Cena Jedného sveta pre film Z kola von

DSC_9609_resizeDnes (28. novembra 2010) Bratislave končí 11. ročník Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet. Festival ponúkol divákom v 8 bratislavských kinosálach vyše 60 dokumentárnych filmov z celého sveta v 8 sekciách, 13 tematických diskusií a 2 diskusie s tvorcami filmov, 2 koncerty, divadelné predstavenie či eko- workshop.

Návštevnosť festivalu bola tento rok podobná ako minulý rok. „Presné čísla návštevnosti budú zrejmé v priebehu budúceho týždňa, už teraz však návštevnosť odhadujeme na viac ako 14 000 diváckych vstupov na filmy, diskusie a ďalšie festivalové podujatia. V tomto čísle je zahrnutých aj 3 150 žiakov a žiačok základných a stredných škôl, ktorí navštívili dopoludňajšie bezplatné projekcie,“ povedala riaditeľka festivalu, Nora Beňáková.

Podľa hodnotenia divákov sa najlepším filmom 11. ročníka festivalu Jeden svet stal fínsky film Rodinná diéta (sekcia Zelené výzvy) o snahe jednej rodiny žiť jeden rok bez použitia plastov. „Najlepšie hodnotenie tohto filmu je dôkazom rastúceho záujmu divákov o ekologické témy, ale aj ocenením veľmi ľudského spracovania konfliktu medzi rodinným šťastím a šetrným spôsobom života,“ dodala Beňáková.

Najväčšiu návštevnosť na festivale zaznamenali projekcie filmov Afganská superstar, Rodinná diéta a Svorka bielych vlkov.

Jediná súťažná sekcia festivalu Slovenský dokumentárny film 2009/2010 už po tretí krát predstavila najnovšie slovenské dokumenty so sociálnym a spoločenským rozmerom. Najlepším slovenským dokumentom uplynulého roka sa stal film Jara Vojteka Z kola von o mladom Rómovi, ktorého závislosť pripravila o všetko a spolu s rodinou vytlačila na perifériu spoločnosti.

O udelení tejto Čestnej ceny Jedného sveta rozhodla štvorčlenná medzinárodná porota v zložení: Lórant Stohr (filmový vedec a kritik, HU), Stefan Weinert (dokumentarista, DE), Martin Mareček (dokumentarista, CZ) a Martin Ciel (filmový kritik, SK) „Film nás zaujal tým, že bol veľmi dramatický a jednoduchý zároveň. Páčila sa nám jeho intímna atmosféra – hlavný hrdina diváka chytí za ruku a nepustí ho až do konca. Veľmi rýchlo sme tento film určili ako víťaza,“ povedal Stefan Weinert.

Zo sprievodných podujatí festivalu najviac divákov navštívilo diskusie Punk versus totalita a Väzni ostrova slobody (o Kube) a eko-workshop.
Festival Jeden svet až do konca januára 2011 putuje po 15 slovenských mestách v rámci prehliadky Jeden svet na Slovensku.