda. Strih: James Haygood. Hudba: Daft Punk. Účinkujú: Jeff Bridges, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Bruce Boxleitner, James Frain, Beau Garrett, Michael Sheen, Serinda Swan, Yaya DaCosta, Elizabeth Mathis, Cillian Murphy a ďalší.

 

Foto: Saturn Entertainment

Share/Save/Bookmark