ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Digitálna dekonštrukcia amerického superhrdinu

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

megaBuď je pravda, že myšlienky neustále voľne poletujú éterom a vo vhodnom čase vhupnú aj do viacerých myslí odrazu, alebo skôr platí, že Hollywood predsa len nie je taký veľký, aby utajované informácie o chystaných projektoch nepresakovali zo štúdií do štúdií. Tak či onak – už oddávna sme svedkami, ako tam v jednom čase takmer naraz vznikajú rôzne filmy s totožnými námetmi. O vybuchujúcich sopkách, o pirátoch, o antických hrdinoch, o ľuďoch pomáhajúcich mimozemšťanom, o zvieratkách zo zoo, hľadajúcich slobodu – aj o zloduchoch, ktorí túžia stať sa najväčšími na svete. Len krátko po zábavne zlom Gruovi z amerického digitálne animovaného rodinného 3D filmu Ja, zloduch, prišiel do kín iný americký digitálne animovaný rodinný 3D zloduch – Megamozog. A napriek tomu, že dorazil až ako druhý, neprehral.

megamind_10Zákonitosti filmovej komercie nepustia: základ je takmer totožný, obaja zloduchovia majú problém s rodičmi, rečovú vadu a žiadnemu z nich nechýbajú komickí zločinní pomocníci. Oba filmy sa na seba ponášajú i kladnou odozvou. Zhodne u publika aj u kritikov. Rozdiel je len v tom, že roztomilý Ja, zloduch smeroval k rodinám s menšími deťmi, kým Megamozog je skôr zábava určená starším a pokročilým. Nechce pútať roztomilosťou. Je poučenou a hravou variáciou na typický americký fenomén superhrdinov, rozhľadene, zručne a v intenciách žánru narába s motívmi zo Supermana, Batmana, Flasha, Ghost Ridera, X-Menov, Green Lantern, Watchmenov a ďalších. Nechýba ani množstvo funkčne využitých odvolávok na populárne filmy či reálie z minulosti a súčasnosti amerického šoubiznisu. Je ich toľko, že tvoria priam akýsi popkultúrny druhý plán – ak je v popkultúre viac než jeden plán vôbec prípustný.

megamind_02Príbeh samotný rozpráva o existenciálnych otázkach, trápiacich ultimátneho superhrdinu, ktorému chýba protivník. Základom je však láska superzloducha zvaného Megamozog ku krásnej a bystrej novinárke Roxanne Ritchi. Problémy hľadania miesta v živote, dokonalosti, z nej vyplývajúcej osamelosti a zákonitej potreby komplexnosti, naplnenia, sebarealizácie, nie sú práve tým, čo by sme čakali od digitálne animovanej zábavy v 3D. Megamozog je však zábavný, vtipný a hravý i navzdory závažnosti tém, s ktorými sa napoly vážne a napoly posmešne zahráva. I napriek tomu, že v stredoeurópskom prostredí väčšina popkultúrnych narážok nefunguje, ba i napriek tomu, že zápletka spočíva na psychike a vzťahoch. Možno slávi úspechy i pre kontrast, do ktorého stavia veľké myšlienky, ušľachtilé city a plytké, významovo i emocionálne vyprázdnené, sprofanované žánrové stereotypy. Zabudnúť nemožno ani na pompéznu superhrdinskú, takmer sebaironizujúcu hudbu Hansa Zimmera.

megamind_07Tom McGrath režíroval oba animované filmy Madagaskar, no Megamozog je niečo celkom iné ako rozjarené vystrájanie veselých zvieratiek. Výtvarník David James má za sebou animáky Spláchnutý a najmä Monštrá vs. Votrelci, na ktorý sa Megamozog do značnej miery výtvarným riešením ponáša. Nový film je však výrazne ovplyvnený a ozvláštnený ilustráciami šestákových sci-fi románov z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Je však dvanásty animovaný a pätnásty 3D film, ktorý sa tohto roku dostal do našich kín. Tvorcovia sa teda už nemôžu spoliehať na samospasiteľnú atraktívnosť digitálnej animácie alebo stereoskopického obrazu. Megamozog sa preto obracia na zrelšie a poučené publikum. Filmová animácia sa vybrala zaujímavým smerom.

Megamozog (USA)

Megamind

96 minút

megamind_13Scenár: Alan Schoolcraft, Brent Simons. Réžia: Tom McGrath. Výtvarník: David James. Strih: Michael Andrews. Hudba: Lorne Balfe, Hans Zimmer. V slovenskom znení účinkujú: Ján Koleník, Martin Kaprálik, Slávka Halčáková, Tibor Frlajs, Boris Al Khalagi, Vladimír Jedľovský, Ladislav Konrád a ďalší.

Premiéra 2. decembra 2010

Foto: Bontonfilm


Share/Save/Bookmark