Vojna ako katalyzátor vzťahov
V roku 2004 nakrútila dánska režisérka Susanne Bierová, signatárka filmárskeho manifestu Dogma, čiastočne podľa jeho prísnych pravidiel film Bratia o vplyve vojnových zážitkov na ľudskú psychiku. Dielo uviedli na karlovarskom festivale, kde vzbudilo pozornosť divákov i kritiky, no v bežnej prevádzke kín sa nepresadilo. Po piatich rokoch sa ho ujal írsky režisér Jim Sheridan, ktorý sa vraj verne pridŕžal pôvodiny, ale pridal k nej aj základný predpoklad diváckeho úspechu – veľké hollywoodske hviezdy. Americký remake Bratia (Brothers, 2009), ktorý prišiel už krátkych päť rokov po dánskej snímke, sa práve začína premietať v našich kinách.
Disneyovská štikútka
Rodinná digitálne animovaná dobrodružná komédia Ako si vycvičiť draka autorskej dvojice Chris Sanders - Dean DeBlois po obsahovej i po formálnej stránke stavia na tom najlepšom z tradície animovaného filmu. Stala sa nečakaným a prekvapivým hitom, keď si týždeň po premiére získala vysoké hodnotenia svetových kritikov i úctyhodné tržby vo výške 116,5 milióna dolárov. Nakrútili ju síce v módnom formáte 3D, ale jej sila je úplne inde.
O zradnosti voľby
Fanúšikovia amerického režiséra Richarda Kellyho (1975) čulo diskutujú na internete o jeho celovečernom debute Donnie Darko (2001) o chlapcovi so záhadnými víziami, ktorý označujú za kultový film. Pripomínajú jeho druhú snímku Southland Tales (2007), ktorej námet bol pôvodne spracovaný ako jedna epizóda televízneho seriálu Twilight Zone (1985). Už tieto kusé informácie naznačujú, že ani tretí Kellyho film The Box (2009), ktorý do našich kín prichádza pod pôvodným názvom, hoci ide o skrinku či škatuľu, nebude jednoduchým príbehom zo súčasnosti, hoci spočiatku to tak vyzerá.
Bicykel ako metafora
„Ten bicykel si už videla?“ spýtal sa ma kolega, keď si nevedel momentálne spomenúť na názov a obom nám bolo jasné, že hovorí o českom filme Protektor. Bicykel je totiž výraznou rekvizitou a zároveň metaforou, ktorá zohráva svoju úlohu nielen na plagátoch, ale aj ako leitmotív príbehu. Veď tvorcovia si vybrali ako motto údajný Hitlerov výrok: „Čech je ako bicyklista, ktorý sa hore hrbí, ale dole šliape.“ Korešponduje to s obdobím Protektorátu, v ktorom sa dej odohráva, ale zároveň naznačuje tému manipulácie a kolaborácie, ktorá môže presiahnuť historicky až k súčasnosti.
O láske v mnohorakom New Yorku
„Moja predstava bola taká, že vytvoríme sériu filmov, ktorá bude stelesňovať víziu lásky na celom svete“, povedal producent filmu New York, milujem ťa Emmanuel Benbihy. Veľký úspech zožal, pred takmer štyrmi rokmi, prvým zo série „Mestá lásky“ pod názvom Paríž, milujem ťa. Benbihy opäť dal dohromady najkreatívnejších súčasných režisérov, aby svojským prístupom prispeli k atmosfére filmu. V mnohom ho inšpiroval i pomáhal mu zosnulý oscarový režisér Anthony Minghella, ktorý vo veľkej miere prispel k vzniku celého projektu (Film je venovaný jeho pamiatke.) Projekt „Mestá lásky“ bude však mať svoje pokračovanie, a to už v tomto roku sa pripravuje Rio de Janeiro a Šanghaj a v roku 2011 Jeruzalem a Bombaj.
Imaginárium majstra Gilliama
Po Kliatbe bratov Grimmovcov, ktorá sa stala smutnou obeťou producentov, mysliacich nie na diváka, ale len na tržby, sa Terry Gilliam, jeden z najosobitejších filmárov súčasnosti, vracia s dielom, nakrúteným ako nezávislý film. Sotva ním nadchne festivalové poroty tak ako Kráľom rybárom a pravdepodobne ani nezíska divákov tak ako 12 opicami. Je to však po dlhom čase opäť číro gilliamovské dielo, ktoré nekladie nijaké medze predstavivosti – autorovej, ale ani divákovej – a určite poteší všetkých fanúšikov.
Moore provokuje, agituje, manipuluje
Michael Moore (1954) je výrazná postava súčasného amerického filmu. Nielen fyziognómiou, ale predovšetkým názormi. Rodák z Flintu v Michigane, ktorý sa spoločensky angažuje už od detstva, má k dianiu vo svojej vlasti početné výhrady. V snahe o zmenu daného stavu nakrúca provokatívne filmy, ktorými kladie nepríjemné otázky.
Medzi nebom a zemou
Keď v roku 2002 vyšla kniha americkej spisovateľky Alice Seboldovej Pevné puto okamžite sa stala bestsellerom, asi preto, že je mnohovrstevná – tak trochu kriminálnou drámou, príbehom o rodinných vzťahoch, úvahou o odpúšťaní a tiež snovou víziou, oscilujúcou medzi nebom a zemou. Tou predovšetkým. Nikdy by mi však nebolo napadlo, že sa tohto príbehu ujme oscarový režisér Peter Jackson, preslávený trilógiou Pán prsteňov (Spoločenstvo prsteňov, Dve veže a Návrat kráľa). Dočítala som sa, že snímky mali dohromady 30 nominácií, získali 17 Oscarov, 4 Zlaté glóbusy a 12 cien Britskej filmovej akadémie. Je len samozrejmé, že sa od takého režiséra potom veľa očakáva.
Neobyčajný úspech Smrti
Ako prišiel básnik o ilúzie
České levy za rok 2009 si rozdelili v podstate tri filmy, všetko návraty do minulosti. Popri Protektorovi a Kawasakiho ruži to bol celovečerný debut výtvarníka a reklamného mága Tomáša Mašína (1966) 3 sezóny v pekle, ktorý sa zameral na tri povojnové roky, keď sa lámala politicko-spoločenská orientácia vtedajšieho Československa.